Sofa-faktor Abigail Russell elsker at hjælpe folk. Som en ell..." /> Filmanmeldelse: Nurse 3D - Filmpuls

dvd / blu-ray Nurse 3D

Skrevet den 12 oktober, 2014 | af Michella Malin Petersen

4

Filmanmeldelse: Nurse 3D

Abigail Russell elsker at hjælpe folk. Som en eller anden forskruet udgave af Batman, har hun en hemmelig identitet som hun bruger til at udføre sin egen form for “retfærdighed” når mørket falder på. Hun er sygeplejerske om dagen, men om natten jager hun utro ægtemænd, som hun fanger ved hjælp af sine forførske kræfter. Men da hun udvikler en mindre besættelse af den naive, ny-ansatte Danni, som hurtigt indser at Abby ikke er helt normal, begynder blodbadet for alvor.

‘Nurse 3D′ minder mest af alt ‘Grindhouse′-filmene, hvis du suger al underholdningsværdien ud. 70’ernes mange exploitation-film, samt både en del af Quentin Tarantino og Robert Rodriguez’ værker, har tydeligvis været inspirationer, men ‘Nurse 3D′  falder fladt på alle de punkter, hvor førnævnte brillierede. Plottet er kreativt, men udnyttes slet ikke nok til at gøre filmen mindeværdig. Drabene er sparsomme, og slet ikke overdrevne nok til at konkurrere med lignende film fra genren, humoren er for fraværende til at kvalificere filmen som gyser-komedie, og skuespillerne tager det hele al for seriøst til at gøre den charmerende. Dermed ender ‘Nurse 3D′  med at være en flad, forudsigelig og langtrukken oplevelse, der er mere roddet end H&M under sommer-udsalget. Hvis du har en voldsom sygeplejerske-fetisch (computerskærmen kan ikke beskytte dig mod mit dømmende blik!), så er der god mulighed for at ‘Nurse 3D′ er din nye yndligs-film. Men for os andre, normale afvigere, så er der ikke det store at komme efter.

I hovedrollen fandt jeg først Paz De La Huerta, kendt fra serien ‘Boardwalk Empire′, virkelig interessant. Hun har en forfriskende, lidt anderledes look, som man med det samme lægger mærke til. Men desværre er hendes skuespillerevner slet ikke ligeså unikke som hendes udseende. Hun smører virkelig tykt på, med tunge soveværelses-øjne og et duck-face der ville få mange kvindelige Instagram-brugere til at vride sig af misundelse, men mest af alt, med hendes virkelig irriterende, konstante snøvle-snak. Jeg vil vædde min højre arm på at Paz har kigget lidt for dybt i vodka’en under optagelserne. Resten af castet er solidt nok, men der mangler virkelig noget charme, og lidt glimt i øjet. Ikke engang erfarne skuespillere Judd Nelson eller Kathleen Turner, der dukker op i en meningsløs cameo, kan stille særlig meget op med det håbløst intetsigende manuskript, og de flade karakterer som de er blevet tildelt. Eneste lyspunkt er Melanie Scrofano, i en lille rolle som en overentusiastisk HR-ansat, der elsker at uddele smiley-klistermærker til både patienter og ansatte. Hun er den eneste i hele filmen, der virker til at have det sjovt med materialet, og hun overspiller karakteren på den helt rigtige måde.

Visuelt er det absolut ikke en grim film, hvis man kan se bort for det åbenlyse CGI-blod (hver gang en gyser-instruktør bruger CGI-blod, dør en Mogwai), og på Blu-Ray, er kvaliteten krystalklar, men en flot billedeside er altså ikke nok til at redde et så dovent manuskript. Hvis du har en forkærlighed for netop exploitation, så skader det ikke at give filmen en chance – måske kan du finde noget at elske. Det kunne jeg bare ikke.

Ekstra materiale

På Blu-Ray udgivelsen får du muligheden for at opleve filmen, og ikke mindst Paz De La Huerta’s “attributter”, i både 2D og 3D, samt tre trailers der minder dig om at du kunne have brugt tiden på langt bedre film. Ellers er der ingen bonus featuretter på disken.

Filmanmeldelse: Nurse 3D Michella Malin Petersen
Ekstra materiale

Kort fortalt: ‘Nurse 3D′ er ikke fornærmende ringe, men den er doven, ucharmerende og overraskende kedelig. Med mindre du virkelig elsker exploitation-gys, eller sygeplejerske-uniformer, så går du ikke glip af det store.

1.5

har et ekstra hjertebank for superhelte, gyser-genren, 80'er film, tragiske dramaer og alt af Christopher Nolan. Taler flydende i film-citater, og ville se en film om tørrende maling hvis Tom Hardy var på rollelisten.

4 Responses to Filmanmeldelse: Nurse 3D

1. Deschain says:

Hmmm, det skulle nok have været en mand som anmeldte den… 😉

Synes den var forfriskende.

• Hej Deschain! Tak for din kommentar. Nu er det 2014, og kvinder kan heldigvis også nyde “mande-film” (og omvendt), og selv er jeg glad for Exploitation-genren, men Nurse 3D var simpelthen for dovent udført til at jeg kunne blive underholdt, trods den meget friske idé. Men er glad for at du kunne lide filmen – i sidste ende handler det jo om smag og behag 🙂

2. Cow tow says:

Vi kan hurtigt blive enige om at Paz De La Huerta har et “interessant look”. Dog mindre unikt sammenlignet med diverse narkoludere i amerikanske storbyer.