sci-fi Jupiter Ascending Mila Kunis Channing Tatum

Skrevet den 10 februar, 2015 | af Karen Sandal Fothergill

0

Filmanmeldelse: Jupiter Ascending

Matrix-skaberne Andy og Lana Wachowski er tilbage med en ambitiøs space-opera eventyr, der tager lidt ‘Terminator’, en dosis ’Galaxy Quest’, en knivspids ’Brazil’ og en smule ’The Matrix’ og en hel del af den velkendte sci-fi verden, og shaker det rundt til en okay film, der dog tynges af karakterer uden dybde, ufærdige ideer og en ubalanceret handling.

Handling
Den russiske immigrant Jupiter Jones (Mila Kunis) blev født under en natsky på vej til USA, og det stod i stjernerne, at hun havde en stor fremtid i vente. Som voksen  kæmper hun hver dag en hård kamp for at stå op og gå på arbejde, hvor hun skrubber toiletter og gør rent for rige folk. Lige indtil en dag, hvor hun bliver jagtet af grå mænd og dusørjægere. Heldigvis bliver hun reddet af Caine Wise (Channing Tatum), en gensplejset mand/ulv hybrid og tidligere militærjæger med vinger.

Det viser sig, at vi har en ’Princess Diaries’ situation med Jupiter. Hendes genetiske sammensætning er identisk med den forhenværende galaktiske dronning af Abrasax huset, og ifølge filmens lov betyder det, at hun står til at arve det meste af universet. Men dronningens arvinger har andre planer, og herfra starter en rodet affære mellem de tre Abrasax søskende, som hver har en interesse i at få Jupiter på deres side, og dermed få fingre i den mest værdifulde planet, Jorden. De mange potentielle intriger bliver svagt opridset, og et egentligt klimaks udebliver, mens karakterer ryger ud af filmens svingdøren.

gravity-boots-jupiter-ascending

Jeg ville så gerne kunne sige, at ’Jupiter Ascending’ var en kick-ass film, der skal ses….og filmen har da også sine øjeblikke med gode actionscener (og Caines anti-gravity støvler…jeg ved ikke helt, om jeg hellere vil have Caines anti-gravity støvler eller Marty McFly’s hoverboard!…), men det forbliver desværre også kun ved øjeblikke. Selve plottet er hullet og i en vis grad set før og eksekveret meget bedre. Det er lidt som om, at filmen ikke helt kan finde den rette balance mellem et noget forceret romantiks plot, Jupiters familie og det store rum-eventyr, og det giver den noget hakkende handling, hvor man bare må acceptere, at vi har en de gode, de onde og de ligegyldige.  Hvis man kan acceptere det, og ens forventninger ikke er alt for høje til selve kvaliteten af filmen, så er der action og et par grin undervejs.

Lad mig lige slå det fast med det samme: de involverede har godt nok ikke haft meget at arbejde med, og derfor er det også svært at klandre deres skuespil.

Mila Kunis, som før har gjort det godt i komedier som ‘Forgetting Sarah Marshall’ og ‘Ted’, bruger desværre det meste af tiden på at skulle reddes og generelt være alt for godtroende og naiv….til et punkt, hvor det faktisk gør lidt ondt at se på.  Det er først til sidst, at vi får lidt glimt af hendes kick-ass potentiale, og i forhold til at det er en film om Jupiter “Ascending”, så er det lidt for lidt og lidt for sent.
Channing Tatum gør, hvad han kan i den her film med fin goatee og elveører.

eddie redmayne jupiter ascending

Hvad Eddie Redmayne laver i den her film, er mig lidt en gåde. Mon han har haft et ønske om at gå full-camp efter hans mere seriøse rolle som Stephen Hawking? Igennem hele filmen skriger hans optræden: jeg er ond, jeg er så ond! Han har en apatisk, blaseret attitude og hvisker alle hans replikker…medmindre han er virkelig arrig, og så skriger han ordene. Ikke videre imponerende, men ud over de seje anti-gravity støvler, så er Redmaynes optræden noget af det eneste, jeg ser tilbage på og husker fra filmen. Well played, Redmayne.

Hvor Jupiter Ascending har problemer med dens karakterer, så kan du til gengæld glæde dig til det visuelle. ’Jupiter Ascending’ blev udskudt fra en sommerpremiere i 2014 til en vinterpremiere i 2015, hvilket i baglysets klogskab nok har været en meget god ide, eftersom den nok ville være blevet kørt over af en anden galaktisk superfilm. Men dengang lød grunden, at filmens visuelle effekter skulle pudses af, og det er heller ikke til at komme udenom. Det er et flot univers, som filmen byder på med fede forfølgelsesscener, og der er ikke nogen tvivl om, at der er blevet kræset for detaljerne. ‘Jupiter Ascending’ vises i 3D, men den nydes lige så godt i 2D.

jupiter ascending

Hvad kan man sige om Michael Giacchinos (Star Trek, Dawn of the Planet of the Apes) lydbillede? Meh, der er ikke meget, der er værd at fremhæve som noget specielt, og lydsiden minder meget om det, man forventer af en sci-fi.

Har du husket at deltage i vores konkurrence om fribilletter til filmen?

Filmanmeldelse: Jupiter Ascending Karen Sandal Fothergill

Jupiter Ascending - premiere d. 5. februar 2015

Handling

Kort fortalt: Hvis du er indstillet på lidt uforpligtende og et til tider fjollet og useriøst action rum-eventyr, så er det her en film, du vil kunne lide. Hvis du forventer en ny ’Matrix’ eller dybe temaer, så er det bedre, at du finder en anden film.

2.3

Tags: , , , , , , , ,

er filmentusiast med en meget bred filmsmag, men har en særlig svaghed for gys og animationsfilm.