Anmeldelse af 'Orca'
Copyright: Viaplay Fotograf: Ragna Jormig

Filmanmeldelse: Orca

3

’Orca’ er en svensk dramafilm, skrevet af Josephine Bornebush, som bla. er kendt for filmen ’Elsk mig’ fra 2019. ’Orca’ handler om relationer, ensomhed og om de begrænsninger der følger, når man lever under en pandemi. Filmen kan streames på Viaplay.

I ’Orca’ følger vi 11 personer, der alle er isolerede fra omverden pga. coronapandemien, og som derfor må pleje deres relationer, ved at kommunikere online (dog fremgår det ikke tydeligt, om det faktisk er corona, der er tale om). Hele filmens udspil er karakterernes online-samtaler, og vi følger, hvordan de hver især håndterer de emotionelle udfordringer, som pandemien medfører. En mor savner sin datter, en far prøver at genoprette sit forhold til sine døtre, en mand må skyde sin karriere som skuespiller igang fra hjemmet, en forelskelse udfolder sig mm. Alle små historier væver sig ind i hinanden på tværs, og giver os en indsigt i, hvordan pandemien påvirker folk på forskellige måder.

Josephine Bornebusch har lykkedes med at skabe en virkelighedsnær film, som både er rørende og relaterbar. Man kan dog spørge sig selv, om det er for tidligt at udkomme med en eksperimental film, der handler om ensomhed og isolation som følge af en pandemi, når det stadig er virkeligheden for mange mennesker i dag. På samme tid kan filmen også roses for at have et stort afsæt i virkeligheden, da den behandler nogle interessante emner, som tager udgangspunkt i nutiden og de problemer, som mange af os står overfor pga. Covid19. Blandt andet stiller den spørgsmålstegn ved, om virtuelle relationer kan måle sig med de fysiske.

Det er uden tvivl et stort sats at forsøge at gøre en film spændende, der handler om en ensartet hverdag, om at kede sig og om at miste kontakten til omverdenen, men det er til dels lykkedes i filmen. De mange små historier er letfordøjelige, da man hurtigt er videre til en anden person, dog vil jeg også mene, at der er for mange karakterer, man som seer skal forholde sig til. Det medfører desværre også, at handlingerne udspiller sig i et meget langsomt tempo, og at hver enkel historie ikke har så meget substans. Mange af historierne minder om hinanden og føles unødvendige, men de få der skiller sig ud, er spændende at følge med i.

Filmanmeldelse af 'Orca'
Viaplay
Ophavsret: Sofie Palage

Det der, til trods for den tynde handling, holder liv i filmen, er skuespillet og de visuelt flotte billeder. Filmen spilles på en troværdig måde, af blandt andet Josephine Bornebusch selv, og det føles meget ægte. Der er ingen hovedroller i filmen. I stedet er der 11 biroller, et setup jeg er ret stor fan af. Dog vil jeg gerne have set, at der var et mere mangfoldigt cast, når der er så mange roller. Alle 11 personer er hvide og fra middelklassen, mange af dem ligner hinanden, og spiller lignende roller. Ikke desto mindre spilles rollerne godt, og det er i høj grad med til at gøre filmen så rørende og autentisk.

Det visuelle aspekt er tydeligt på det parameter, hvor filmen klarer sig bedst. Det er et meget anderledes koncept, at ingen befinder sig i de samme rum, og det visuelle er her, hvor man har været kreativ. Filmen er fyldt med flotte billeder, og klipperytmen er meget hurtig. Vi skifter hele tiden mellem at se, hvad der sker på skærmen, når to personer snakker sammen, og at se de to personer i deres forskellige rum, fra forskellige perspektiver.

Din bedømmelse0 stemmer0
3
’Orca’ er en relaterbar film, der giver os en god fornemmelse for, hvordan coronapandemien påvirker forskellige mennesker. Den har stort afsæt i virkeligheden, og er visuelt flot stillet op.