Life in the Doghouse
Copyright: Netflix

Filmanmeldelse: Life in the Doghouse på Netflix

5

Dette er en dokumentar der handler om parret Danny og Ron, der har dedikeret hele deres liv til dyr. De er begge to beridere og træner ryttere i spring på hesteryg. Resten af deres tid bliver brugt på deres kæmpe passion. Nemlig at adoptere hunde fra internater, og adoptere dem videre så de kan få et bedre liv. På det tidspunkt dokumentaren er filmet bor parret i deres hus sammen med 71 hunde der søger et nyt hjem. Der er hunde OVERALT.

Alle rum er indrettet til hunde. Der er hunde i stuen, køkkenet, soveværelset, møblerne, sågar kaminen er blevet til en kæmpe hundeseng. Det lyder bizart, men det fungerer for Danny og Ron. De bruger alt deres fritid på deres rescue-organisation, der har det simple navn “Danny and Ron’s Rescue”. Da de er kendte inden for heste miljøet og bruger en masse kontakter i den verden til at give deres hunde nyt liv. Vi følger med i hvordan Danny vælger hvilke hunde de kan redde fra internaterne, og hvordan Ron styre økonomien, der til tider har svært ved at slå til.

Netflix der sidste år udgav serien “Hunde”, og har sikkert i den forbindelse gerne ville lave noget mere med hunde. Jeg synes det er virkelig god ide at kaste lys på dyreinternater og rescues i USA for derovre bliver der aflivet 4 millioner hunde om året. Der er virkelig tale om en overbefolkning af hunde. Og som Danny og Ron fortæller, er der kun en måde at komme det livs på. At få dyrene kastreret og steriliseret.

“Life in the Doghouse” er en rigtig god dokumentar som jeg klart vil anbefale til alle dyreelskere. Både børn og voksne kan lære noget af dokumentarens budskab, og det synes jeg er et kæmpe plus. Selvom der er barske scener der viser hvad der sker med de aflivede hunde, der giver en klump i halsen. Men scenerne er bestemt noget børn sagtens kan se og alle vil efter dokumentaren have lært en stor lektie.

Jeg troede faktisk dokumentaren ville være lidt for sød, og minde lidt om en forlænget Dodo video. Men den er blandet godt med lærerige budskaber, og de to hovedrollers baggrundshistorier, der heller ikke altid har været en dans på roser. I den forbindelse er jeg også glad for at der ikke er gjort et for stort nummer ud af at mændene er homosexuelle. Det er dejligt frigørende at sådan er det bare. – Bum. Det giver mere plads til hundene, som jo er hovedhistorien.

Fotocopyright: Netflix

Læs bedømmelse0 stemmer0
5
Denne dokumentar er faktisk ret sød. Man kan ikke lade være med at holde af parret der brænder så meget for dyr og har lavet hele deres hus om til et internat. Men den har bestemt også et dybere budskab om at vi skal gøre en indsats mod de mange aflivninger af forældreløse hunde.