Filmanmeldelse: Loving Vincent

Der er vist ikke særlig mange, som ikke kender til Vincent van Gogh, om man er til kunst eller ej. Han var en af de mest betydningsfulde kunstnere, som er kommet ud af det europæiske kontinent, og hans indflydelse og stil startede en ny bølge af store kunstnere. Det er også meget kendt, at van Goghs liv var turbulent, der i sidste ende drev ham til selvmord…. eller var det nu også selvmord? Det er nogle af de idéer, som ’Loving Vincent’ leger med. Filmen er det første olieanimerede værk, hvor 150 mennesker har håndmalet hver eneste af de 65.000 frames, som denne film er gjort af. ’Loving Vincent’ blev nomineret til en Oscar i kategorien bedste animationsfilm, men tabte til Disneys ’Coco’.

Vi befinder os 1. år efter van Goghs død. En postmesters søn bliver sendt ud på en mission for at levere et brev til van Goghs bror. Hans destination er det sted, hvor van Gogh tog sit eget liv. Men hans forsøg på at aflevere brevet bliver ikke let, og med sin nysgerrighed for at vide mere om manden van Gogh begynder postmesterens søn af udspørge de mennesker, som var tæt på van Gogh op til ugerne og dagene før hans død. Langsomt danner der sig et billede af, at omstændighederne for den store kunstners død er omgærdet af stor mystik, hvilket vores hovedperson har i sinde af løse.

’Loving Vincent’ er historiemæssigt en melankolsk ”murder-mystery” film, hvis man skal koge det ned. Teorier og spekulationerne omkring van Goghs død er ikke nyt vand på møllen, men snarere gammel vin på nye flasker. Man kan i en evighed diskuterer, hvorvidt og hvor meget denne film er historisk korrekt. Men som anmelder, må man kigge på hvordan historien fortælles, uagtet hvor akkurat den måtte være. Desværre så er det netop denne del, som er filmens største problem!

Copyright: Miracle Film

’Loving Vincent’ kæmper for at have et plot. Fortællingen om van Goghs liv og død er noget, som mange allerede kender til. Visuelt ved filmen, hvordan den skal fortælle og udtrykke sig, men der er ikke brugt ligeså mange kræfter på at skabe en fortælling, så derfor føles plottet sekundært i forhold til den visuelle del. Man har en fornemmelse af, at forfatterne har prøvet at få os tættere på manden van Gogh, og det lykkes også delvist. Men hovedplottet virker ikke færdigtænkt, og selvom historien har interessante elementer, så har man efter 30 minutters tid allerede tabt noget af interessen, for i stedet at fokusere på den visuelle del. Filmen er meget langsom i tempoet eller ”slow burn”, som man også kalder det, og det kan for nogen være et problem. I enden byder plottet hverken på uforudselige twists eller originale idéer.

Vi har et galleri af interessante navne på rollelisten, som byder på kendte såvel som mere ukendte. Skuespillerne lægger ikke bare stemme til karaktererne, men spiller deres roller, og er derpå håndmalet over, hvilket man kalder for ”rotoscope” teknik. Skuespillet fejler faktisk ikke noget, men desværre er dialogerne ikke af højeste kvalitet og virker tørre, og giver ikke rigtig skuespillerne nogle seriøse udfordringer.

Copyright: Miracle Film

På det visuelle plan er dette et mesterværk. Der skal ikke herske tvivl om, at dette er en flot og original visuel idé at lave en film på. Det er en sand fryd for øjet at være vidne til ’ Loving Vincent’, som på dette plan er unik og svær, ja, hvis ikke umulig at gøre kunsten efter. Filmen har en vidunderlige melankolsk noir-agtig stemning, hvor man bliver suget ind i van Goghs univers, og hans billeder vækkes til live. Brug af skygger, farver og perspektiv sidder lige i øjet, hvilket det derfor er så tragisk, at filmens historie del ikke kunne være på samme niveau.

Både lyd og musik delen fungerer perfekt til at bakke filmens visuelle del op og giver den rette atmosfærer. Clint Mansell står bag musikken og bidrager som altid med godt underlægningsmusik, som han også gjorde til andre film, såsom ’Requiem for a Dream’, ’Black Swan’ og ’Moon’.

Copyright: Miracle Film