Sød melankolsk komedie på højt musikalsk niveau af Coen-brødren..." /> Filmanmeldelse: Inside Llewyn Davis - Filmpuls

komedie Inside Llewyn Davis

Skrevet den 7 marts, 2014 | af Tia-Maria Frank

0

Filmanmeldelse: Inside Llewyn Davis

Sød melankolsk komedie på højt musikalsk niveau af Coen-brødrene!

Med inspiration fra Bob Dylan’s selvbiografi ’Chronicles’ og den rigtige musiker Dave van Ronk, belyser de utrolige, talentfulde Coen-brødre med filmen ’Inside Llewyn Davis’ en musikalsk overset epoke, fremført fantastisk af Oscar Isaac som antihelten Llewyn Davis.

Dybfølt, indadvendt musik er ikke ligefrem det, der passer til musikbranchen i New York i 1961, det er nærmere lettere og optimistiske popsange der søges. Af den grund er det ikke let for folkemusikeren Llewyn Davis (Oscar Isaac) at slå igennem, når man ikke har i sinde at opgive sin integritet og er en principfast kunstner. Penge har Llewyn heller ikke mange af, og han er derfor tvunget til at overnatte på forskellige venners sofa for at klare sig. Men han formår i sin jagt efter succes også at lave rod i sit eget og andres liv, bl.a. kommer Llewyn ved et uheld til at lukke familien Gorfeins’ kat ud. Det andet vennepar, som han sover ved, er Jean (Carey Mulligan) og Jim (Justin Timberlake), som også er folkemusikere. Llewyn har gjort Jean gravid og hun ønsker at få en abort, som Llewyn selvfølgelig skal betale for. Med Jeans egne ord, så er Llewyn en omvendt Midas, der forvandler alt, hvad han rører ved, til det rene lort. Men selvom modstanden er hård og forhindringerne store, nægter Llewyn at opgive drømmen om berømmelsen og det store gennembrud.

Inside Llewyn Davis

Det er måske ikke en typisk Coen-brødre film, men filmen ’Inside Llewyn Davis’ er alligevel med en typisk Coen-brødre karakter, vil jeg sige, nemlig en taber, man ikke kan andet end bare at holde af. Coen-brødrene har i mere end 30 år lavet film (O’ Brother Where Art Thou, True Grit), oftest med fiasko som omdrejningspunkt, og denne film er da heller ingen undtagelse. Llewyn’s tragedie er simpelthen Coen-brødrenes genistreg! Historien er formfuldendt og skabt med kærlighed ned til mindste detalje. Humoren er gennemført udtryksløs og simpel, men på samme tid også ufattelig sigende og noget af det jeg mest værdsatte, udover den fabelagtige musik selvfølgelig. ’Inside Llewyn Davis’ foregår over en lille uges tid, hvilket også er meget symbolsk for den periode, som filmen skildrer, nemlig årerne 1959-61. Denne periode var med til at skabe fundamenterne for 1960ernes musikalske revolution og Coen-brødrene har da også formået at skildre hele dette folkemusikmiljø og opblomstringstiden for Greenwich Village i sådan en grad, at man næsten (kun næsten) glemmer en vis herre ved navn Bob Dylan, som kom frem i den tid.

Inside Llewyn Davis

Jeg er dybt imponeret over Oscar Isaac i rollen som Llewyn Davis. Foruden at være særdeles overbevisende som sentimental folkemusiker, formår han også at give en stædig, urokkelig kunstner sjæl og varme. Isaac tilfører hans karakter så meget smerte, at det, i forening med Coen-brødrenes stil, bliver ufattelig humoristisk. Isaacs usikre mix af optimisme og afsky for sig selv bliver fremført ofte med en gennemgående sarkastisk tone, hvilket uden tvivl vil få dig til at trække på smilebåndet – op til flere gange! Justin Timberlake og Carey Mulligan som kæresteparret Jean og Jim gør et anstændigt stykke arbejde i filmen. Timberlake er sød og til tider sjov som nørdet folkemusiker og det er selvfølgelig altid et plus med en sanger i en musikalsk film. Mulligan er en anelse for negativ til mig, men samtidigt er hendes sure opstød ofte forståelige. Hendes beskrivelser af tabervennen Llewyn bærer præg af skuffelser og en masse bitterhed, hvilket Mulligan fremfører til U.G.

Inside Llewyn Davis

John Goodman er kortvarigt med i filmen som den bizarre jazzgigant Roland Turner, som Llewyn møder på sin færden. Bare Goodmans tilstedeværelse i forskellige scener er med til at løfte filmens humor op på et endnu højere plan end man troede muligt, specielt med sådan et til tider ret så sørgeligt tema.

Visuelt set er ’Inside Llewyn Davis’ filmet ret minimalistisk og simpelt. Der er ikke gjort meget for at kreere en visuel flot film, men det er lige netop dette, der i sidste ende er med til at gøre ’Inside Llewyn Davis’ så flot at overvære. I starten af filmen ser man en siddende Llewyn på en lille scene, nærmest i en tåge af cigaretrøg, hvor han spiller folkemusik på sin guitar.

Inside Llewyn Davis

Det er så betagende simpelt at se på, at jeg ønskede mere af dette, hvilket jeg selvfølgelig også fik. Slutningen på filmen er den samme som starten, men med et altafgørende twist (selvfølgelig), og denne slags redigering af film er jeg egentligt ret stor fan af.

Filmen ’Inside Llewyn Davis’ sprudler af musikalsk glæde og indlevelse og det er ret tydeligt, at filmens musikalske stemning bærer filmen mere end selve plottet gør. Der er ingen tvivl om, at jeg er faldet pladask for 60er amerikansk folkemusik. Det er Coen-brødre-stilen, Oscar Issacs’ stemme og hele folkemusik kulturen, som jeg er blevet hooked på.

Inside Llewyn Davis

Jeg fik helt gåsehud, når Llewyn sad på scenen bare med sin guitar og sang ’Hang Me, Oh Hang Me’, ligesom andre sange i filmen nærmest ikke kunne få mig til at sidde stille. Sange som ’Five Hundred Miles’ og ’Please Mr. Kennedy’ bliver fremført ikke kun særdeles overbevisende, men også med følelser og humor på højt plan. Flere af folkesangene er også indspillet live og i fuld længde, hvilket er med til at give en meget autentisk tilgang til filmens musikalske side og man må sige, at sangerne i ’Inside Llewyn Davis’ gør et ret imponerende stykke arbejde.

Filmanmeldelse: Inside Llewyn Davis Tia-Maria Frank

Inside Llewyn Davis - premiere den 6. marts 2014

Kort fortalt: Musikalsk vidunder af Coen-brødrene, der med ’Inside Llewyn Davis’ er tilbage med endnu en humoristisk fortælling om en folkemusiker i New York i 1961, som har talentet, men som i stedet formår at spænde ben for sig selv og sin nærmeste omgangskreds med tilbagevendende skuffelser. Se den, hvis du vil se Justin Timberlake give den gas som folkemusiker.

4.8

er en sucker for romantiske film og komedier