dokumentar

Skrevet den 25 oktober, 2018 | af Jakob Sørensen

0

Filmanmeldelse: Mads Holger – til farvel

Jeg kan tydelig huske Mads Holger. Det var ham den velklædte “unge mand”, der på nogle område synes gammeldags, men alligevel synes frisk, når han åbnede sin mund i prime time tv-tid. En jetsetter, der havde en god portion fædrelands kærlighed og nogle stærke meninger, der ikke altid faldt i god jord hos dem med der var hans politiske modstandere. Men for 2 år siden begik han selvmord i sin families sommerhus. Hvorfor? Det svar søger lillesøsteren Pippi, der har lavet denne dokumentarfilm, for at komme nærmere dette svar og hvem hendes bror egentlig var.

Lillesøster Pippi og storebror Mads Holger

Det hele begynder, hvor det sluttede. Ved familiens sommerhus i Thurø, ud til det sydfynske hav. Det var her Mads Holger valgte at ende sit liv, alene og i det lille hus med alle minderne fra hans liv. Et afskedsbrev blev fundet på hans computer. Det var ikke en af de korte slags, nej det var et langt et, som var en slags opsummering af hans liv, valg og tanker igennem 38 år. Med udgangspunkt i hans sidste skrevne ord, så tager hans lillesøster ud på en livsrejse via familie, venner og bekendte, der samlet på diverse af Mads Holgers ynglings beværtningssteder prøver at få os til at komme tæt på dette specielle menneske, som han var. Men også et menneske der havde huller og mørke skyer i sit liv, og som manglede en faderfigur. En blogger, forfatter, radiovært, politiker, hjerteknuser, kæderyger, provokatør, patriot og en som nød en guldbajer med sidevogn til. Ja, han blev måske ikke gammel, men han fik levet mere end gennemsnittet.

Pippi Olivia Norgaard Skov: Filmens instruktør og søster til Mads Holger

“Mads Holger – til farvel” er uden tvivl en meget personlig film, for som instruktøren udtrykke med hendes egen voice over, så er denne film også del af en sorgproces/behandling. Det lykkedes for Pippi Olivia Norgaard Skov, at få denne skribent tæt på hendes bror. Man føler vitterligt, at man ved mere om manden, og hvor tragisk det er at denne komplekse person, med interessante meninger, valgte en sommerdag at slutte det hele. Interviewene giver en god opbygning og ramme, om hvem Mads Holger var. Det hele føles intimt og nærværende, og spilletiden på 70 sølle minutter flyver afsted.

Men, jeg må også indrømme, at Mads Holger måske blive en anelse for overglorificeret, hvilket er min største minus på dette felt.

Der bruges alt det traditionelle, som man ser i dokumentarer. Voice over, interviews og arkiv-klip, hvor man ser masser eksempler på Mads Holgers retoriske og til tider provokerende kunnen. Som sådan er alt på dette felt godkendt, men alligevel, så mangler filmen et “scope”. Og med det mener jeg, at når man udgiver dokumentarfilm til det store lærred, så må der gerne være noget grandios  eller cinematisk, for ellers kunne dette ligesåvel være en film til fjernsynet. Og, det er nok også der, hvor filmen passer bedst ind. Nok nærmere DR2 en torsdag aften klokken 20, eller hvornår public service stationen ellers plejer at sende dokumentarer.

Der bruges forskelligt musikalske indslag, som synes at passe til filmen. Men, der er som sådan ikke noget på dette felt der sådan rigtig stikker ud.

Copyright: Pippi Film & Reel Pictures / B.T.

Filmanmeldelse: Mads Holger – til farvel Jakob Sørensen

Kort fortalt: Personligt og rørende portræt af en ener. Om man kunne lide Mads Holger eller ej, så tror jeg man bliver rørt. Desværre, så passer denne film nok bedre til det lille lærred (fjernsynet), end i biografen.

4

Tags: ,