komedie

Skrevet den 30 november, 2018 | af Jakob Sørensen

0

Filmanmeldelse: Sommerfuglene

Det eneste som denne skribent kender til tyrkiske film, er såkaldte billige rip-offs af amerikanske film, som de lavede i 70’erne og 80’erne. Denne periode er dog blevet erstattet af en god håndfuld talentfulde tyrkiske filmskabere, som har i sinde at smide landet på verdenskortet. Ikke mindst filmen ‘Sommerfuglene’, som vandt juryprisen ved Sundance Festivallen. Denne skribent gik derfor ind i biografmørket med et åben sind.

Filmen handler om tre søskende, der er gledet fra hinanden, men som igen samles, da den ældste får et uventet opkald fra deres far. Han har noget meget vigtigt at sige, og de må derfor vende tilbage til den landsby, hvor de kommer fra. Men det bliver svært at samle familien igen, da det er 30 år siden de sidst var i landsbyen, og det er ligeså lang tid siden, at de havde kontakt med deres far. Turen til hjemstavnen er lang, og de må forholde sig til hver deres særheder, samtidigt med at fortiden begynder at gnave i baggrunden.

Når man mixer genre sammen, så er der ekstra stor chance for, at projektet fejler. Men dette komedie-drama formår at komme i gennem nåleøjet med stor succes. Instruktør Tolga Karaçelik har skabt et flot balance, der roder med alvorlige og personlige emner, samtidigt med at man griner højlydt mange gange. Dette et en speciel roadmovie, der virkelig hev gulvtæppet væk under denne skribent, og som giver en af de sjældne filmoplevelser, hvor man både har våde øjne af dramaet såvel komikken. Derudover så ramme humoren også over i det groteske, underlige eller surrealistiske, hvor ens mave er i en stor risiko for at gå krampe, da lattermusklerne virkelig kommer i brug.

Ingen kendte skuespillere medvirker, dog er de sikkert meget kendte i deres hjemland. Men de tre hovedrolleindehavere er simpelthen underskønne, og supplere hinanden eminent. Dernæst så er filmen også fyldt med fantastiske skægge biroller, især landsbyens lokale imam, der har mistet troen på Gud, og i stedet kæfter op om evolutions teorien, hvilket har vendt byen på vrangen.

Der er måske ikke de store filmtricks, der bliver hævet op, men det kan ikke benægtes at den visuelle del er vellykket. Billedsiden er professionelt opsat, farverne er behagelige og der er mange skønne og overraskende øjeblikke, for en filmnørd, der kun kender til slidte tyrkiske B-film. Der er også effekter, og jeg vil ikke røbe for meget, men kun sige… “eksploderende høns”, og så må du se filmen, for at se hvad jeg mener med det.

I denne kategori er der heller ikke noget stor kritik. Musikken er måske ikke købeværdig, men den understøtte filmen og den tyrkiske kultur. Lydene er godt mixet, men nu er dette ikke en storladet sci-fi film, hvor der bliver eksperimenteret, så på dette felt var jeg ikke opslugt. Dog var der ikke noget som stak af eller ved siden af.

Copyright: Another World Entertainment

Filmanmeldelse: Sommerfuglene Jakob Sørensen

Sommerfuglene - Premiere d. 29 November 2018