action John Wick Keanu Reeves

Skrevet den 23 oktober, 2014 | af Karen Sandal Fothergill

0

Filmanmeldelse: John Wick

Det har ikke skortet på hævnfilm de seneste år, men ’John Wick’ leverer alligevel et fedt actionbrag med masser af headshots på stribe, god action, et fedt univers, humor og et stk. Keanu Reeves, der er tilbage i topform (vi trykker “ctrl+alt+delete” for ’47 Ronin’). Og vær nu ærlig, du kunne godt bruge en pause fra de superhelte, science fiction og ungdomsfilm, der fylder i biograferne.

Frygter du bøhmanden? Så bør du virkelig frygte lejemorderen John Wick, han er nemlig den mand, som folk sender afsted for at slå bøhmanden ihjel. Men for fem år siden gik bøhmandens værste mareridt på pension for at hellige sig et liv som fredelig ægtemand til hustruen Helen. Men da hun dør, er han en knækket og rodløs mand. Det er kun en sidste gave fra Helen, en hundehvalp, der redder ham og giver ham håb for fremtiden.

John Wick Keanu Reeves Daisy Andy

Men der er ingen lykkelig slutning for lejemordere, og nogle russiske snothvalpe bryder ind i Wicks lejlighed, slår hans elskede hund ihjel og stjæler hans bil. Nu kan underverden godt begynde at ryste i bukserne, for de har sluppet et monster løs, der kun er ude på at få hævn. Han ved, hvem de er, og hvordan han kan finde frem til dem.

John Wick er en actionfilm instrueret af en tidligere stuntmænd, så du kan godt forvente fede actionscener og stunts. Keanu Reeves er tilbage som en alternativ version af Liam Nessons Bryan Mills, men selvom man godt kunne tænke: hold nu op med at slå en død hest med flere toptrænede farlige mænd, der bliver tvunget til at benytte deres særlige evner igen, så gør filmen alligevel noget, som de fleste andre af denne genre ikke formår. Manuskriptforfatter Derek Kolstad skaber et virkelig interessant univers, der minder om den, vi kender fra computerspil og tegneserier – og derfor skal du også være indstillet på, at lade fornuften og logikken blive udenfor biografdørerne. Filmen er fyldt med lejemordere, der lever i deres egen verden med æreskode om at være professionelle og civiliserede, de har deres egen valuta og indforstået sprog, og så har de et fredet sted, The Continental, de kan tage hen for at restituere. Hvis vi ikke kan få mere John Wick med Keanu, så vil jeg ikke have noget imod at se andre folk på The Continental, der ejes af badass Ian McShane. Mer’ af det tak.

John Wick Ian McShane

Selve handlingen er meget straight-forward og har ikke den store dybde. Der er masser af vold, blod, headshots og action – præcis den slags, du ønsker fra en rigtig hævnfilm. Der er interessante personer og omgivelser, og samtidig tager filmen sig heller ikke mere seriøs end der kan gives plads til et par gode grin undervejs.
Slutningen er lidt en let-down i forhold til resten af filmen, men lad nu det ligge. Du er garanteret underholdning, masser af skyderi og action – og er det ikke også i sidste ende, derfor du tager ind for at se den slags film?

“People keep asking me if I’m back. Well , I am back ” – John Wick

John Wick Keanu Reeves shooting
’John Wick’ mindede mig om, hvorfor jeg egentlig godt kan lide Keanue Reeves. Det er efterhånden lang tid siden, at Keanu har gjort det store væsen af sig. Tilbage i 90erne var han godt på vej til at være en af de store actionhelte, men Keanu Reeves gør tingene på sin måde, og så er det altså, at vi 15 år efter Matrix og 20 år efter Speed får ham tilbage i rollen som John Wick, lejemorder ude efter hævn (og han ligner stadig sig selv! Har ham og Tom Cruise en eller anden aftale med Satan?). Reeves har altid haft en måde at underspille sine roller samtidig med at han bringer en dejlig intensitet og sårbarhed med sig, og det fungerer perfekt til rollen som John Wick. Han har også uppet sit game fra The Matrix, og nu bevæger han sig smidigt og elegant rundt, så selvom Keanu ikke kan kung-fu, så kan han stadig skyde med de bedste.

Filmen bliver også hjulpet godt igennem med gode præstationer fra Willem Dafoe, Ian McShane samt svenske Michael Nyqvist, der leverer det måske bedste ‘Oh’ i en film. Derimod halter Alfie Allens russiske accent – men han nailer rollen som irriterende, forkælet møgunge – og Adrianne Palickis rolle virker lidt tom og flagrende trods kick-ass potentiale. Sidst men ikke mindst skal beaglen Andy også have et shout-out for fornem skuespil på niveau med Dustin Hoffman i ‘Tootsie’.

John Wick Viggo Tarasov Michael Nyqvist

Der er fuld fart over feltet fra start (helt bogstaveligt) og til slut i ’John Wick’, og det hele er filmet med rolig og erfaren hånd. David Leitch og Chad Stahelski har begge en baggrund som stuntmænd, så de ved præcis, hvad folk vil have fra en actionfilm, og de ved også, hvordan det skal filmes og koreograferes – fysiske udfoldelser og stunts skal ses og ikke kun høres. De lader scenerne være rolige og simple fremfor hektisk at panorerer frem og tilbage for at skabe en illusion af en vild action scene.

Filmen bruger musikken godt til at få mere energi i scenerne, og forbered dig på et miks af både noget heavy metal og elektronisk musik, mens kuglerne flyver om ørerne.

Filmanmeldelse: John Wick Karen Sandal Fothergill

John Wick - premiere d. 23. oktober 2014

Kort fortalt: Keanue Reeves er tilbage i topform i denne hævnfilm med et af de fedeste originale universer, jeg har set i et stykke tid i en actionfilm. ’John Wick’ er et solidt actionbrag, der garanterer skyderier, stunts og underholdning.

4.3

Tags: ,

er filmentusiast med en meget bred filmsmag, men har en særlig svaghed for gys og animationsfilm.