animation Lego Filmen 2. Læs anmeldelsen på filmpuls.dk

Skrevet den 7 februar, 2019 | af Line F. Svare

0

Filmanmeldelse: LEGO Filmen 2

Det er 5 år siden at ‘Lego Filmen: Et Klodset Eventyr’ havde premiere, og den tog mange af os med storm. Siden har vi besøgt legouniverset med Batman og Ninjago, men først nu er vi tilbage til de velkendte hovedroller Emmet og Lucy. Phil Lord og Christopher Miller er tilbage som manuskriptforfattere – så er spørgsmålet bare; kan de gentage genialitet fra den første film med ‘Lego Filmen 2’?

Vores lego-helte står overfor en ny fjende: De sukkersøde DUPLO-figurer. De overtager alt der er sødt, pænt og lyserødt. Den eneste både at holde dem væk er ved at omdanne Klodsby til en dystopisk trist og gråt sted. Men Emmet er og bliver den naive altid glade lego-figur, og det betyder at DUPLO endnu en gang vender tilbage, og denne gang kidnapper de Emmets venner.

Lego Filmen 2. Læs anmeldelsen på filmpuls.dk

Alting er og bliver awesome når Phil Lord og Christopher Miller sætter sig ned og leger med Lego! Det flyver omkring sig med geniale referencer, metalag, sjove replikker, skøre karakterer og opfindsomhed på et virkelig højt plan. Det filmunivers der er bygget op omkring Lego, kan altså bare noget helt specielt, og er bygget med de bedste legoklodser man kan få fingrene i.

Historien er skør, men på mange punkter også rørende, da Lord og Miller får flettet en rammefortælling ind, med en lillesøster som bare gerne vil lege med sin storebror, og en storbror som er ved at blive teenager. Det rør ved lidt af det samme, som Toy Story-universet kan.

Humoren er enorm klog, og på mange punkter voksen. Den kan lidt det samme som ‘Deadpool’-humoren, men dog på en meget børnevenlig facon.

Jeg ville rigtig gerne have set ‘Lego Filmen 2’ med original tale, mest fordi at oversatte jokes bare aldrig slår helt så godt igennem. Og så ville jeg virkelig elske at høre Chris Pratts Emmet. Når det er sagt, så er de danske stemmer rigtig vellykkede, og jeg elsker især Alexandre Willaumes batman! Derudover er der en intet mindre end genial gæsteoptræden (jeg vil selvfølgelig ikke afsløre overraskelsen), og især dén giver et plus til at se den danske version.

Jeg er simpelthen så forelsket i den visuelle stil, som ‘Lego Filmen 2’ bruger. Det ligner ægte legoklodser som vandrer rundt. Der er en fantastisk stoflighed til figurerne, med skygger og ridser, som virkelig er lækkert og ikke mindst animation på et virkelig højt niveau.

Musikken i filmen er stadig awesome, og sangen “Catchy Song”, som består af teksten “This song is gonna get stuck inside your head” (kan ikke huske den danske version), holder i høj grad hvad den lover – så er I advaret. Men den mest geniale sang er uden tvivl den som er i rulleteksterne, jeg var helt færdig af grin.
Filmen har dog også et par lidt kedelige sange, som ikke helt når op på højeste hylde og de kan til tider være med til at forsinke fortælle-tempoet.

Foto copyright: Warner Brothers

Filmanmeldelse: LEGO Filmen 2 Line F. Svare

'Lego Filmen 2' - premiere d. 7. februar 2019

Kort fortalt: Endelig er Lego-universet tilbage, og det er et virkelig glædelig gensyn med Emmet og Lucy - og Batman selvfølgelig. DUBLO har overtaget Lego-verden, og der ligger en virkelig sød historie bag. Endnu en gang bygger Phil Lord og Christopher Miller med de bedste Legoklodser på hylden, og smider omkring sig med geniale referencer og en humor på et virkelig højt niveau. Du kan forvente at få en ny sang i hoved når du skal sove, og ikke mindst få en fantastisk visuel oplevelse.

5.3

Specielt glad for fantasy universer og visuelt flotte film. Forventer at en film har et dragende plot eller karakterer som gør mig nysgerrig. Har en hel speciel og uforpligtende kærlighed til Baz Luhrmann, selv når han laver dårlige film.