komedie

Skrevet den 3 maj, 2018 | af Sarah Genevey

0

Filmanmeldelse: Just Getting Started

Jeg kan lige så godt lægge benhårdt ud: Instruktør Ron Shelton har med action-komediefilmen ‘Just Getting Started’ muligvis kreeret årets hidtil værste film, og det på trods af, at filmen ellers består af et glimrende cast i form af Morgan Freeman og Tommy Lee Jones. Grundet filmens ringe markedsføring anede jeg ikke, hvad jeg skulle forvente, inden jeg satte mig til rette i biografsædet, men det endte altså med slem skuffelse. En skuffelse, jeg nu må forsøge at omdanne til ord her i denne anmeldelse.

Duke Diver (Freeman) er den charmerende alfahan og afslappede manager for det eksklusive luksus Palm Springs pensionist resort, Villa Capri. Det kan godt være, at hans fortid er lidt tåget, men der hersker ingen tvivl om hans evner til at sørge for, at livet for de velhavende beboere udspiller sig som en endeløs fest, hvor alle gør mere eller mindre, som de altid har haft lyst til. Men en dag viser der sig en sky på Dukes ellers skyfri himmel. Da den macho charmerende Leo (Jones), der har en lige så tåget fortid som Duke, tjekker ind, er freden forbi. De to indleder en kamp på alle niveauer om status som villaens alfahan og, ikke mindst, chancen for at charmere den ligeledes nyankomne Suzie (Rene Russo). Men da Dukes fortid bogstavelig talt eksploderer lige foran ham, tvinges de to rivaler til at lægge fjendtlighederne på hylden for at redde Dukes liv og sikre Villa Capris fremtid, som deres allesammens fristed.

Lewis Jacobs – © 2017 Broad Green Pictures

Som sagt vidste jeg ikke rigtig, hvad jeg skulle forvente af filmen. Men ud fra beskrivelsen fik jeg en idé om, at det nok ville være noget i retning af filmene ‘Meet the Parents’ og ‘Grumpy Old Men’ – to rigtig gode komedier, der også centrerer omkring rivalisering og underholdende magtkampe mellem mænd. Desværre når ‘Just Getting Started’ dem ikke til sokkeholderne. For det første består filmen af et ubegribeligt tyndt plot, der både er forudsigeligt og uopfindsomt. Historien har tydelige plothuller og ting, der generelt ikke giver mening og ikke bliver forklaret ordentligt, og filmens konfliktoptrapning og klimaks er kedsommeligt og ligegyldigt. Det er meningen, at filmens hjerte skal være rivaliseringen mellem de to alfahanner Duke og Leo, men der er absolut intet sjovt eller spændende i deres indbyrdes kampe. Helt ærligt, når deres vildeste konfrontation i løbet af filmen består i at udfordre hinanden i et spil golf, så står jeg af. Derudover kæmper de to rivaler meget for at charmere flest kvinder. Kvinder, der alle på bedst sexistiske vis fremstilles som objekter uden noget andet formål end at være til for mændenes nydelse og udfoldelse som alfahanner. For at det ikke skal være nok, så synes jeg, det er umådeligt kikset, at filmens titel bliver smidt ind i replikker ind i mellem. “We’re just getting started” bliver der sagt flere gange, som om at de lige skal skære ud i pap, hvorfor filmen hedder det, den hedder. Hvilket er dybt ironisk, når et af filmens største problemer netop er, at den aldrig rigtig kommer i gang – hverken med spænding eller noget interessant plot. Jeg kunne muligvis tilgive alt dette, hvis filmen da bare havde været sjov. Men det er ikke tilfældet. Til filmens forsvar vil jeg sige, at den nok mest er tiltænkt et ældre publikum, og derfor er jeg med mine beskedne 25 somre ikke ligefrem den ideelle målgruppe. Det er muligt, at jeg bare er for ung til at forstå filmens humor, men faktum er, at der heller ikke lød en eneste latter fra folk omkring mig i biografsalen.

Det er mig en gåde, hvordan Morgan Freeman, manden, der har spillet Gud, er blevet overtalt til at deltage i dette ligegyldige projekt af en film. Han er filmens eneste lille lyspunkt bare i kraft af at være den, han er. Han spiller rollen som Duke med sin sædvanlige lune og charme, hvilket er det eneste, der gør filmen en smule værd at se. Dog er hans skuespilpræstation alligevel meget langt fra at være på det niveau, han normalt præsterer, som om han måtte degradere sine evner til at matche filmens lave niveau. Ved sin side har han Tommy Lee Jones, og han gør det også fint nok som Leo, men det er intet at råbe hurra for. Derudover er filmen fyldt med en masse middelmådige og halvdårlige præstationer, og ingen af karaktererne er interessante eller har dybde. Dette gælder især kvindekaraktererne, der, som nævnt, fremstilles som objekter. De tager ikke aktivt del i plottet (måske bortset fra karakteren Suzie spillet af Rene Russo) og ses mest i baggrunden, hvor de fremstår fjollede, indholdsløse og kun med én ting på hjernen: at få et stykke med alfahan.

Det visuelle er ikke decideret dårligt, det er bare super intetsigende. Man har ikke været kreativ eller gjort noget særligt ud af det. Og det er vel egentlig også fair nok. Men når plottet og til dels skuespilpræstationerne er så dårlige, så kunne et flot visuelt udtryk have reddet filmen. Visuelt er det meget en blanding af sommerlige scener, da filmens primære lokation, resortet Villa Capri, skal forestille at være et form for Californisk paradis, og så, hvor dumt det end lyder, julede scener – lyskæder, juletræer og hele molevitten. ‘Just Getting Started’ er nemlig også en form for julefilm, men det er gjort halvt, og man føler på ingen måde julestemningen.

Filmens musik og lyd er til tider meget kliché på grænsen til det kvalmende. Derudover må man lægge øre til en helt masse julesange, som er blevet moderniseret. Det er irriterende at lytte til og passer virkelig dårligt til filmens overordnede udtryk. Jeg forstår, at man gør det for at fremme julestemningen, men jeg synes bare helt, at de burde have droppet jule-delen, da det ikke har nogen betydning for plottet alligevel. Det virker bare super underligt, at der popper julesange op i ny og næ.

Filmanmeldelse: Just Getting Started Sarah Genevey

Kort fortalt: 'Just Getting Started' er en ligegyldig filmoplevelse, som jeg ikke vil mene er pengene værd. Morgan Freeman er filmens eneste trumf, men hans charme vejer ikke op for et alvorligt haltende plot.

2

Jeg elsker gyserfilm, både de gode og de dårlige, og bruger lidt for meget tid på at se alle mulige slags tv-serier. Jeg vil underholdes, frastødes og overraskes, og så lægger jeg især vægt på den gode historie.