dvd / blu-ray

Skrevet den 8 oktober, 2017 | af David Moser

0

Filmanmeldelse: Justice League Dark

Fra DC’s velafprøvede animationsafdeling kommer en film om den mørke, og okkulte side af det velkendte superhelteunivers. Men er der grund til at tage plads i sofaen, når det ikke længere gælder treenigheden Batman, Superman og Wonder Woman?

Sofa Faktor

Justice League Dark opstod i 2011, da DC lagde deres voksne, mørke og magi fokuserede Vertigo univers sammen med hoveduniverset, som vi kender det. Et af de første produkter af denne fusion blev Justice League Dark, en gruppe som aldrig kaldte sig ved det navn, som et slags mørkt og magisk ”dem de andre ikke må lege med”-alternativ til de spandexklædte ikoner.

Jeg er personligt virkelig glad for tegneserien filmen er baseret på, og jeg er glad for at figurer der enten har haft et par forsøg ud i mainstreamen uden at tage rigtig rod, her tænker jeg særligt på John Constantine og Swamp Thing (elsk dem nu, for pokker!) der begge har haft hver deres film, eller figurer der har haft få eller ingen optrædener i andre medier, endelig kan få en stund i rampelyset.

©Warner Brothers 2017

I centrum finder vi førnævnte John Constantine, en charmerende men upålidelig og moralsk tvivlsom magi-hustler fra Liverpool, og den unge ”tryllekunstner” og gudskelov også rigtige magiker Zatanna, hvis magi fungerer ved at bakke snavvendt. Det lyder dummere end det er.

Batman er med som co-pilot det meste af filmen, til fordel for de seere der er mindre bekendte med stoffet, og når det hele bliver lidt for magisk og underligt er det rart at han er der til at sætte ord på den undren man har som seer. Han har også flere af filmens sjoveste replikker.

Filmens tone er markant mørkere end man ser i de animerede Justice League film. Den har fået en aldersmærkning på 15, og er rettet mod et ungt men voksent publikum. Sproget er også lidt mere farverigt end normalt, der bandes let, hvilket er helt fint. John Constantine skal helst ikke tale for pænt.

©Warner Brothers 2017

Filmens historie har mere karakter af klassisk mysterieopklaring end action-adventure, indtil filmens tredje akt, hvor det desværre kulminerer i et ret generisk superskurke opgør, hvor action og muskelkraft tager over for logik og det ellers glimrende karakterarbejde. Enkelte steder i denne sekvens giver man fuldstændig afkald på grundlæggende princip i hvordan især Swamp Thing fungerer. Enten har man ikke forstået det, eller også er man ligeglad. Man har inden da fået så meget fanservice, at det går hen og føles halvhjertet lige inden målstregen. Der er utrolig godt styr på figurerne, lige indtil det rent faktisk gælder.

Ekstramateriale

For at gøre ondt værre redegøres der detaljeret for netop dette princip i det glimrende ekstramateriale, endda af Swamp Things skaber, nyligt afdøde Len Wein.

Man har udover den korte feature om Swamp Thing inkluderet en håndfuld trailers, lidt video fra Comicon 2016 panelerne, korte trivia-bidder om JLD figurerne. Men kronen på værket er de to inkluderede afsnit af Batman serien ”The Brave and The Bold”, en håbløst undervurderet juvel af en serie som tager udgangspunkt i Batman team-ups. I disse får man lov at opleve figurerne Deadman og Etrigan, som også har roller i filmen, i en mindre mørk og dyster fortolkning. Hvis man har ladet sig påvirke af mørket i Justice League Dark, er der her en glimrende mulighed for at få et smil på læben igen.

Filmanmeldelse: Justice League Dark David Moser

Justice League Dark - På DVD og BluRay UDE NU!

Ekstra materiale

Kort fortalt: Justice League Dark er absolut i den bedre halvdel af DC animationsfilm siden deres genstart i 2012. Æstetikken i den nye anime-influerede stil er ved at falde rigtig godt på plads, og der er givet plads til at lade flere karakterer levere varen. Dog må jeg tilstå at jeg bliver irriteret over kompromiser ifht. om man vil levere fanservice, eller bare skal have en film på 75 minutter til at hænge sammen. Når man laver fanservice er fodfejl som de der begås her, som ellers ville kunne tilgives, ikke i orden. Kære DC: Læs op på sagerne, eller hold jer til de figurer der bare slår hinanden hårdt. Point for forsøg, men udførelsen halter.

3.5

Superhelte nørd med en forkærlighed for noir, koreansk film og historisk drama. Besidder en ustyrlig trang til at delagtiggøre sine omgivelser i holdninger til løst og fast, hvilket er grunden til han i dag er at finde på Filmpuls.