Skrevet den 25 august, 2016 | af Maria-Louise Madsen

0

Filmanmeldelse: NERVE

Are you a WATCHER or a PLAYER? Det er spørgsmålet Vee bliver spurgt om af online-spillet Nerve. Men Nerve viser sig at være meget mere end bare et spil og pludselig kommer hendes liv i farer.

Nerve

Copyright: Nordisk Film Distribution A/S

Vee Demarco er en 12 tals gymnasiepige og har længe levet sit liv på sidelinjen i skyggen af hendes meget dominerende venner. Men da hun en dag blev spurgt af online spillet NERVE om hun er en WATCHER eller en PLAYER bliver hun fristet til at tage chancen. Men NERVE er ikke bare et sjovt online spil og hun fanges af adrenalinen og konkurrencen, men nu handler det ikke længere om sjove udfordringer. Det hele tager en dyster drejning og det hele bliver farligere og farligere og det pludselig handler det om liv og død i den store finale.

Historien i Nerve er fyldt med spænding og er meget nervepirrende. Den er på mange måder også besat med klichéer så som venskaber der bliver sat på prøve og forbudt kærlighed. Og selvom historien godt kunne blive lidt uoriginal kunne jeg ikke lade være med at sidde på spidsen af biografsædet. Nerve kunne nemlig godt blive en realitet ude i fremtiden. For Nerve handler om hvor mange seer man har og i denne selfie-kultur med SoMe, moderne teknologi og like hunting adfærd, er jeg bekymret for om Nerve-spillet kunne blive til virkelighed. For Nerve-spillet er ikke bare et Pokemon GO med udfordringer, for rent faktisk kan udfordringerne koste dit liv. Det er dog virkelig interessant og det gjorde også at klichéerne blev lidt mere udvisket og historien blev mere fængslende.

Nerve

Skuespillet

Hovedpersonen Vee DeMarco, spillet af Emma Roberts, virker til at starte med lidt tam i hendes skuespil, til gengæld jo længere ind i filmen vi kom og jo højere spændingen bliver jo mere træder hun i karakter og det var fedt. Dog fik Vee DeMarco i højgrad hjælp af medskuespilleren Ian, spillet af Dave Franco, som vi kender fra blandt andet: Now you see me, 21 Jump street, Neighbors mv. Ians rolle er mystisk og fængende, jeg kunne ikke lade være med at blive lidt forelsket i ham også selvom han lidt var the bad guy.

Nerve

Visuelt var Nerve rigtig interessant for virkelighed og spillet bliver udvisket. Man føler at virkeligheden er spillet og at spillet er virkeligheden.

Spændingen er høj i filmen og det gør også at musikken er efter spændingen og passer også til hele computerspils følelsen.

Alt i alt er Nerve rigtig spændende, på trods af den meget klichéfyldte historie så sætter den spørgsmålstegn ved noget rigtig interessant i vores samfund. For i vores selfie-kultur kan jeg godt blive bekymret for, hvor langt folk vil gå for blive set og hørt.

Filmanmeldelse: NERVE Maria-Louise Madsen

Nerve - Premiere d. 25 August 2016

Kort fortalt: Spændende og Aktuel film om selfie-kulturen og dens facetter.