Clouds over Sils Maria Skyerne over Sils Maria

Filmanmeldelse: ‘Skyerne over Sils Maria’

’Skyerne over Sils Maria’ var nomineret til De Gyldne Palmer ved Cannes festivallen 2014. Desuden er filmen en del af et nyt initiativ ’Filmkaravanen’ som skal bringe flere kunstneriske kvalitetsfilm ud i hele landet.

I ’Skyerne over Sils Maria’ spiller Juliette Binoche skuespilleren Maria Enders, hvis karriere har toppet. På vegne af en afdød god ven og instruktør og hendes meget ihærdige assistent Valentine (spillet af Kristen Stewart), siger Maria Enders ja til en rolle i en genindspilning af det teaterstykke, der gjorde hende til en stjerne af en skuespiller, den gang hun var ung og naiv. Denne gang skal hun dog ikke spille den unge, smukke stjerne men i stedet skal hun spille den ældre, livstrætte kvinde – En rolle hun har det meget svært ved.

I en lun bjerg hytte der er eget af den selvsamme afdøde forfatter bag det originale teaterstykke øver Maria Enders replikker med hendes assistent. Men jo mere de øver jo mere bliver det klart for Maria Enders at rollen alt for meget minder om hendes eget liv og vi bliver hurtigt i tvivl om det rent faktisk er skuespil eller om hun er oprigtig.

Historien i ’Skyerne over Sils Maria’ er egentlig meget fængende og interessant, fordi det ikke er en historie vi har hørt før. På mange måder er det en kærligheds historie og på mange måder ikke. Man kan sagtens mærke den spirende kærlighed Maria Enders får for sin assistent, men samtidig er det også tydeligt at hun har et meget personligt forhold til den rolle hun spillede for mange år siden og hun har svært ved at give slip på den til fordel for den nye rolle. Selvom historien er rigtig interessant fordi vi bliver i tvivl om hvornår Maria Enders øver på hendes rolle og hvornår hun er oprigtig så falder historien lidt til jorden og det skyldes i højgrad Kristen Stewarts skuespil..

Skuespillet

Øv, øv, øv! Den her film havde så meget potentiale, men Kristen Stewart får det hele til at falde til jorden, med hendes meget kedelige teenage attitude. Det er som om hun kun kan spille én slags rolle og det er den der lidt triste, rebelske teenage type og det er synd for i virkeligheden er hendes rolle er en lidt smart assistent som skal skabe lidt mere liv i Maria Enders. Kristen Stewart virker dog lidt lige glad igennem hele filmen og man får nærmest ikke en eneste følelse fra hende og det er altså synd. For Maria Enders tager os igennem hele følelses registeret, man ser hende glad, sur, ked af det, frustreret osv. Og hun gør det godt hun er oprigtig og man bliver virkelig i tvivl om hvornår hun øver sig på sin rolle og hvornår det egentlig er hendes rigtige følelser hun udtrykker.

Visuelt er ’Skyerne over Sils Maria’ meget lavpraktisk, det er ikke en Blockbuster men kan heller ikke være en lav budget film, fordi Kristen Stewart er en ret dyr dame. Men man kan se at det har været vigtigt for producenterne. at det er historien der er i fokus og ikke det visuelle. Og så gør det heller ikke noget, at vi er i nogle ret flotte omgivelser. Det meste af filmen foregår nemlig i det Schweiziske bjerge, som i den grad er med til at gøre filmen mere eventyrlig og skaber fokus på historien. Det ville være en helt anden film hvis det hele foregik i Hollywood eller en storby.

Musikken er rigtig interessant i ’Skyerne over Sils Maria’, der er de helt store strygere og klassiske instrumenter i gang og den skaber en drama, som der i højgrad også er i filmen. Det klæder filmen rigtig godt.