Malcolm & Marie
NETFLIX © 2021

Filmanmeldelse: Malcolm & Marie

4

Fra Euphoria til Malcolm & Marie.

Under Covid-19 samlede holdet bag den populære TV-serie sig og skabte denne sort/hvide spillefilm. Grundet restriktionerne gik instruktør og forfatter, Sam Levinson til værks med en minimalistisk tilgang – to skuespillere, ét hus, én lokation og mere eller mindre én scene. Dertil holdt de sig til et lille crew på 22 og skød filmen på 14 dage.

Malcolm & Marie blev udgivet 29. januar 2021 og kan streames nu på Netflix.

Filminstruktør, Malcolm og hans kæreste, Marie vender hjem fra hans seneste filmpremiere, som har medført stor ros. Malcolm er oppe i skyerne over sin succes, men Marie deler ikke hans glæde. Hun er irriteret og går ud for sig selv for at ryge, mens Malcolm danser rundt i baggrunden og snakker begejstret over den vellykkede aften – for forblændet af sin egen lykke til at kunne mærke Maries frustrationer. Sådan starter en nat fyldt med diskussion og attraktion, som afslører den ene af karakterernes smertefulde baggrund.

Malcolm & Marie er en film, der først og fremmest er lavet for at være smuk – og det er den i den grad. Hele filmens udtryk er så æstetisk smukt, hvilket både komplementerer og står i kontrast til karaktererne og deres ord og handlinger. Hvert billede er en dragende komposition, understøttet af kameraføringen, som føles som en let dans – perfekt koreograferet med skuespillernes bevægelser gennem scenen. Og skuespillerne er de perfekte brikker i dette vidunderlige sort/hvide puslespil. Zendaya og John David Washingtons styling skaber ingen tvivl om, at de lige er kommet fra en premiere, og deres måde at interagere med hinanden på er et smukt og intenst sammenspil.

Filmen indeholder meget dialog. Den føles dog ikke tung takket være den lette billedsiden. Hele omdrejningspunktet er en stor diskussion over et manglende “tak”, som udvikler sig i løbet af natten og går dybere end som så. Det er mere eller mindre umuligt ikke at falde ud af den evindelige strøm af dialog og misse et ord eller to. Men som nævnt, opvejes dette af, hvor flot og interessant billedsiden er – og det er måske også denne, der distraherer mig til en vis grad fra dialogen. Man går dog ikke glip af noget væsentligt ved at miste opmærksomheden et øjeblik, da størstedelen af filmen går på, at de skændes, hvorefter de bliver gode venner igen. Og denne konstante rutschebane af ‘fight and makeup’ bliver også ret gammel til sidst. Var et stykke af diskussionen skåret fra, havde jeg måske ikke taget mig selv i at tjekke tiden et par gange.

Malcolm & Marie
DOMINIC MILLER/NETFLIX © 2021

Levinson leverer dog stadig et velskrevet manus, der virker troværdigt og med interessante karakterer. Gennem dialogen får vi information om de to karakterer på en naturlig måde, og vi forstår, hvorfor de agerer, som de gør. Malcolm lever højt på sin succes. Marie har ar fra fortiden, som har forfulgt hende i forholdet. Skuespillerne lever dog ikke altid helt op til deres karakterer. Præstationerne er stærke, men særligt Zendaya overbeviser mig ikke virkelig om, at hun har samme forhistorie som sin karakter, hvilket jeg personligt fandt en smule skuffende. Først mod slutningen leverer hun en imponerende præstation.

Som jeg har nævnt flere gange er Malcolm & Marie en utrolig smuk og interessant film. Fra billede til kameraføring til cast. Levinsons mission om en lockdown-film er rimelig vellykket, men den virker også til tider en smule forhastet. Den korte tid, der er blevet brugt til at producere værket, kommer til udtryk visse steder. Den er dog stadig værd at se, hvis man er til de mere stemningsbaserede film.

Din bedømmelse2 stemmer3.2999993400001
4
Malcolm & Marie var filmet under Lockdown. Det er en smuk, stemningsbaseret sort/hvid film, men den kan godt føles lidt dialog-tung. Dertil er karaktererne ikke altid overbevisende, men den bringer noget anderledes til bordet og spændende til industrien.