Snydt! Det er ikke mors dag! Det er først på søndag, d. 8. Ikke at..." /> Filmanmeldelse: Mother's Day - Filmpuls

komedie Mother's Day. Læs filmanmeldelsen på filmpuls.dk

Skrevet den 4 maj, 2016 | af Line F. Svare

1

Filmanmeldelse: Mother’s Day

Snydt! Det er ikke mors dag! Det er først på søndag, d. 8. Ikke at det ligefrem er en stor fejringsdag i Danmark – kun for blomsterhandlerne. I USA til gengæld, virker det som om det er en vigtig dag. Ihvertfald så vigtig, at man har beslutter sig for at lave en film om den. Mother’s Day! Filmen følger den “serie” af multi-plot amerikanske komedier, som har fejringsdage som omdrejningspunkt: Valentine’s Day (2010) og New Years Eve (2011). Denne gang er det så Mors Dags tur..

Spørgsmålet er så, om du skal invitere din mor med ind og se ‘Mother’s Day’ på mors dag på søndag? Læs min anmeldelse og find ud af det.

Plot: Det er mors dag… eller, dagene inden mors dag. En meget vigtig dag i USA (åbenbart). Filmen følger en række forskellige mennesker. Sandys (Jennifer Aniston) eksmand har fundet sig en ny ung kone, og Sandy har svært ved at papmoren skal være børnenes ”mor nr. 2”. Søskende Jesse (Kate Hudson) og Gabi (Sarah Chalke) har racistiske og homofobiske forældre, som de holder deres forhold hemmelige fra. Kristin (Britt Robertson) bliver ved med at sige nej til at blive gift med sin kæreste, som hun har et barn med, fordi hun ikke har ”fundet sig selv” – kæresten siger at hvis hun ikke siger ja en gang i fremtiden, går han fra hende (ikke en særlig seriøs trussel dog, det jo en komedie!). Bradley (Jason Sudeikis) er alene med sine to døtre, da hans kone er død – og han har ikke lyst til at holde mors dag, hvilket hans veninder i fitnesscenteret mener han SKAL (samtidig prøver de også at finde en ny kæreste til ham). Og så er der Miranda (Julia Roberts) som sælger smykker på TV-shop og åbenbart er meget populær. Hendes sammenhæng i mor-temaet kommer sent i filmen, men du skal nok regne den hurtigt ud!

mothers day.  Læs filmanmeldelsen på filmpuls.dk

I pressematerialet står der følgende: ”En sød, smart, sexet, sej og super fejring af mødre alle steder til alle tider”. Jeg synes det er lidt sjovt hvor desperat og overgearede denne beskrivelse er. Den symboliserer meget fint hvor hårdt menneskerne bag filmen forsøger at overbevise os om hvor fed filmen er (mange udråbstegn!!), lidt som om de godt ved, at den sgu lidt er noget lort.

For noget lort, det er den altså.
Som man kan se i mit resume af handlingen, så er filmen er en multiplot film, med flere små historier om flere forskellige mennesker. Noget som kan give en virkelig fed dynamik i en film. En af mine yndlingsfilm (generelt) er Love Actually, som også er en multi-plot-film. Love Actually formår at skabe flere enormt inspirerende, rørende og søde historier, som alle får lov til at udfolde sig igennem filmens handling. Mother’s Day formår ikke at levere en eneste af de kvaliteter en film som Love Actually besidder. Hver og en af de små handlinger er dødsyge og total intetsigende. Nøj, hvor har man set de her historier mange gange, og nøj hvor bliver der ikke gjort noget som helst, for at få historierne til at skiller sig ud fra alle de andre lorte romantik-komedier jeg har set i mit liv. Den er præcis lige så dårlig som ‘Valentine’s Day’ og ‘New Years Eve’ var. Der er ingen form for charme, der er ingen god historie. Det er en ren pengemaskine.

