Instruktøren Stig Björkman har skabt en dokumentarfilm, som fokuser..." /> Filmanmeldelse: Jeg er Ingrid - Filmpuls

dokumentar

Skrevet den 27 august, 2015 | af Line F. Svare

0

Filmanmeldelse: Jeg er Ingrid

Instruktøren Stig Björkman har skabt en dokumentarfilm, som fokuserer på en af tidens største skuespillerinder, Ingrid Bergman. Ingrid ville have blevet 100 år den 29. august 2015, og derfor måtte filmen jo have sin premiere nu. Det var Ingrids datter, Isabella Rossellini, som opfodrede til at få lavet en film om moren, og derfor har Stig Björkman fået mulighed for at få fat i både private breve og filmoptagelser.

Dokumentaren ‘Jeg er Ingrid’ fortæller historien om den svenske skuespiller Ingrid Bergman, som i en ung alder flyttede til Hollywood og blev en af tidens største stjerner. Ingrid havde den kvindelig hovedrolle i film som ‘Casablanca’, Alfred Hitchcocks ‘Spellbound’ og ’For Whom the Bell Tolls’. Men dokumentaren har ikke sit fokus på Ingrids film, men på hendes privatliv, med mange forelskelser, skilsmisser, fire børn og de mange forskellige lande hun boede i.

Jeg er Ingrid. Læs anmeldelsen her på Filmpuls.dk

Jeg føler at filmen og den historie den fortæller mangler lidt kød – lidt dybde. Mest af alt er det fordi, den nægter at invitere fagfolk ind og tale om Ingrid. Det er fint at vælge at bruge Ingrids børn til at fortælle, det synes jeg da er et godt valg – men når de så er de eneste som faktisk taler om moren, så bliver det lidt ensformigt. Især fordi de ikke var særlig meget sammen med hende og ikke rigtig kendte hende så godt. Som Ingrid selv siger det, så var hun en ven for sine børn, ikke en mor. Men børnene er hverken sure eller beskriver en kvinde, som var ked af ikke at se dem, eller en kvinde som følte sig splittet. Så jeg savner altså lidt drama.
Jeg ved nu heller ikke om Ingrid Bergman faktisk var splittet, ked af det eller i krise, for det gider filmen ikke rigtig fortælle meget om. Hvad er filmen så? En hylst til hende – hvad hun gjorde for filmverden, hvorfor hun var så dygtig og hvordan hendes filmkarrierer udviklede sig? Nej, desværre ikke. Jeg aner ikke hvorfor hun blev så stort en skuespiller, jeg aner ikke hvad det var hun kunne og jeg forstår heller ikke hvor stor en personlighed hun var den gang. Filmen behandler det simpelthen ikke.

Jeg undrer mig, når nu filmen handler om en af historiens største kvindelige skuespillere, hvorfor den så fortælle så lidt om hendes filmarbejde? Så lavede hun en film som hed Casablanca, den var med Humphrey Bogart, han var sødere end hun havde forventet, videre til næste hjemmevideo af hendes børn. Hov, hvad! Gå lige tilbage! Hvordan var det på settet? Hvordan føltes det at arbejde med hende? Hvad betød filmen for hendes karriere? Hvordan reagerede publikum? Det er ærgerligt at der næsten ikke er noget om hendes film, især fordi hendes liv egentlig ikke var så utrolig spændende ellers.
Filmen prøver at skabe et portræt af hende og hendes private liv, udenfor filmene. Men der mangler altså den spænding! Jeg er lidt i tvivl om det bare var fordi hun var en kedelig og MEGET kold person, uden helt så mange følelser – eller om filmen bare har svært ved at komme ind bag personen og skabe en form for konflikt eller interessant fortælling. Filmen er da en fin opremsning af hvad der overordnet skete i hendes liv, kort hvilke film hun var med i, hvor lidt hun så sine børn, hvor lang pause hun havde mellem hver film, og hvor mange mænd hun havde. Men jeg synes det føles lidt tyndt. Og så synes jeg det er ærgerligt, at filmen har valgt det så faste fokus den har.
For at være helt ærlig, så er jeg ret skuffet over hvor kedelig og lidt varm en person denne gudesmukke og stærke kvinde var. Jeg føler ikke filmen giver et godt billede af Ingrid Bergman, og det virker lidt mærkeligt.

Der er blevet taget det valg at den unge svenske Alicia Vikander læser Ingrids breve og dagbogsnotater op, og på den måde er Ingrids stemme i filmen. Alicia Vikander har den dejligste blide og smukke stemme, og hun er perfekt til en voice-over. Men da der også er interviews med Ingrid, hvor hun selv taler, så hører vi også hendes “rigtige” stemme – og det skaber lidt forvirring. Man ved jo godt at det ikke er Ingrid selv der læser op, men når det er sådan, at Ingrid selv har en okay dyb stærk stemme, og Alicia en spinkel sart en, så kan man ikke andet end at føle det er helt forkert. Så det er lidt ærgerligt og et dårligt valg.

Ingrid Bergman elskede at filme med sit kamera. Og det specielle filmen lægger meget vægt på, er nemlig at de har fået fat i Ingrids private videoer. Det er super fint og rigtig interessant sådan at se helt private videoer fra den tid. Men jeg må dog sige, at det tager overhånd, især fordi videoerne er meget ens. Det er hendes børn, hendes mænd, flere børn og en masse svømning i enten hav eller swimmingpools. Det er lige lovlig ensformigt. Der er også et par bag om videoer fra film, men det er desværre virkelig begrænset.

Der er noget meget gennemgående klassisk strygermusik der går igen og igen. Og det fungerer egentlig meget fint. Ellers er der ingen lyd på hjemmevideoerne, men lyd fra interviews med Ingrid Bergman og hendes børn, samt Alicia Vikander som læser breve og dagbog op.

Filmanmeldelse: Jeg er Ingrid Line F. Svare

'Jeg er Ingrid' - premiere den 27. august

Kort fortalt: Dokumentaren 'Jeg er Ingrid' har mange gode forudsætninger, men intet går helt som man kunne håbe, og filmen ender desværre med bare at være kedelig og intetsigende. Man føler desværre ikke at man får en fuld historie om den store skuespiller.

2.8

Specielt glad for fantasy universer og visuelt flotte film. Forventer at en film har et interessant plot eller spændende karakterer. Har en hel speciel og uforpligtende kærlighed til Baz Luhrmann, selv når han laver dårlige film.