action

Skrevet den 25 juni, 2015 | af David Moser

0

Filmanmeldelse: Terminator Genisys

I ’Terminator: Genisys’ er Arnold Schwarzenegger tilbage i signaturrollen som Cyberdyne Systems Model 101 Series 800 eller T-800, men for de fleste nok bare The Terminator.

Filmen er den femte i serien (som også gav liv til en tv-serie) og har udover Arnold bl.a. Emilia Clarke (Game of Thrones) og Jason Clarke (Zero Dark Thirty)  samt Jai Courtney (Divergent) på rollelisten. Efter de noget lunkne ’Terminator 3: Rise of the Machines’ fra 2003 og ’Terminator Salvation’  fra 2009, er det op til instruktør Alan Taylor (Thor: The Dark World og flere episoder af Game of Thrones) at løfte arven fra James Cameron.

I 2029 er lederen af modstandsbevægelsen i krigen mod maskinerne, John Connor (Jason Clarke) sammen med bl.a. Kyle Reese (Jai Courtney) få øjeblikke fra en endelig sejr over Skynet, den kunstige intelligens der udgør hjernen i maskinernes hær. Skynet når dog at sende en model T-800 Terminator (Arnold Schwarzenegger ’84) tilbage til 1984 for at dræbe Johns mor, Sarah Connor (Emilia Clarke) før han bliver født. John sender Kyle Reese tilbage for at stoppe terminatoren og for at beskytte Sarah.

Arnies: ASSEMBLE!

Arnies: ASSEMBLE!

Hvis det lyder bekendt er det sikkert fordi du allerede har set den originale The Terminator, hvor det samme sker. Historien i filmen refererer tit og ofte til de to første film (og ignorerer de to fusere), men egentlige historiemæssige ligheder stopper her. De gentagne tidshop for at erobre fremtiden i de forrige film har nemlig resulteret i en helt ny Sarah Connor, som modsat den oprindelige Sarah (Linda Hamilton) vi mødte i The Terminator i 1984, allerede er en hærdet badass som har stiftet bekendtskab med maskinerne. Hendes eneste ven er en aldrende T-800 (den rigtige Arnold i 2015) kaldet ’Pops’, som har været med hende siden barnsben.

Lyder det kringlet? Det er det også lidt. Selv for en film om tidsrejsende robotter er ret meget af plottet ret langt ude, og flere steder er det nødvendigt med forklarende replikker til at redegøre for hvordan et tidsparadox opstår. Du har ikke oplevet forvirring før du har hørt kvantemekanik forklaret af Arnold. Men det hele kan forklares, bliver vi lovet. Jeg venter stadig.

Noget der undrer mig gevaldigt er at man har valgt at spække traileren med spoilers, men hvad der er endnu værre er at man også har valgt at gøre det på filmens plakat. Traileren kan man undgå, men plakaterne hænger alle steder. Jeg mindes ikke at Bruce Willis var gennemsigtig, eller havde et lagen over hovedet på plakaten til ‘den sjette sans‘ eller fars dag gaven fra Luke Skywalker på plakaten til ‘Imperiet slår igen’.  Vis noget respekt for publikum og for jeres egen film, tak.

(Spoiler: Er man opmærksom kan man spoile filmen endnu mere for sig selv i løbet af de første par minutter. Hint: Man caster ikke folk fra BBC’s A-liste til at være statister).

“I’m old, not obsolete!”

Instruktør Alan Taylor har hentet Emilia Clarke over fra Game of Thrones til rollen som Sarah Connor, og der er da heller ikke meget andet end en læderjakke og en naturlig hårfarve der adskiller Sarah Connor fra Daenerys Targaryen i denne omgang. Har man set hende i Game of Thrones er der ingen overraskelser at hente her, hvor hun igen leverer en fin men forudsigelig præstation.

Same but different, kan siges om Jai Courtney, som rider på en bølge af middelmådige til decideret ringe bidrag, og virker selvskrevet til en plads på den store Sam Worthington bunke af glemte og personlighedsforladte actionhelte. En bølge han kun rider videre på herfra.

Arnold er Arnold – men ældre. Skuespil har aldrig været mandens stærke side, men rollen klæder ham, og det er tydeligt at han har haft nemt ved at finde tilbage til karakteren. Selvom han er en maskine er han en del ældre at se på, hvilket filmen også kan forklare væk.

“Come with me if you want to live!”

Der er få stille øjeblikke i filmen, som primært består af jagtscener, skuddueller og robotfights. Trods retro hyldester er det hele meget nutidigt, og det havde klædt filmen at være mere klassisk klipning af action. Motorvejsjagten og angrebet på Cyberdyne er klassiske og ikoniske actionscener. Det vil overraske mig meget hvis nogen af scenerne i Termiator: Genisys opnår samme status. Det er synd når resten af brikkerne jo er fint på plads.

Med locations og kulisser har man gået efter at ramme æstetikken fra ’Terminator’ og ’T2: Judgment Day’, og det er i høj grad lykkedes. 1984 ligner det 1984 vi så i 1984 (hold op med at skrive 1984). Den dystopiske fremtid er også langt mere lig den oprindelige vision end den vi så i Terminator Salvation.

Der er små, men tydelige referencer gemt allevegne til resten af serien, og fans vil have masser af grund til at nærstudere detaljerne.

Bum bum bum – bum bum. Når det klassiske Terminator tema buldrer ud af højtalerne kan man ikke undgå at blive 80’er nostalgisk. Denne opdaterede udgave bruges flittigt og til stor effekt i Genisys, og det er nødvendigt, da resten af lydbilledet desværre er lidt anonymt. Udover de indkøbte sange (for at understrege hvor vi er i tiden) er der intet nævneværdigt under solen.

Det er også helt ok, for det giver mere plads til flere EKSPLOSIONER!!!

Lyden er om noget en grund til at bestille billet til en iMax forestilling for at få fuldt udbytte af tæppebombningen af din øregang.

end

Filmanmeldelse: Terminator Genisys David Moser

Kort fortalt: Det er lykkedes Alan Taylor at lave den bedste ikke-James Cameron instruerede Terminator film. Filmen er en hyldest/reboot/efterfølger, hvilket i sig selv er noget af en bedrift bare at forstå konceptet bag. Der er stadig et stykke op til klassikerne. Det kringlede plot, den utilgiveligt kiksede introduktion af Matt Smith's figur og det der kommer ud af munden på Jai Courtney holder filmen fra at indfrie sit potentiale. Men har du savnet Arnold og er fan af serien, så giv Genisys en chance. Også selv om det er et fjollet navn.

4

User Rating: 6.8 (2 vurderinger)

Superhelte nørd med en forkærlighed for noir, koreansk film og historisk drama. Besidder en ustyrlig trang til at delagtiggøre sine omgivelser i holdninger til løst og fast, hvilket er grunden til han i dag er at finde på Filmpuls.