Mother's Day. Læs filmanmeldelsen på filmpuls.dk

Filmen er enormt overfladisk – den når på ingen måde dybt ned. Den vil ikke fortælle noget inspirerende, den vil ikke en gang forsøge – det SKAL være tomme kalorier. Konflikterne er simpelthen så små og ikke en gang karakterne tager det særlig tungt (generelt). Jeg har forklaret konflikterne ovenfor, så I kan tænke jeg til, hvor ligegyldigt det egentlig føles. Jeg bliver nødt til lige at gentage den ene konflikt: En pige vil ikke giftes, fordi hun ikke har fundet sig selv (men hun har det helt fint med at få børn) og derfor vil hendes kæreste måske forlade hende (måske ikke – han virker ikke mega seriøs). Totalt uforståelig konflikt for mig – og jeg tror meget få danskere vil kunne sætte sig ind i det dilemma. 1. hvilken sammenhæng har, at du ikke kender noget af din fortid med at du skal giftes?? Og hvorfor fanden ville man forlade sin store kærlighed, som man har et 1-årigt barn med, bare fordi hun ikke vil giftes??!? Er det sådan, at være rig amerikaner? Tough life.
Generelt er det svært at sætte sig ind i karakterernes interesser og problemer – filmen bliver drevet af sted på et meget tyndt grundlag. Historierne er så små og tynde, at de aldrig vil kunne bære en film alene (jeg tvivler overhoved en kortfilm). Den eneste grund til de har formået at skabe en hel spillefilm, er at de netop har taget så mange historier, at antallet gør at filmen tidsmæssigt kan blive fyldt ud. Og ved at skifte mellem de forskellige historier, skaber man en illusion om, at der sker noget.

Okay okay, det er også en komedie. En komedie skal ikke være alvorlig, seriøs eller behandle emner som stikker dybt eller på nogen måde tager fat i interessante konflikter…. Eller hvad? Jeg tror det er derfor, at der er så mange dårlige komedier – de tør ikke en skid, og de arbejder ikke med noget som helst interessant eller ordentligt konfliktfuldt. En god komedie skal kunne det! Tilbage til ‘Mother’s Day’. Lad os tage fat i det der er selve grundessensen af en komedie: humoren. Er ’Mother’s Day’ så sjov? Næh, overhovede ikke. Der var godt nok en som grinede ret meget i biografen – men jeg tror så også hun var den eneste af os. Det afhænger selvfølgelig også af hvilken form for humor du er til – og jeg er bare ikke til de her amerikanske overfladiske hjerneløse komedier. Jeg synes ikke det er sjovt. Og det er ikke en gang fordi den er mega skør eller vild falden-på-halen-agtig. Der er ikke en gang sjove one-liner. Den er bare virkelig tam, og alle deres forsøg på humor er vildt kiksede. Så har de forsøgt at gøre filmen sjovere, ved at få Kristins kæreste til at deltage i en stand-up konkurrence. Et ret desperat forsøg på at holde publikum i en munter stemning – en stemning vi aldrig rigtig er kommet ind i, så det er desværre et effektløst forsøg. Der er et par okay jokes undervejs i den stand-up konkurrence, men det er jo ikke ligefrem så jeg sidder og griner.

Save me! – foto: Ron Batzdorff

Og så er der de to søskende som har racistiske og homofobiske forældre, HA HA HA HA… Hvad? Kan du ikke forstå hvorfor det er sjovt? Nå, men det synes filmen altså du skal synes det er! … Jeg er måske også et hårdt publikum? Men jeg har altså INTET til overs for racisme, homofobi og generelt diskrimination, jeg synes på INGEN måde at det kan være sjovt. Så det plot flyver altså helt hen over hovedet på mig, jeg har 0% interesse der. Det gør næsten ondt at se på.

Nå, men er filmen så romantisk? Der er jo nogle singler og nogle par. Ehm.. nej, det er den sgu ikke. Det kunne da have vækket en smule interesse i filmen, hvis man heppede på, at et sødt par skulle finde samme. Er den sød? Den handler jo om børn og deres mødre. Det sødeste er sgu en af teenager-døtrene som får en rødhåret kæreste – ikke at det fylder særlig meget i filmen (2-3 scener), andet end at faren ikke ved, om han skal tillade det eller ej (klichéeeeee). Nej den er ikke sød.

