animation Peter Kanin, James Corden/Sebastian Jessen. Læs anmeldelsen her på Filmpuls.dk

Skrevet den 22 marts, 2018 | af Sarah Genevey

0

Filmanmeldelse: Peter Kanin

Beatrix Potters højtelskede historie om Peter Kanin og søstrene Flopsy, Mopsy og Silkehale så dagens lys for mere end hundrede år siden i England og har siden vundet manges hjerter. Nu har den fine børnefortælling så fundet vej frem til det store lærred i form af en topmoderne og underholdende animationsfilm.

I filmen accelererer Peter og hans familie og venners indædte kamp mod den unge tilflytter, Thomas McGregor/Thomas Suhr, lynhurtigt til nye og hidtil usete højder; fra midten af England og helt til London og tilbage igen, imens de hver især – med alle midler – forsøger at tilkæmpe sig kontrollen over McGregors fristende køkkenhave og – ikke mindst – den smukke, varmhjertede dyreelsker og nærmeste nabo, Beas hjerte.

Vores pelsede ven, Peter, i den karakteristiske blå frakke har altid været lidt af en spilopmager med en nysgerrighed og et overmod, der siger spar to. Denne eventyrlyst bliver der i den grad gjort brug af i filmen, men hvis du tror, at dette er lig med ægte Peter Kanin-stemning som fra Potters originale bøger, så tager du fejl. Og bliver muligvis skuffet. For Potters yndefulde, uskyldige og kække univers er blevet stærkt moderniseret ano år 2018 – Peter er en endnu større ballademager, og der bliver fyret den ene joke af efter den anden (nogle mere platte end andre), hvilket bærer et ellers ret forudsigeligt plot langt hen ad vejen. Men jeg kan faktisk godt lide det. Det er tydeligt, at man ikke har forsøgt at lave en klassisk Peter Kanin-filmatisering, som er fuldstændig tro mod universitet. I stedet har man forsøgt at lave en opdateret version. Går man med på den præmis, og glemmer Peter Kanin-nostalgien for en stund, så synes jeg, at den overordnede historie er ganske vellykket. Det er ikke et plot, der blæser én bagover, men jeg var underholdt hele vejen igennem, og så blev jeg faktisk også lidt rørt – hvilket jeg ikke havde troet, at en animeret kanin kunne gøre mig. Derudover er det jo en film, som nok mest er målrettet børn (og barnlige sjæle!), og jeg kan bestemt anbefale børnefamilier at tage ind og se den. På den måde kan en ny generation af børn også blive introduceret for Peter Kanins univers, omend det er på en ny og mere moderne præmis.

© 2017 – Sony Pictures Entertainment

Jeg er generelt meget tilfreds med skuespillet og karaktererne. Jeg så filmen med dansk oversættelse, hvor Sebastian Jessen lægger stemme til Peter Kanin. Jessen har naturligt en ret legende og drenget stemme, som passer meget fint til den kække kanin, og som får ham til overordnet at fremstå sympatisk. Derudover bliver jeg nødt til at fremhæve Domhnall Gleeson (med dansk stemme af Joachim Fjelstrup), en af de få menneskelige karakterer, vi møder i filmen. Gleeson spiller Thomas McGregor (dansk: Thomas Suhr), og han gør det godt. Hans karakter fungerer egentlig som fjenden hele filmen igennem, i hvert fald hvis man ser det fra Peter Kanins synsvinkel. Alligevel formår Gleeson at tilføre rollen den helt rette mængde kejdethed og genkendelighed, hvilket gør ham mindst ligeså sympatisk som Peter Kanin selv. Jeg er vild med, at ingen karakterer i filmen er sort/hvid. “Skurken” McGregor er ikke kun ond, og helten Peter Kanin er langt fra at være godheden selv. Vi ser dog ikke helt samme nuancer hos karakteren Bea – endnu en menneskelig karakter – som til tider fremstår en anelse for sød og perfekt. Til gengæld kan jeg godt lide, at hendes karakter fungerer som en lille henvisning til Beatrix Potter.

© 2017 – Sony Pictures Entertainment

Der er ingen tvivl om, at det er en flot animeret film. Kaninerne og alle de andre dyr ser super troværdige ud, og det er en fornøjelse at kigge på hele filmen igennem. Man har fokuseret på at få kaninerne til virkelig at ligne kaniner, og samtidig har man givet dem meget detaljerede og gennemførte menneskelige ansigtstræk og ansigtsbevægelser. Det hele forekommer ret naturligt. Samtidig har man forsøgt at være lidt tro mod Potters univers og iført dem det tøj, som de også har på i den originale fortælling – og gudskelov for det, for hvad er Peter Kanin uden sin blå frakke? Der er desuden mange dyr fra Potters originale univers, som har fundet vej til lærredet i form af små biroller, og her er alle de visuelle detaljer på plads, hvilket er en fornøjelse at se. Men jeg elsker allermest, at der er inddraget kanin-tegninger, som er inspireret af Potters originale tegninger, hvilket er gjort til en del af fortællingen. På den måde får man alligevel en fornemmelse af, hvor filmen egentlig kommer fra. Jeg ville faktisk gerne have set endnu mere af dette. Så på trods af at der ikke er så meget klassisk Peter Kanin-stemning over plottet, så bliver der vejet en lille smule op for det i den visuelle del.

Filmen er propfyldt med up-tempo popnumre, hvilket jeg er lidt splittet omkring. På den ene side synes jeg, at det er lidt i overkanten med så mange popnumre, fordi det tager filmen endnu længere væk fra dens udgangspunkt. Undskyld, men numre som “Feel it still” og ” We No Speak Americano” bliver bare aldrig Peter Kanin. På den anden side må jeg indrømme, at de mange popnumre  egentlig passer meget fint ind i den overordnede film med dens action og humor, som jo allerede er ret langt fra det originale univers. Derudover har Dominic Lewis lavet filmens main theme “Peter Rabbit Suite”, som jeg meget godt kan lide – det er sødt, og man kan nemt forestille sig kaniner trippe hurtigt afsted til det i græsset.

© 2017 – Sony Pictures Entertainment

Filmanmeldelse: Peter Kanin Sarah Genevey

Peter Kanin - premiere d. 22 marts 2018

Kort fortalt: 'Peter Kanin' er en sød, sjov og moderniseret udgave af Beatrix Potters klassiker. Man skal ikke forvente en film, der er meget tro mod Potters klasssiske og fine univers. Til gengæld kan man forvente en rigtig flot og underholdende animationsfilm for hele familien.

4.5

Jeg elsker gyserfilm, både de gode og de dårlige, og bruger lidt for meget tid på at se alle mulige slags tv-serier. Jeg vil underholdes, frastødes og overraskes, og så lægger jeg især vægt på den gode historie.