Ro..." /> Filmanmeldelse: Rush - Filmpuls

drama rush

Skrevet den 12 september, 2013 | af Kofi Lawson

0

Filmanmeldelse: Rush

Formel 1’s største rivalisering er blevet filmatiseret.

Ron Howard har påtaget sig opgaven at skulle skole os alle på 70’ernes Formel 1, og ladet os bevidne et af historiens største rivaliseringer.

Sommeren 1976 så et af de mest legendariske opgør i motorsporten. Den bryske, professionelle Niki Lauda mod den charmerende, vovemodige bad-boy James Hunt. I Formel 1, der i forvejen er dramatisk med store opture og nedture, temperamentsfulde racerkøre og lige så temperamentsfulde fartmaskiner, bliver disse to unge mænds kamp om mesterskabet, der af publikum ses som en personlig rivalisering, et drama uden lige.

rush

Historien om de to rivaler er underholdende, men ikke dyb. Man får et indblik i to meget konkurrence-minded personer og deres passion for en farlig sport. Det er godt for historien at de to racerkører har to forskellige personligheder, dette er hovedtemaet for fortællingen. James Hunt (Chris Hemsworth) er den charmerende bad-boy, der lever i nuet og scorer alle damerene, hvorimod Niki Lauda (Daniel Brühl) er den nørdede, fornuftige, knap så charmerende men utroligt fokuseret. Filmen fokuserer på den intense rivalisering og det faktum, at de er modsætninger både fysisk og personlighedsmæssigt. Der tilsættes lidt ekstra drama ved at fokusere på hovedpersonernes privatliv og på hvor forskellige de er. (Da det nu er baseret på virkelige hændelser)

Det tema der lægges for dagen, bliver ikke fulgt til dørs, da historien udvikler sig til en sportsdokumentar, som følger Hunt og Lauda fra ét grand prix til det næste, og hurtigt og let hopper hen over de øjeblikke, der ellers ville give figurerne mere dybde. Man ser meget lidt til deres liv udenfor racerbanen, og det kan derfor diskuteres, om ikke manuskriptet er for mangelfuldt. ‘Rush’ er god i form af visuelle virkemidler, end den er gennem historiefortællingen.

Skuespillet er generelt fremragende i ‘Rush’. Man bliver taget tilbage til 70’erne uden at det føles falsk eller forceret.

Daniel Brühl er fremragende som Niki Lauda og han spiller rollen så overbevisende og intenst, at man kommer til at  holde af ham, selvom han ikke er den mest sympatiske karakter. Han udstråler Lauda’s personlighed ned til mindste detalje og er karakteren værdig.

Chris Hemsworth er en flot og chamerende skuespiller, som skal spille en flot og chamerende racerkører….en nem dag på jobbet. Han udviser dog alligevel lidt talent for det dramatiske og beviser, at han kan andet end at svinge med en hammer.

rush

‘Rush’ afbilleder 70’erne godt og der er taget højde for detaljerne. Man får et godt visuelt billede af Formel 1 fra dengang. Alt fra bilerne til campingvogne, ambulancer, hjælpekøretøjer… ja-detaljerne er i orden. Den verdenskendte filmfotograf Anthony Dod Mantle, som står bag film som ‘Slumdog Millionaire’, ‘Antichrist’ og ‘Dredd’, har placeret masser af kameraer i filmen. Der er kameraer på selve asfalten af nogle af de kendte racerbaner, der er kameraer i hjelmen på Lauda og Hunt, der er kamera i motorerne og der er et kamera, som viser intensiteten ved at skifte dæk ved et pit-stop. Ved at bruge så mange kameraer mærker man adrenalinen sammen med køreren og man føler, hvordan det er at skulle leje med døden, hver eneste gang der køres ræs.

Hans Zimmer er tilbage i den rolle han spiller bedst, filmmusik-komponist, og i ‘Rush’ skuffer han heller ikke denne gang. Lydsporet er ikke på højde med hans værker i f.eks. Gladiator og The Dark Knight Trilogien, men lydsporet i filmen underbygger historien ret godt.

Der er masser af kompositioner, der lyder som om de er taget ud af en actionfilm, da de bygger spændingen op, hvilket er perfekt for en film med racer-action.

rush

Filmanmeldelse: Rush Kofi Lawson

Rush - premiere den 12. september 2013

Kort fortalt: Ron Howard leverer en solid film, hvor man får indsigt i en rivalisering, som har været overset gennem årene. Selvom der går lige lovlig meget sportsdokumentar i den, er 'Rush' underholdende og bør ses.

4.3

Sci-fi nørd med en svaghed for Denzeeeeel.. (altså som skuespiller)