Filmanmeldelse: Ocean’s 8

Hollywood har til alle tider været en propagandamaskine, selvom perspektivet har ændret sig gennem tiden. I øjeblikket er #MeToo bevægelsen det varmeste emne, og det er blevet en slags mode eller trend, at stærke maskuline actionmænd skiftes ud med det andet køn. Vi så det især for 2 år siden, hvor remaket af ’Ghostbusters’ havde en ren kvindelig rollefordeling som de fire spøgelsesjægere. Nu er turen kommet til Steven Soderberghs heist-filmserie, hvor George Clooney, Brad Pitt, Matt Damon og de andre mænd i Danny Oceans tyvebande, er skiftet ud med Sandra Bullock, Cate Blanchett og andre feminine kræfter.

Nu er spørgsmålet, om det nu også var en god idé?

Tyverier og ulovlige smarte tricks er åbenbart noget, der ligger i Familien Oceans gener, da det ikke kun er Danny, men også hans søster, Debbie, som har en usædvanlig trang til at lave dyre kup. Efter at have tilbragt over fem år i fængsel, har Debbie haft rigelig med tid til at planlægge sit livs største kup, der vil få enhver kvindelig version af Olsen Banden til at råbe ”hundehoveder” og ”hængerøve” af dem selv. Nu skal jeg passe på, hvad jeg skriver, for ellers får vi sikkert en kvindelig pendant til Olsen Banden! Kuppets mål er en yderst sjælden diamantkæde fra Cartier af værdi 150 millioner. Kæden hænger om verdensstjernen Daphne Klugers hals, som er blevet æresgæst ved årets største velgørenhedsbal, der afholdes på Metropolitan Museet i New York. Nu er det op til Debbie at samle det perfekte team og sørge for ikke at ryge ind bag tremmerne igen.

Jeg er kæmpe fan af Steven Soderberghs ’Ocean’s trilogi’, ja også nummer 2 (’Ocean’s 12), som mange ikke kan døje, eller dømmer som den svageste i serien. Disse film var indbegrebet af god heist/kup-film, og stilen var farverig, hipt og cool. Og så var filmene stjernebesat med de store til de mindre velkendte ansigter. Så da jeg opfangede, at de ville lave denne film, hvor mænd bliver erstattet med kvinder, vil jeg da gerne indrømme, at jeg ikke var klar til at klappe i mine hænder, men snarere spørge…. Hvorfor?

Havde vi desperat brug for en kvindelige Ocean’s film? Nej, og det mener jeg stadigvæk efter at have set filmen! ’Ocean’s 8’ er dog heldigvis ikke et komplet katastrofe, ligesom ’Ghostbusters’ fra 2016 var, efter min mening, men alligevel så kopierer denne historie alt for meget fra den første film (’Ocean’s 11’). Tager man kuppets mål væk, så er det næsten for identisk. Derfor, så finder filmen aldrig sig selv. Plottet er vel fortalt, dialogerne fungerer for det meste, og kuppets udførelse er da okay underholdende og til tider smart, men der bliver ikke taget ligeså mange risici som i de mandlige film, hvilket gør, at man aldrig sidder på kanten af biografsædet i spænding. Og så er det måske bare mig, men hvis man skal lave en kvindelig kup-film, hvorfor så køre i den stereotype bane, hvor man skal stjæle smykker? Det eneste, der kunne slå dette, ville være, hvis målet var at stjæle en uvurderlig samling af Louis Vuitton tasker.

Denne kategori er klart filmens force! Alle medvirkende synes at være oplagte på at lave en god heist/kup-film, og Sandra Bullock er den perfekte teamleder. Dog, så synes filmen ikke at være så stjernebesat som den mandlige version, men det er ikke et problem, blot en konstatering, hvis man skal sammenligne denne og de andre ’Ocean’s’ film. Desværre, som nævnt før, så er plottet for genbrugt til, at filmen kan finde sig selv, hvilket skader disse skønne skuespillerindes fulde potentiale.

Bag kameraet er nogle meget erfarne kræfter, og det er også tydeligt. Instruktøren, Gary Ross, er en habil historiefortæller, der b.la. har lavet en af mine ynglingsfilm, ’Pleasantville’, som alle bør se med det samme. Fotografen er en dansker ved navn, Eigild Bryld, som også har et gloværdigt CV og ved, hvordan man håndterer det visuelle. Derfor er det også ærgerligt at konstatere, at den visuelle del, på trods af at den er tilfredsstillende, ikke er ligeså smart, cool og legesyg, som ja, igen den mandlige version. Så kan man måske argumentere for, at dette er kvindernes egen film og derfor skal udtrykke sig anderledes. Bevares, men derfor kan man godt lege og være mere kreativ med kameraet.

Musikken er leveret af britiske, Daniel Pemberton, der har en bred karriere og har lavet musik til computerspil, serier, tv-film og større spillefilm. I ’Ocean’s 8’, prøver han tit og ofte at imitere David Holmes’ hippe rytmer fra de andre film. Og selvom det pumper filmens tempo og til dels dens stil op, ja så ville jeg have ønsket, at Pemberton ville gå en anden vej i stedet for desperat at binde mande – og kvindeversionerne sammen. Soundscapet fungerer udmærket, men der var ikke rigtig noget, der stak ud i den oplevelse.

Billede copyright: Warner Bros. / SF film