'Rebecca'. Læs anmeldelsen på Filmpuls.dk
Credit: KERRY BROWN/NETFLIX

Filmanmeldelse: Rebecca

LÆSERNES BEDØMMELSE1 Stem
2

Som andre klassikere har romanen ‘Rebecca’ også mange forskellige udgaver. Film, teater, og radioteater osv. Denne gang er det Ben Wheatley og Netflix der præsenterer endnu en film til rækken af fortolkninger.

En ung naiv tjenestepige forelsker sig i den rige enkemand Maxim de Winter. De bliver hurtigt gift og han tager hende med hjem til sit gods Manderley. Her skal hun, uerfaren som hun er, lære at begå sig med sine nye tjenestefolk og i den nye sociale rang hun har fået. Men spøgelset fra den første kone hjemsøger overalt i godset, og forstærkes kun af den kolde husbestyrerinde ms. Danvers.

Filmen bygger på romanen ‘Rebecca’ af Daphne Du Maurier, og blev i 1940 indspillet med Alfred Hitchcock bag kameraet. Den vandt dengang 2 Oscars.

Credit: KERRY BROWN/NETFLIX

Denne gang bliver det ikke til Oscars. Historien er egentlig spændende nok at følge med i, og går da også nogenlunde tempo. Man kan sagtens relaterer til den nye kones tanker og gøremål. Det er ikke nemt at skulle erstatte en afdød elsket. Og når ovenikøbet man overtager alt fra mand og hus, til frakker og hårbørster, så er det svært at få hende ud af hovedet.

Men alt det bliver fuldstændig overdøvet af de to hovedroller. Og ikke på en god måde. De mangler kemi. Der er ingen passion, ingen romance eller suspense imellem dem. De er der bare og siger deres replikker og så videre til det næste. Det er virkelig underligt, for både Lily James, der spiller den nye kone, og Armie Hammer der er enkemanden, er erfarne skuespillere.

Credit: NETFLIX

Kristin Scott Thomas spiller ms. Danvers, der gør livet surt for den nye kone. Karakteren ms. Danvers elskede den første kone meget højt. Men når hun taler om hende og mindes hende, er der ingen varme i blikket, ikke noget der gør hende menneskelig. Altså man er jo ikke altid lavet af sten. Jeg synes alle tre burde have lidt mere at byde på. Men åbenbart ikke i denne film.

Desuden synes jeg også er filmen er ret chanceløs og ideforladt. Kunne det ikke have været mere spændende hvis den var foregået i nutiden, eller hvis en af hovedrollerne havde været sort?

Credit: KERRY BROWN/NETFLIX

Filmens visuelle side er dog ret flot, og siden skuespillerne er så lade, er der masser af tid til at nyde baggrunden. Filmen starter ud på et dyrt hotel i Monte Carlo, og med ture rundt i den sydfranske natur. Godset Manderley ligger i smukke efterårsomgivelser ved en kyst i England. Scenerne indenfor i Manderley er faktisk de mest interessante, for Hatfield House, der ligger baggrund til, er blevet brugt i et utal af andre film og serier. Bl.a. ‘The Favourite’, ‘Batman Begins’ og ‘The Crown’.

'Rebecca' - kan ses nu på Netflix
Præmissen er ideforladt, selvom historien i sig selv er spændende. Skuespillet er fladt og kedeligt, selvom det er erfarne skuespillere der er med. Det lader til at skaberne af filmen har puttet smukke mennesker i smukke omgivelser og ikke tænkt så meget over resten.
LÆSERNES BEDØMMELSE1 Stem
2