CPH:DOX byder hvert år på videnskabelige dokumentarfilm..." /> Filmanmeldelse: Hunting for Hedonia (CPH: DOX) - Filmpuls

dokumentar hunting for hedonia

Skrevet den 21 marts, 2019 | af Kofi Lawson

0

Filmanmeldelse: Hunting for Hedonia (CPH: DOX)

CPH:DOX byder hvert år på videnskabelige dokumentarfilm, forsker-kunstner-samtaler og branchemøder i krydsfeltet mellem film og forskning. Det sker, som en del af videnskabsprogrammet CPH:SCIENCE, der i år åbner med verdenspremieren på Pernille Rose Grønkjærs ‘Hunting for Hedonia’.

‘Hunting for Hedonia’ er en dokumentarfilm, der vil undersøge og belyse tidens eksplosive udvikling i brugen af såkaldt ‘deep brain stimulation’, dyb hjernestimulation (DBS). Med permanente elektroder i udvalgte områder af hjernen, er man begyndt at korrigere abnorm aktivitet og dermed normalisere forskellige psykiatriske tilstande. Dermed lægger metoden op til grundlæggende spørgsmål om, hvad der er normalt, og hvor meget vi ønsker vores psyke og vores mentale egenskaber manipuleret. Filmen vil med andre ord behandle alment menneskelige eksistentielle tematikker, og belyse dem fra en videnskabelig vinkel. ‘Hunting for Hedonia’ vil hermed lægge op til etiske diskussioner om, hvor grænsen går, når lægevidenskaben ændrer menneskers personlighed ved neurokirurgiske indgreb.

’Hunting for Hedonia’ er en filmatisering af Lone Franks bog ‘Lystens Pioner’ og undersøger tidens eksplosive udvikling i brugen af såkaldt ‘deep brain stimulation’ – dyb hjernestimulation. Hjernen er den moderne medicins store mysterier. Vi ved mere om Mars end vi ved om hjernen, derfor er ’Hunting for Hedonia’ et interessant indblik i hvor langt videnskaben er kommet når det kommer til ‘deep brain stimu lation’ – dyb hjernestimulation.

copyright, cph:dox

’Hunting for Hedonia’ er et skiftende indblik i pioneren indenfor ‘deep brain stimulation’ , Robert Heaths, forskning og hvordan han var forud for sin tid. I dokumentaren interviewer man førende hjerneforskere, som hver især kommer med deres input på hvor forskningen er på vej hen. Deep Brain Stimulation blev først udviklet helt tilbage i 1960’erne, men blev siden frosset ud i et stadig mere politiseret forskningsmiljø. Nu er den tilbage, og i mellemtiden har teknologien indhentet de visioner man havde dengang.
’Hunting for Hedonia’ er et interessant indblik i hjerneforskning, som alle bør se. Du får et indblik i hvor langt man er kommet inden for forskning på området, men også et indblik i de etiske problematikker der kan opstå når vi i fremtiden får mulighed for, at pille ved vores hjerner.  ’Hunting for Hedonia’ er et indblik i en verden, som for nogen er kedelig men som kan være spændende for andre. Er du interesseret i hjernens forunderlige verden, er det værd at tjekke ’Hunting for Hedonia’ ud, men du skal ikke regne med en dokumentar, der spiller på hele følelsesregisteret.

’Hunting for Hedonia’ er ikke en spillefilm, så det giver ikke mening at nævne skuespil. Det er dog værd at nævne, at skuespilleren Tilda Swinton er fortælleren i ’Hunting for Hedonia’. Hendes behalige stemme er helt klart et plus og er med til at højne oplevelsen.

’Hunting for Hedonia’ er ikke et visuelt mesterværk. Den er flot filmet, men da det er en dokumentarfilm om hjernen, skal du ikke forvente en IMAX-oplevelse. Der er tale om en kombination af arkivklip, hjemmevideoer og interviews med hjerneforskere og kirurger.

Filmanmeldelse: Hunting for Hedonia (CPH: DOX) Kofi Lawson

CPH:DOX 19 - ’Hunting for Hedonia’

Kort fortalt: ’Hunting for Hedonia’ er et interessant indblik i hjerneforskning, som alle bør se. Du får et indblik i hvor langt man er kommet inden for forskning på området, men også et indblik i de etiske problematikker der kan opstå når vi i fremtiden får mulighed for, at pille ved vores hjerner.  ’Hunting for Hedonia’ er et indblik i en verden, som for nogen er kedelig men som kan være spændende for andre. Er du interesseret i hjernens forunderlige verden, er det værd at tjekke ’Hunting for Hedonia’ ud, men du skal ikke regne med en dokumentar, der spiller på hele følelsesregisteret.

4.3

Sci-fi nørd med en svaghed for Denzeeeeel.. (altså som skuespiller)