Filmanmeldelse: Mens vi lever

Det har ikke været nemt for Avaz-brødrene at få deres ide overført til det store lærred, men deres arbejde har været det hele værd. ’Mens vi lever ’ er en smuk dansk debutfilm, der fortjener en cadeau.

I filmen følges to forskellige handlingsforløb. Det første handlingsforløb følger Kristian som arbejder som fisker i Jylland, hvor han bor med sin forlovede. Han får besked på at en mand ved navn Peter er døden nær, hvorefter han vælger at tage hjem til Nordsjælland. Der bliver han konfronteret med sin fortid, som han løb fra for fem år siden. Kristian møder blandt andet Trine som er alenemor og sin far, som begge var medvirkende til at han flygtede dengang.
Parallelt med handlingsforløbet om Kristian følges gymnasieeleven Tobias og hans forsøg på at få Sabine, en af hans klassekammeraters, opmærksomhed. Samtidig ser Tobias’ bedste veninde Q jaloux til fra sidelinjen. De to handlingsforløb bliver senere i filmen forbundet, på en smuk og overraskende måde.

De tre Avaz-brødre har med denne film formået at producere et dansk drama, der behandler et alvorligt emne på en måde der hverken virker for dramatisk eller for usentimentalt. Handlingen er inspireret af en virkelig hændelse, som gjorde et stort indtryk på brødrene. Med et budget på kun to millioner kroner, er det lykkedes dem, at lave en kvalitetsfilm der rækker ud over, hvad der kan forventes af deres budget. Man er grebet af historien lige fra start til slut. Det eneste negative med hensyn til handlingen, er at karakteren Hannes personlighed tager en radikal ændring på et tidspunkt af filmen, hvilket virker en smule pludseligt og unaturligt.

copyright: SF Film

Filmen er spækket med mange af de nye unge skuespillertalenter, der indenfor de seneste par år er begyndt at dukke op på skærmen. Den bedste præstation er Sebastian Jessen i rollen som Kristian. Jessen har bevæget sig fra diverse børnefilm op i ligaen til dansk ungdoms- og voksendrama, og det er ikke et for stort spring for ham. Tværtimod leverer han en stærk præstation, som rammer én lige i hjertet. Også de yngre skuespillere, især Nikolaj Goth, gør et godt stykke arbejde, der gør det nemt for teenagepublikummet at leve sig ind i hans situation. Skuespillernes interaktion med hinanden fungerer godt, og der er ikke et tidspunkt, hvor det virker kejtet.

Selvom Avaz-brødrene bor i Los Angeles til dagligt, har de valgt at indspille filmen i Danmark. De formår at fremvise mange smukke billeder af Vestjylland, der fungerer bedre end utallige danske rejsereklamer. Op til flere gange bliver strande og byer vist i fugleperspektiv ved hjælp af en drone, og det sætter en god ramme for fortællingen. Disse billeder bliver brugt nyttigt til at skabe en kontrast mellem Vestjylland og Sjælland, som næsten bliver symbolsk for karakteren Kristian. De utrolige skarpe billeder giver publikum lov til at komme helt tæt på karakterens ansigter, hvilket gør det nemt at relatere sig til dem. Klippeteknikken får publikum til at sidde helt ude på kanten af sædet i spænding, uden at det bliver for voldsomt.

copyright: SF Film

’Mens vi lever’ er som mange andre danske film ramt af den samme forbandelse: lyden. Generelt taler skuespillerne højt og tydeligt, men når der hviskes går det galt. I scenerne med Nicolas Bro, hvor han næsten ikke andet end hvisker, er det næsten umuligt at høre hvad han siger. Dette gør scenerne en anelse forvirrende, og man får fornemmelsen af at man misser en del af handlingen. Derudover er det ikke noget at bemærke på musiksiden, andet end at det fungerer fint.