Filmanmeldelse af 'Searching' på filmpuls.dk
Copyright: Netflix/Sony Pictures

Filmanmeldelse: Searching

5

‘Searching’ blev vist på CPH PIX i 2018, men nu kan den endelig findes på dansk Netflix. Filmen er instruktøren Aneesh Chagantys debut, og den vandt prisen “Alfred P. Sloan Feature Film Prize” til Sundance Film Festival 2018. Prisen er meget specifik, og gives til en film som har videnskab eller teknologi som tema eller har en forsker eller matematiker som hovedkarakter.

Hvad handler dem om?

Efter Davids kones død har han haft svært ved at opretholde et tæt forhold med sin datter, Margot. En aften hvor datteren holder møde med sin studiegruppe, kommer hun ikke hjem. David (John Cho) kan ikke få fat i hende, og det går næste dag langsomt op for ham, at noget er galt. David går, med hjælp fra politiet, i gang med en eftersøgning på hvor hans datter – og hvem hans datter er. Pludselig dukker hemmelighederne op. Havde Margot overhoved nogle venner? Hvorfor har hun det sidste halve år ikke været til klaver? Hele filmen fortælles igennem computerskærme, og vi ser alt der sker igennem sms-beskeder, facetimesamtaler og googlesøgninger.

Copyright: Netflix/Sony Pictures

Først og fremmest, vil jeg tale om den tekniske måde filmen er fortalt på. Det er muligvis en gimmick, som fungerer i dag, fordi det stadig er “nyt” og ikke mange film eller serier er fortalt på denne måde. Men jeg synes virkelig det er en fed ”gimmick”. At fortælle en film alene igennem en computerskærm er enormt kreativt, og giver en point of view følelse – som om vi selv sidder foran vores computerskærm og hjælper David med at finde Margot. Teknologien er brugt på så kreativ og forskelligartet en måde, at det fungerer enormt effektivt som fortælleværktøj og aldrig bliver kedeligt. Men ligegyldig hvor fed denne ”anderledes” måde at fortælle en historie på er, kan det i sig selv ikke bære en hel film. Det vigtigste for oplevelsen er naturligvis, at selve plottet og den historie der fortælles er enormt spændende.

Jeg sad på kanten af sofaen med et bankende hjerte det meste af tiden, og fulgte med i hvordan David søgte efter sin datter. Gang på gang kommer der nyt information, som fører plottet videre, og gør at filmen aldrig bliver kedelig. Jeg var personligt overrasket flere gange undervejs, og kunne ikke regne ud hvor historien ville tage mig hen. Slutningen var jeg heller ikke forberedt på.

Så ja, dette er uden tvivl en film jeg kan anbefale – både pga. filmens virkemidler og formen historien bliver fortalt i, men mest af alt, fordi det simpelthen bare er en spændende og uforudsigelig historie. Til sidst vil jeg rose John Cho som spiller David, og bærer hele filmen på sine skuldrer. Han leverer en fantastiske fangende og rørende skuespilpræstation.

'Searching' fortæller en enormt spændende og uforudsigelig historie igennem computerskærme. Dette giver filmen en frisk og ny måde at opleve en historien på, som virkelig fungerer effektivt til denne fortælling og thriller-genren.
Samlet vurdering
Din bedømmelse0 stemmer0
5