drama Hotel Europa, Vedrana Seksan, Muhamed Hadzovic: Læs anmeldelsen her på filmpuls.dk

Skrevet den 28 marts, 2018 | af Line Petterson

0

Filmanmeldelse: Hotel Europa

’Hotel Europa’ er den bosniske instruktør, Danis Tanovics, syvende spillefilm. Filmen er optaget i Sarajevo og har blandt andet den franske skuespiller Jacques Weber, i en af de bærende roller. Filmen er en satirisk fortælling, baseret på Bernard-Henri Lévys teaterstykke af samme navn og på Berlinalen blev Tanovics arbejde belønnet med hele to sølvbjørne.

Det store Hotel Europa i Sarajevo får fint besøg på 100-årsdagen, for drabet på ærkehertug Franz Ferdinand – et drab, der var med til at starte 1. verdenskrig.

Mens hotellets bestyrer venter på dagens franske æresgæst, planlægger køkkenpersonalet en strejke, da de ikke har fået løn i flere måneder. På taget optager journalister en TV-debat i den historiske anledning, der kaster et lys over hvordan forholdet mellem bosniere og serbere egentlig er i dag. Spændingerne stiger og Hotel Europa forvandles til en ideologisk trykkoger.

Hotel Europa, Snezana Vidovic : Læs anmeldelsen her på filmpuls.dk

© 2018 – Øst for Paradis

Filmens handling er tung, propfyldt med information og stærke politiske budskaber. Til tider fungerer det og er spændende, og jeg kan sagtens se den interessante kobling, imellem den store politiske historie og den simple dagligdag på hotellet, idet de komplimenterer hinanden godt i et kapitalistisk perspektiv. MEN, personligt synes jeg også at filmen til tider glider ud i en informationsstrøm som man, for at få det fulde udbytte ud af, virkelig skal koncentrere sig for at følge med i. Det bliver til tider ret fladt, måske også fordi skuespillet ikke er det mest inspirerende at kigge på og det er faktisk ærgerligt, idet filmens problematikker synes vigtige.

Sideløbende med de to hovedfortællinger, bliver vi samtidig lukket ind i enormt mange af karakterernes intime historier, og det er ikke altid at disse giver mening til fortællingen. Der bliver åbnet enormt mange døre, som vi som tilskuere aldrig får lov hverken at åbne, eller sågar lukke igen, og det giver en underlig fornemmelse af uafsluttethed. En åben slutning kan i mit perspektiv, give rigtig god mening, men ikke når så mange tråde hænger uforløste tilbage, at det virker meningsløst at have stiftet bekendtskab med så mange af filmens karakterer.

Dog bliver jeg rørt, når Tanovic enkelte steder, faktisk formår at trække det store historiske drama, ned på et individniveau og får skildret en kultur, en historie og et land, som fortsat er ramt og plaget her tredive år efter krigen. Her kan vi som tilskuere være med og mærke og forstå, hvordan bivirkningerne stadig har indflydelse på samfundet og dermed stadig berører almindelige menneskers hverdag. DEN historie har hængt fast i mig, særligt med vores egen samtid in mente.

Hotel Europa, Faketa Salihbegovic: Læs anmeldelsen her på filmpuls.dk

© 2018 – Øst for Paradis

Som tidligere nævnt, er skuespillet i ’Hotel Europa’, for det meste ikke noget at råbe hurra for. I mange af scenerne virker dialogen og selve arrangementet opstillet og kunstigt. Det er som om skuespillerne ikke bevæger sig frit i hverken kropssprog eller mimik. Replikføringen sker ofte for hurtigt, sådan at energien i dialogerne forsvinder og samspillet mister sin nerve. Dette sker idet flere af skuespillerne ikke reagerer på selve det deres modspiller lige har sagt, men blot får slynget egne replikker afsted, ligeså snart den anden er færdig med at tale. Der mangler altså reaktioner og timing skuespillerne imellem. Både Jacques Weber og Vedrana Seksan fremstår uinspirerende i deres skuespil, særligt Seksan virker begrænset og hendes arbejde bliver meget kunstigt og stift at se på.

Et lille skulderklap skal Snezana Vidovic dog have. Hun får faktisk en del af sine scener til at fungere og det er vigtigt, da det på mange måder hende der binder historien sammen. Hun lykkedes med at være interessant at se på og er generelt en af filmens helt store styrker, både i henhold til fortællingen og skuespillet.

Hotel Europa, Vedrana Seksan, Muhamed Hadzovic: Læs anmeldelsen her på filmpuls.dk

© 2018 – Øst for Paradis

Det visuelle er meget minimalistisk idet vi, med håndholdt kamera, føres rundt på hotellets lange gange og mange etager. Det klæder historien og fortællingen at vi får lov at komme helt ned på jorden, blandt fortællingens karakterer og helt ind i de beskidte og slidte kroge af hotellet, hvor ikke alt går helt rigtigt til. Store billeder er der meget få af, men til gengæld giver fotograferingen anledning til at tilskueren får lov at træde helt ind i skuespillernes intimsfære. Noget jeg generelt er stor fan af, men som her kun gør det endnu mere tydeligt, at skuespillet ikke er helt on point.

Hotel Europa, Aleksandar Seksan, Izudin Barjrovic: Læs anmeldelsen her på filmpuls.dk

© 2018 – Øst for Paradis

Filmen benytter sig gennemgående af simpel reallyde – altså de lyde som helt naturligt opstår, når en karakterer trækker i en stol eller smækker en dør. Dette spiller enormt godt sammen, med den minimalistiske visuelle side og det håndholdte kamera, og det giver igen en følelse af at være til stede med karaktererne, når de bevæger sig gennem hotellet.

Filmanmeldelse: Hotel Europa Line Petterson

Hotel Europa - premiere d. 28. marts 2018

Kort fortalt: ’Hotel Europa’ er i virkeligheden et stort politisk drama, som formår at kigge på det almindelige menneskes liv, set i lyset af hvordan store historiske begivenheder sætter sit aftryk på livsførelse, had og tiltro til større systemer. Filmen mudres dog lidt til, af alle de sideløbende historier, som ikke er hundrede procent skarpe om hvad de vil. Filmen har et spændende dokumentarisk udtryk, men falder dog desværre igennem på sit skuespil, idet dialogen og scenerne synes at udspille sig for hurtigt, for kontrolleret og for kunstigt og statisk. Filmen tilbyder dog en debat som er vildt aktuel.

3.5

Når jeg ser film, lægger jeg stor vægt på det skuespiltekniske, men det er også vigtigt med et godt plot og at filmens delkomponenter går op i en højere enhed. Jeg er til visuelt flotte film som 'Interstellar' og elsker Quentin Tarantinos filmunivers.