Filmanmeldelse: ’Mary Poppins Returns’

For mig er den originale ’Mary Poppins’ (1964), med Julie Andrews i hovedrollen, en af de film jeg havde allerkærest som barn. Først og fremmest fordi Andrews er fuldstændig fantastisk, både når det gælder Mary Poppins-rollen, men i den grad også bare når det gælder musicalgenren. Derudover er Poppins universet genialt og musikken er smuk! Derfor var jeg både forventningsfuld, men samtidig også en anelse nervøs, for at ’Mary Poppins Returns’ ikke ville leve op til den klassiker, jeg elskede som barn!

Årtier efter at Mary Poppins første gang besøgte Kirsebærvænget, vender hun tilbage. Michael og Jane Banks er blevet voksne, så denne gang er det for at tage sig af Michaels børn, der er på vej igennem en svær tid i deres liv. Gennem Poppins unikke magiske kunster, og med hjælp fra hendes ven Jack, hjælper Poppins endnu en gang Banks familien med at genopdage glæden ved livet.

Mary Poppins Returns, Emily Blunt: Læs anmeldelsen på filmpuls.dk
© 2018 – Walt Disney Pictures

’Mary Poppins Returns’ hylder arbejderklassen! På denne og mange andre måder, er filmen nærmest en tro kopi af den originale Poppins film, med samme opbygning, næsten samme historie og mange af de samme karakterer – historien gentager sig altså. Filmen handler igen om hvordan voksenlivets alvor, kan få selv de barnligste sjæle til at glemme barndommens kreativitet og fantasi. Heldigvis er Mary Poppins disse menneskers redning. På denne måde indeholder filmen, helt i Disneys ånd, skønne eventyr og magi i en uendelighed, som jeg tror at mange børn vil elske, præcis som jeg gjorde det!

MEN! Idet det er så tro en kopi af den originale Poppins film, og der faktisk ikke er de store ændringer i selve drejebogen, så forstår jeg ikke rigtig Disneys hensigt med at lave en ny udgave? For mig virker det udelukkende som et spørgsmål om penge, og det gør mig egentlig ret irriteret! I forhold til filmens plot så virker det som om, at der har siddet nogle ret dovne udviklere på filmen og tænkt ”hmm… hvis vi bare skifter ham her ud med hende her, putter et ekstra Banks barn ind her og denne gang, så er skorstensfejeren i stedet lygtetænder, så har vi sku en film”. Det virker enormt umotiveret og jeg synes faktisk filmen, til tider, var ret kedelig! Jeg kunne jo forudsige hele handlingen og filmen bragte ikke rigtig noget nyt til bordet, hvilket jeg ellers tænker ville være en meget let og oplagt mulighed i det univers – generelt var historien meget skuffende!

© 2018 – Walt Disney Pictures

Som det ofte kan risikeres med musicals, og i den grad også Disney film, så var skuespillet til tider både opstillet og meget karikeret. Særligt i ensemblescenerne havde skuespillet tendens til at være overspillet, særligt i den meget ej-hvor-er-vi-glade-og-nærmest-på-lattergas-agtige ende. For mig blev det en anelse trættende og kedeligt.

Emily Blunts version af Poppins, var i starten både snobbet, selvoptaget og streng. Dog blødte hun hurtigt op og fik åbnet op for sit magiske univers. Blunt bliver, som filmen skrider frem, en helt ok Poppins, men hun når dog ikke Andrews, desværre. Og det er egentlig ikke fordi Blunt spiller dårligt, det er blot fordi, at der for mig ikke findes en anden Poppins end Andrews!

Derudover bliver jeg nødt til at nævne Julie Walters i rollen som Banks familiens køkkendame. Hun er fuldstændig vidunderlig og finurlig i denne lille birolle! Samtidig passer både Colin Firth og Meryl Streep begge fint ind i universet.

© 2018 – Walt Disney Pictures

Der er virkelig skruet op for London charmen og filmen åbnes på ægte musical manér. Som med alt det ovenstående, så efterligner filmen også her den originale Poppins film. Filmen er bygget op af tydelige kulisser, lige i Disneys ånd, og har derfor et, til tider, meget kunstigt udtryk. Dette underbygges med et meget kunstigt magiunivers, som vi også kender det fra originalen, hvor real life film mixes med animations- og tegnefilmsuniverset. Jeg elskede det i originalen og jeg synes også de får det til at fungere helt fint her.

© 2018 – Walt Disney Pictures

For mig faldt filmen særligt igennem på sin score! Det er også meget svært at slå den originale Poppins score, der indeholdt numre som ”A Spoonful of Sugar”, ”Supercalifragilisticexpialidocious” og ”Feed The Birds (Tuppence A Bag)”! Flere af disse indgår dog i instrumentalversion på ’Mary Poppins Returns’ score, og derfor spindes lydbilledet også op omkring originalen. Generelt er musikken storslået og falder helt indenfor musicalgenren, der er dog få af numrene som jeg rent faktisk kan huske, blandt andet ”(Underneath the) Lovely London Sky” og ”A Cover Is Not the Book” og jeg tror dette er et udtryk for, at jeg ikke har været synderligt imponeret!