gyser

Skrevet den 27 september, 2018 | af Jakob Sørensen

0

Filmanmeldelse: Hell Fest

Nu varer det ikke længe før Allehelgensaften (Halloween) nærmer sig, og hvis man som denne skribent er lidt af en horror-hund, så kan man ligeså godt varme op med lidt gys i biografmørket. Ind fra højre kommer ’Hell Fest’, som jeg opdagede sent og ikke har hørt voldsom meget om. Så nu er spørgsmålet, om jeg havde en gyser-fest, eller om det var en tam omgang discount-horror.

Plottet er såre simpelt: En gruppe unge tager til gyser-event kaldet ’Hell Fest’ for at fejre Halloween. Denne event er fyldt med diverse forlystelser og ikke mindst horror-labyrinter, hvor man har mulighed for at blive skræmt halvt ihjel. Uheldigvis for gruppen, så har en maskeret psykopat vandret uhindret ind til aftenens begivenheder og besluttet sig for at lege en dødelig leg med specifikt disse unge. Hvem kommer levende ud fra ’Hell Fest’?

Gregory Plotkin er manden bag kameraet. Han har haft en lang karriere som klipper, og sidste år stod han i klipperummet for de to gyser-hits ’Happy Death Day’ og ’Get Out. Med hjælp fra ’The Walking Dead’ producer Gale Ann Hurd, så har Plotkin stablet denne nyeste generation af slasher-genren sammen. Men en fremtidig slasher-franchise, ligesom ’Fredag den 13.’, ’Halloween’ eller ’Scream’, det kommer ’Hell Fest’ nok ikke til at skabe. Javist, når vi er ovre i denne type film, så kan man ikke regne med dramaturgiske dybsindigheder og en perlerække af originaliteter. Nej, dette er det samme opkog fra mange andre film, dog så er slasher-suppen blevet tyndere, jo flere gange den er blevet varmet op.

Til filmens forsvar, så bilder den ikke sig selv ind, at den er mere end hvad den lover. Dette er et hurtigt cash-flow, designet til de unge mellem 15 og 21 der er kernepublikummet, og som gerne skulle smide kroner og øre efter ’Hell Fest’. Filmen har undervejs nogle løft på hatten til andre film i genren, men ellers så får denne skribent ikke forfærdelig meget ud af denne film i denne kategori.

Udover gyser-legenden Tony Todd (bedst kend for ’Candyman’), så er filmen fyldt med nye friske ansigter. Og selvom dialogerne til tider er læbebidende ringe og tit meget kliché-agtige, så blev jeg aldrig irriteret på de unge skuespillere, også selvom jeg var fuldstændig ligeglad med hvem som tog billetten først. Morderen er fuldstændig skåret ud af papmodellen for, hvordan en psykopat serie-dræber skal agere på det store lærred, men han gør et fint og effektivt arbejde.

På dette felt inkasserer ’Hell Fest’ mange point. Den visuelle side er virkelig lækker for en relativ billig Hollywood-film. Halloween-tivoliet, som går under filmens titel, er perfekt sat op. Sat i et skovområde, er der fyldt med neonlys, røgmaskiner, udklædte mennesker og nogle effektive gyserlabyrinter. Det er måske bare denne skribent, men jeg har et enormt svagt punkt for gyser-plots, der finder sted i forlystelsesparker eller voksmuseer. Filmen er måske ikke vildt legende med kameraet, men der er heller ikke momenter, hvor man på det tekniske felt bliver irriteret. Filmen har en censur-grænsen på 15 år, men trækker man to drabsscener væk, så er filmen ikke særlig effektiv eller slasher-original, dog så er disse to drabsscener blodige og godt udført. Men, der er tydeligt kompetente kræfter bag filmens produktion.

Bear McCreary er manden bag musikken. Hans navn lyder som om, at han har et naturprogram på Discovery Channel, men han er faktisk en ganske erfaren herre. Han har primært lavet musik til tv-serie, såsom ’Agents of S.H.I.E.L.D.’ og ’The Walking Dead’. Hans score er måske ikke originalt, men det passer ret godt til filmens visuelle side, og tilføjer noget stemning. Lydbilledet er godt mixet, og siden lyd i gyserfilm er alfa og omega for succes, så har man kreeret nogle hører-godter sammen hér.

Copyright: UIP
Filmanmeldelse: Hell Fest Jakob Sørensen

Kort fortalt: ’Hell Fest’ er en ganske ordinær slasher-film. Der er Bøh-effekter og genkendelige klichéer, men på den anden side så sælger filmen sig ikke som noget større eller bedre. Det er en ærlig film, der er her for at underholde og få penge i kassen. Visuelt lækker, plotmæssigt tynd og alt i alt en udmærket tur i biografmørket, som opvarmning til Halloween.

3.3

User Rating: 3.9 (2 vurderinger)

Tags: ,