Filmanmeldelse: Ternet Ninja

Anders ‘Anden’ Matthesen er muligvis kongerigets sjoveste mand. Det har han bevist flere gange igennem sine stand-up shows, cd-udgivelser og film. Og når det kommer til sidste delen, så er der nok ikke mange herhjemme, der ikke har set ’Terkel i knibe’. Denne animationsfilm blev en kæmpe succes, og er i øjeblikket ved at blive lavet om til en musical. Nu er Anden så tilbage med endnu et animeret værk, som er baseret på hans populære børnebog.

I filmen møder vi den unge dreng Aske, der på sin fødselsdag får en Ninja-dukke af sin Onkel Steward (yææs sir!), der netop er vendt hjem fra Thailand. Dukken viser sig dog at være besat af en old gammel Ninja-ånd, der er besat af tanken om, at få hævn over manden, som ejer fabrikken, den er lavet på. Aske og dukken laver en noget for noget aftale, hvor dukken hjælper ham med hans problemer, til gengæld for at finde frem til fabriksejeren.

Hvis man skal have noget ud af ’Ternet Ninja’, så kræver det kun en ting: at man finder Andens humor morsom. Men gør man det, så er du garanteret 81 minutters lårklaskende underholdning. For set fra denne skribent perspektiv, så er Anden vendt stærk tilbage og segmenterer hans position som den danske andedams skæggeste personlighed. Komikken er 110% politisk ukorrekt, og kommer med mange kommentarer til forskellige strømninger og tendenser i samfundet. Så hvis man er en af dem, som kan føle sig nemt ”krænket” (populært ord fortiden), så er risikoen for at blive rød i hovedet stor.

Vi befinder os i det samme univers som i ’Terkel i knibe’, og visse karakterer fra den film dukker også op i denne film. Dette er klart ikke for de mindste børn, da både volden og sprogbruget ikke er sundt for dem, men for os andre, så er dette ganske enkelt en fremragende biograftur.

Anden har lagt de fleste stemmer i filmen, og gør igen et fænomenal arbejde med at skabe forskellige komiske karakterer, der hver har deres plusser. Humoren leveres som vi kender det, og er man som sagt fan, ja så overgiver man sig fuldstændigt. Et par stemmer er leveret af et par unge talenter, som gør et hæderligt godt stykke stemmearbejde.

På den visuelle front, er dette en opdateret animeret udgave af ’Terkel i knibe’. Ja, det er ikke Pixar-kvalitet, men set med danske standarder og det univers som filmen lever i, så er det en velproduceret stykke animeret strimmel. Det er charmerende og passer perfekt til det univers som Matthesen har skabt.

Det hele spinder også her. Både musik og lyd passer til universet og filmens tone. Ja, der er faktisk meget svært at være negativ overfor den her film.

Copyright: Nordisk Film