copyright: Disney/Pixar

Filmanmeldelse: Soul

6

Pixars nyeste film fik desværre ikke premiere i biografen, men i stedet på Disney+. Det er virkelig en skam, for ‘Soul fortjener i høj grad en biografoplevelse, hvor man kan sidde og tude i mørket og de flotte billeder kan nydes på det store lærred.

Joe (Jamie Foxx) er en træt musiklærer, som endelig får tilbudt sin drømmekoncert. Desværre dør han på dagen for den store koncert. Ved en fejl ender Joe i Førlivet og ikke Efterlivet. Førlivet et det sted hvor sjæle er før de kommer til livet på jorden. Her møder han 22 (Tina Fey), en sjæl som ikke forstår ideen med at komme ned på jorden og leve. Nu skal Joe forsøge at hjælpe 22 med at finde hendes livsgnist, samtidig med han selv prøver at komme tilbage til jorden og sit liv.

Kan jeg anbefale den?

Jeg kan lige så godt starte med at sige: jeg tudede en del. ’Soul’s tema rørte mig helt utrolig dybt, og filmen har i høj grad et budskab, vi alle kan bruge lige nu. Livet handler ikke om at have et bestemt formål, livet handler om at leve, og nyde hver dag, nyde de små ting, i stedet for hele tiden at tænke på, hvad man vil opnå og hvor man vil hen. ’Soul’ er en smuk fortælling. Det er Pixar når Pixar er bedst. De tør at behandle dybe og alvorlige emner, som død, passion og søgen efter ens livsgnist.

Filmanmeldelse af 'Soul' på Filmpuls.dk
Copyright: Disney/Pixar

Hvad jeg især bed mærke i var, at filmen turde tage sig tid. De sidste par Disney-film jeg har set, synes at have så enormt travlt. Der skal ske noget HELE tiden, handlingen skal hele tiden bevæge sig videre med det samme. Der er ikke tid til at dykke ned i noget, der er ikke tid til lange kameraskud, at hvile ved et enkelt billede eller en enkel følelse. Og det tør ’Soul’ i høj grad.

Jamie Foxx gør det enormt godt som Joe, en karakterer som man har enormt meget sympati for. Foxx leverer en lang række følelser og vækker virkelig Joe til live. 22 bliver spillet af Tina Fey, og jeg er virkelig begejstret for hendes præstation. Selvom filmen bruger det som en del af plottet, at 22 skal lyde som en hvid kvinde, så synes jeg Tina Fey giver 22 noget næsten uidentificerbart. Køn, alder og etnicitet kommer ikke i spil, og spiller på ingen måde en rolle. 22 er en spændende karakter, som man virkelig ender med at holde af. Til sidst vil jeg nævne Rachel House i rollen som Terry – ham der tæller de døde sjæle – en helt enormt fantastisk, morsom og underholdende karakter, som jeg virkelig fik kastet min kærlighed over. Hendes stemme er helt vildt karismatisk, og der er ingen tvivl om, at hendes måde at spille rollen på, er det der skaber det geniale ved Terry.

Filmanmeldelse af 'Soul' på Filmpuls.dk
Copyright: Disney/Pixar

’Soul’ er opdelt i to verdener. Det ene er vores virkelig verden, her i form af New York, og den anden er Førlivet. New York er enormt detaljeret animeret. Det ligner ægte New York-gader, en ægte saxofon og et ægte blad der falder ned fra himlen. Det er virkelig flot lavet ren teknisk, men selve opbygningen af New York er også enorm stemningsfuld og føles virkelig. Førlivet er helt anderledes. Stedet er meget simpelt, i blå og lilla nuancer, og figurerne er enten blå runde væsner der ligner små bløde blobber, eller abstrakte stregtegninger, som får mig til at tænke på Picasso. Kontrasten mellem de to universer fungerer fantastisk, og hverken det detaljerige livagtige New York eller det meget simple Førliv bliver kedeligt.

Og så har jeg slet ikke nævnt, at musikken er helt enormt fantastisk, og at filmen også er virkelig humoristisk – mine roser står i kø. ‘Soul’ får en stor anbefaling herfra!

'Soul' fortjener en biografoplevelse, men sådan er situationen desværre ikke i verden lige nu. Men det betyder ikke, at den ikke fortjener at du sætter dig derhjemme og ser den. Er du fan af Pixar, er dette en film du vil forelske dig i med det samme. En stor stor anbefaling herfra.
Din bedømmelse1 Stem5.8799988240002
6