Published on 27 February, 2014 | af Kofi Lawson

0

Filmanmeldelse: Kartellet

Nej! Pablo Escobar lever ikke i Danmark, men det gør Don Storgaard.

Charlotte Sachs Bostrup som har stået bag film som ’Familien Gregersen’ (2004) og ’Veninder’ (2005) er tilbage med hendes nye spillefilm, ’Kartellet’. Filmen er baseret på virkelige hændelser, og fortæller om  korruption, ulovlige prisaftaler og mafialignende metoder i store dele af den danske byggebranche.  Et ”skjult” problem, der har plaget og stadig plager den og andre brancher her i landet, og som årligt koster samfundet og borgerne trecifrede millionbeløb.

Den ambitiøse Lars Halbo (Anders W. Berthelsen) vender tilbage til Danmark efter en entreprenørkarriere i udlandet. Nu vil han sammen med sin kone, Rikke (Lene Maria Christensen) og deres to børn slå sig ned og finde den ro, som især Rikke har fået et stigende behov for, så Lars har overtaget faderens mindre familie el og VVS firma. Men da Lars har højere ambitioner med firmaet end sin far, byder han med det samme ind på en række større kommunale byggelicitationer.
Her kommer han omgående i konkurrence med nogle af branchens største spillere og det viser sig hurtigt, at de har dannet et ulovligt kartel med et organiseret prisaftale-system, hvori de skiftes til at få de attraktive ordrer med store fortjenester. De vil ikke finde sig i, at Lars underbyder dem og prøver først at få ham over i deres lejr, men Lars nægter at have noget med dem at gøre og fortsætter med at underbyde kartellet. Det fører hurtigt til et stigende pres fra kartellets side, både økonomisk på Halbos forretning, men også personligt over for hans kone, børn og nærmeste medarbejder, og den unge entreprenør står snart foran et nærmest uløseligt dilemma; skal han gå med og få fred og økonomisk tryghed, eller skal han tage kampen op og risikere alt?

kartellet

Et kartel er en gruppe af ”producenter”, hvis mål det er at fastsætte priser, at begrænse udbud og at begrænse konkurrence. Altså er korruption og kampen mellem den ”lille mand” mod den store, de underlæggende temaer i ’Kartellet’ .
Jeg synes, at det er forfriskende at se en dansk film med fokus på disse temaer. Det har typisk været Hollywood, som har adresseret disse emner i film som ’The Insider’ (1999) med Russell Crowe og ’Erin Brockovich’ (2000). Disse film skildrer et intenst drama, og selvom de er baseret på virkelige hændelser, keder man sig ikke, da handlingen fanger dig fra start til slut.
Konceptet er det samme i ’Kartellet’, som også er baseret på virkelige hændelser – men måske de skulle have valgt at lave en dokumentar? Dette siger jeg, da filmen overhovedet ikke rammer på det følelsesmæssige plan! Jeg sad på ingen måde på kanten af stolen gennem filmen, faktisk var handlingen så forudsigelig, at jeg bare sad og ventede på, at den skulle blive færdig. Allerede fra begyndelsen af filmen ved man hvem der er de ”onde”, og hvem man ikke kan stole på. Filmen flyver af sted på en måde, så man mister det dramatiske element, som ellers skal tryllebinde tilskueren. Det betyder også at man når ikke at få sympati for Lars Halbo, da man ikke rigtig føler, at man kender ham godt nok.

Anders W. Berthelsen er efterhånden en garvet herre i den danske filmindustri. Han har gang på gang leveret gode præstationer, og der er ingen tvivl om, at manden besidder et talent. ’Kartellet’ er desværre bare ikke en af hans bedre præstationer. Hans karakter er ikke særlig kompliceret og han har svært ved at give karakteren dybde. Som tidligere nævnt er det ærgerligt, for jeg ville ønske, at man kunne få mere sympati for Lars Halbo, men det er altså svært!
kartellet

Flemming Enevold er knap så kendt indenfor dansk film, da han primært har spillet teater (bl.a. på Det Kongelige Teater) og været teaterdirektør på en række danske scener. Men hold da op det er fedt at se en ”rigtig” skuespiller i aktion. Flemming spiller Christian Storgaard a.k.a Mr. Ondskaben selv, som driver kartellet. Hans styrke ligger i hans mimik, og hans måde at skildre ”ondskab” på bliver derfor meget underholdende.
kartellet

Visuelt har ”Kartellet” et mørkt skær over sig. Der er en del natscener, hvilket generelt giver filmen en mørk og dyster stemning – hvilket må siges at understøtte historien.

Musik og lydbillede er der ikke fokus på i filmen. Det vil sige, at hverken musik eller lyd bruges til at understøtte den mørke tone, som filmen lægger for dagen. Det er ærgerligt, da filmen jo er en skildringen af de mørke kræfter bag korruption.

Filmanmeldelse: Kartellet Kofi Lawson

Kartellet - premiere den 27. februar 2014.

Summary: Film med korruption som omdrejningspunktet plejer ofte at være dramatiske og spændende. Især når der er snak om "den lille mand" mod den "store". 'Kartellet' lyder måske god på papiret, men dårlig udførelse gør det svært at blive fanget.

3.3

User Rating: 0 (0 votes)

Sci-fi nørd med en svaghed for Denzeeeeel.. (altså som skuespiller)