Jagten efter de stjålne kunstværker er sat ind – I kulturarvens..." /> Filmanmeldelse: Monumenternes mænd (org. The Monuments Men) - Filmpuls

komedie Monumenternes mænd. Læs anmeldelsen her på filmpuls.dk

Skrevet den 26 februar, 2014 | af Tia-Maria Frank

0

Filmanmeldelse: Monumenternes mænd (org. The Monuments Men)

Jagten efter de stjålne kunstværker er sat ind – I kulturarvens navn vi kæmpe vil!

Foruden selv at have skrevet og instrueret ‘Monumenternes mænd’ spiller George Clooney også selv en af hovedrollerne i denne humoristiske krigsfilm, som beskriver et næsten ukendt kapitel fra Anden Verdenskrigs slutfase.

Vi er i Anden Verdenskrigs sidste fase. Nazisterne har formået at stjæle en masse af Europas fineste kunstskatte, men efterhånden som Hitler indser, at han er ved at tabe krigen, beordrer han disse kunstskatte enten gemt af vejen eller helt destrueret.

Monumenternes mænd. Læs anmeldelsen her på filmpuls.dk

Kunsthistorikeren Frank Stokes (George Clooney) får med opbakning fra præsident Roosevelt samlet ’Monumenternes Mænd’, som består af en gruppe kunsteksperter, der får til opgave at opspore og beskytte de uerstattelige kunstværker. Med hjælp fra den franske kurator og modstandskvinde Claire Simone (Cate Blanchett) lykkes det den meget lidt krigsegnede gruppe at lokalisere flere af nazisternes gemmesteder, men for at undgå ødelæggelse på flere af disse uerstattelige kunstværker er gruppens medlemmer nødt til hver især at sætte deres liv på spil.

‘Monumenternes mænd’  er en krigsfortælling om historiens største skattejagt og historien bliver fortalt på så humoristisk en måde, at jeg til tider helt glemte, at det var en krigsfilm, jeg sad og overværede. Kedelig krigsfilm? Næppe. Typisk krigsfilm? Ej heller, og det er måske derfor jeg er så fænget af denne fortælling.  Jeg havde muligvis forventet en del scener med krigstilstande og kampudvekslinger, hvilket der selvfølgelig også var plads til i filmen, men historien fokuserer i højere grad på personlige indfaldsvinkler til, hvorfor netop disse forskellige medlemmer af ’Monumenternes mænd’ drager i krig og særligt deres individuelle kampe for at bevare de værdifulde kunstværker. I USA har Clooney ikke modtaget de bedste anmeldelser for ‘Monumenternes mænd’ , men jeg synes nu, at der var en fin sammenhængende historie, hvor jeg var særdeles underholdt i de 118 minutter filmen varede. Tilmed gik jeg fra biografen smilende og glad, så, ‘Monumenternes mænd’ formåede helt sikkert at gøre et positivt indtryk på mig.

Clooney spiller rollen som Frank Stokes overbevisende og endda med en smule “know-it-all” attitude. Til tider kan det være charmerende som Clooney selv, men andre gange bliver det nærmere et irritationsmoment. Måske et eksempel på at Clooney har brugt lidt mere tid på instruering af filmen end selve fordybelsen i sin egen rollen?

Heldigvis har Clooney samlet et stort og veloplagt stjerneensemble til filmen. Der er ingen tvivl om, at Cate Blanchett i rollen som Claire Simone er troværdig som fransk modstandskvinde. Blanchett beviser da også endnu engang, at hun kan spille næsten hvad som helst, og mange ser hende også som den næste generations Meryl Streep. Jeg er ikke helt uenig. Matt Damon som Stokes højre hånd James Granger sagde mig egentligt ikke specielt meget, dog har han nogle anstændige udvekslinger med Blancetts karakter, der lidt redder hans ære.

Vidunderligt og befriende at se “good-old” John Goodman og Bill Murray folde sig ud som “Robin-Hood” lignende helte, der i form af deres tilstedeværelse bare løfter filmen med deres veltalende sarkasme og ironi. Gruppens øvrige medlemmer spillet af Jean Dujardin, Bob Balaban og Hugh Bonneville gør det ligeledes rigtig godt på hver deres egen måde.

Skrammel, forfaldne huse og murstensbrokker præger ofte kamerabilledet, og det er tydeligt, at vi befinder os i den sidste periode af krigen. Flere af Europas storbyer såsom Paris og Amsterdam er alligevel blevet rigtig flot visualiseret, også set fra oven, og der er ligeledes flotte landskabsbilleder med i filmen, som er med til at fremhæve en god kontrast mellem det ødelagte og det velbevarede. Afslutningen på filmen er også mindeværdig. En masse autentiske stilstandsbilleder fra tiden dengang fremvises og skal huske os på, at disse mænd ofrede eller satte deres liv på spil for kunsten og dens menneskelige kulturelle værdi.

Med filmens temaer omhandlende nazister, krigsførelse og død, er det opløftende med et muntert musikalsk lydbillede, som bærer præg af fløjtende soldater, marcherende takter og “glade strygere”. Musikken er sød og sørgmodig, når den skal være, og når nazisterne er i billedet, virker musikken mere ’tysk’ og nærmest ond. Det er opmuntrende toner, der går igen i filmen, og det er lige sådan noget, jeg falder for og som fik smilet frem i mig op til flere gange. Musikken er uden tvivl med til at forstærke en særlig følelse i en, men der er også særligt to scener i ’Monumenternes mænd’, der inviterer seeren til selv at danne sig en følelse uden hjælp fra noget musik til at sætte stemningen og det i sig selv skaber en intens og fængende stemning.

Filmanmeldelse: Monumenternes mænd (org. The Monuments Men) Tia-Maria Frank

Monumenternes mænd - premiere d. 27. februar 2014

Kort fortalt: ’Monumenternes mænd’ fortæller historien om en gruppe kunsteksperter som i slutningen af Anden Verdenskrig får til opgave at tilbageerobre nogle af Europas fineste kunstværker, som nazisterne har stjålet og nu vil destruere. Foruden at have skrevet og instrueret filmen, spiller George Clooney også en af hovedrollerne og sammen med et stjernespækket cast evner de at gøre en atypisk krigsfilm særdeles sjov og nærmest eventyrlig.

4.3

User Rating: 4.1 (4 vurderinger)

er en sucker for romantiske film og komedier