Mothers Day. Læs filmanmeldelsen på filmpuls.dk

Det er den mængde af romantik du får. Foto: Ron Batzdorff

Åh. Jeg kan sagtens starte med at sige noget generelt om alle skuespillerne, for det her berører dem alle sammen. Alle replikker og dialoger bliver leveret som stod de og læste en tekst op. Det hele er SÅ utroværdigt, der er ingen indlevelse, der er ingen naturlighed. Det er som om de ikke vil gøre et ordentlig arbejde, for at være inde i deres karakterer. Generelt er dialogerne også bare enormt dårligt skrevet – de er vildt kunstige – og det er selvfølgelig også svært som skuespiller at gøre det naturligt. Men så lav dog noget improvisation!

Jennifer Aniston spiller som hun altid gør og altid har gjort. Intet nyt. Julia Roberts har en lille og uinteressant karakter med et mærkeligt hår. Hun får lov til at græde lidt, intet at skrive hjem om. Kate Hudson spiller den ene af søstrene med de sindssyge forældre. Nøj, hvor jeg synes hun er anstrengende. Ja, sorry, sådan har man det vel bare med nogle skuespillere. Hun er bare for meget på alle punkter.
Jason Sudeikis er lidt sød. Måske det bare fordi han spiller den eneste karakter (pånær børnene) som jeg kan holde ud. Han er et pusterum fra de hysteriske kvinder!
Men skuespilmæssig er det hele egentlig bare det samme. Overordnet kunstigt og overfladisk. Så jeg har ikke så meget mere at sige her.

Filmen giver intet visuelt. Filmen prøver ikke at gøre noget interessant med billeder, eller fortælle noget med dem. Det er bare et stillestående kamera som filmer hvad der så end sker. Kulisser, locations, farver osv er i samme båd. ‘Mother’s Day’ vil ikke noget visuelt (jeg føler heller ikke den vil noget fortællemæssigt, men altså…).

Musik og lydebillede

Jeg var ved at kværke et eller anden i starten af filmen. Heldigvis glemte jeg at høre efter musikken undervejs. Men grunden til min irritation er, at baggrundsmusikken er enormt skizofren. Der var en dialog på højest to minutter, hvor musikken ændrede sig FEM gange! Fra over happy, til skør, til alvorlig, til legesyg, til trist, til glad igen. Stoooop, styr jer. Stress. Musikken generelt var også enormt uinspirerende – den lød som noget man finder i et katalog på internettet – det var næsten komisk.

Konklusion:
Med mindre du har et specielt forhold til din mor, hvor i giver hinanden dårlige gaver for sjov – så inviter ikke din mor ind og se den her film – der er en masse andre film du kan bruge pengene på.

Filmanmeldelse: Mother’s Day Line F. Svare

'Mother's Day' - premiere d. 4 maj 2016

Kort fortalt: En film om mors dag - i sig selv en ret kedelig ide. Filmen lever meget godt op til, hvad man kan forvente. Intetsigende, uinspirerende, kedelig og nej, den er IKKE sjov. Skuespillet er kunstigt og lidt overdrevet. Musikken er forfærdelig og visuelt er filmen bare kedelig. Nej, du skal ikke tage din mor med ind og se den her film, selvom du tænker det er en sjov ide...

2

Specielt glad for fantasy universer og visuelt flotte film. Forventer at en film har et interessant plot eller spændende karakterer. Har en hel speciel og uforpligtende kærlighed til Baz Luhrmann, selv når han laver dårlige film.

One Response to Filmanmeldelse: Mother’s Day

1. Michella Malin Petersen says:

Fatter ikke at disse slags film kan blive ved med at blive greenlight’et… Der må være folk der ser lortet.