Filmanmeldelse: Maria Stuart, Dronning af Skotland

Da jeg læste, at de to Oscar-gudinder Margot Robbie og Saoirse Ronan skulle medvirke i en film sammen, vidste jeg med det samme, at det var en film, jeg skulle se. Selvom jeg ikke vidste meget om den historiske dronning Mary Stuart (kendt på dansk som Maria Stuart), var jeg meget spændt, da jeg satte mig i biografsædet.

Skuffede den mig?

Læs svaret her:

Filmen starter med, at Mary, dronningen af Skotland, vender tilbage til Skotland fra at have boet i Frankrig. I Frankrig var hun gift med den franske konge, men da han dør, vender hun tilbage til sit hjemland. Landet er indtil videre blevet styret af Marys bror, men nu da hun er tilbage, genindtager hun sin position som regent og gør samtidig krav på den engelske trone, som ifølge hende – og Skotland – er hendes ved fødselsret. Dermed er hun en trussel for Englands dronning Elizabeth, der trods sin alder endnu ikke har givet landet en arving.

Historien er baseret på den virkelige historie om dronningerne Mary Stuart og Elizabeth, men filmen er dog blevet kritiseret af mange, der mener, at de to kvinder aldrig mødte hinanden i virkeligheden. Da jeg ikke kendte til historien, så jeg mest filmen som fiktion. Dog er det værd at bemærke, at hvis du ønsker at se en sand portrættering, er denne film ikke noget for dig.

Selvom handlingen foregår i 1500-tallet, er det tydeligt at se, at instruktøren er blevet inspireret af den igangværende #metoo-bevægelse. De to kvindelige hovedroller er stærke og selvstændige kvinder, der har selvtillid og som ikke behøver en mand til at styre deres kongeriger. Desværre er de foran deres tid, og de bliver tvunget sammen med modbydelige mænd, fordi samfundet ikke mener, at kvinder kan noget selv. Jeg elsker den her del af filmen, der viser, at kvinder er i stand til lige så meget som mænd. Det er virkelig girl-power. Derudover er der homoseksuelle karakterer med, og det er meget interessant at se, hvordan man så på homoseksualitet dengang.

På trods af al den ros er der også et “men”. Ærligt talt var filmen alt for lang. Meget af tiden bruges på at snakke, og filmen bliver til tider alt for politisk. For meget snak og for lidt handling. Den bliver for ensformig – hvilket er rigtig ærgerligt. De kunne godt have klippet nogle af de lange dialogscener ud, og gjort filmen lidt kortere, så man ikke mister interessen undervejs.

Jeg kan ikke skjule, at jeg er stor fan af Saoirse Ronan, og alt hun laver. Hendes skuespil er altid fantastisk, og i en ung alder har hun allerede været nomineret til flere Oscar-statuetter. Hun fejler heller ikke i denne film. Ronan spiller eminent, og man kan ikke lade være med at holde af Mary, selvom hun er stædig og lidt for naiv. Hendes præstation er helt klart et par statuetter værdig. Hun lever sig ind i rollen og leverer.

Margot Robbie er den anden hovedrolle, og selvom hun ikke får helt samme skærmtid som Ronan, er hun stadig god. Hun er næsten ugenkendelig bag den voldsomme make-up, og der er ingen tvivl om, at make-uppen og kostumet bærer hende noget af vejen. Robbie er dygtig, men der er ingen tvivl om, at Ronan er stjernen i filmen. Desværre for Robbie er hendes karakter også mere flad og kedelig.

Smukke billeder af Skotlands natur og smukke gamle bygninger præger filmen. Lige fra filmen starter med Ronan og hendes tjenestepiger, der kommer op fra vandet, er den en fryd for øjet.

Kostumerne er meget smukke, og især Margot Robbies forvandling til Dronning Elizabeth er vild. Hun ligner på ingen måde sig selv. Det må have taget lang tid at transformere hende. Deres hår er sat i frisurer, jeg aldrig har set før, og uden at være ekspert vil jeg tro, at kostumerne er meget tro til tiden.

Næsten hele filmen foregår i to handlingsforløb. Ét i Skotland og ét i England. Dermed ser man Mary og Elizabeths reaktioner lige efter hinanden, og handlingerne følges ad. Det er en smart måde at holde en handling kørende, selvom hovedpersonerne ikke befinder sig samme sted.  Der bliver tydeligt skelnet mellem, om man er i England eller i Skotland, og det er fascinerende at se, hvor forskelligt de to kongelige bor. Hvor de i Skotland bor mere primitivt, har de masser af penge i England.

Lyden er præget af trommerytmer gennem det meste af filmen. Det fungerer godt til at piske en stemning op – ellers er det ikke noget, man lægger mærke til.

foto copyright: Universal Studios