sci-fi cloverfield_00

Skrevet den 8 februar, 2018 | af Nicolaj N. Justesen

0

Filmanmeldelse: The Cloverfield Paradox

Som det også var med de tidligere Cloverfield film, så har udgivelsen af denne været noget speciel. I januar var der rygter om at Netflix havde købt rettighederne til at vise filmen, men intet var fast. Så blev premieredatoer rykket rundt og det så ud som om at vi først ville få filmen at se til april. Og så under Superbowl dukker der en trailer op, som slutter af med at sige at du forresten kan se den her film på Netflix lige nu.

Dermed er Cloverfield blandt de første film der udelukkende får premiere på streamingplatformen. Men er det fordi at studiet ikke havde tiltro til filmen, og dermed solgte den for at være sikker på at få pengene igen? Let’s find out:

Filmen, der er tredje indslag i Cloverfield serien, er reklameret som at den fortæller hvad det var der gjorde at monstrene ankom til Jorden. Der er bare et problem med at historien simpelthen ikke passer ind med hvad man har set i de tidligere film. Ifølge filmen er Jorden ved at løbe tør for ressourcer, og derfor bliver der sat en mission i værk hvor en gruppe astronauter skal få en partikel accelerator i gang, for at give Jorden uendelige ressourcer. Men det er overhovedet ikke noget der er blevet lagt op til i de andre film. Der virker alt fuldstændig normalt og det frustrerer mig en smule. Filmen var i første omgang ikke skrevet som en Cloverfield film, og det er noget man virkelig kan mærke på det punkt hvilket er virkelig ærgerligt, for de tidligere film fungerede virkelig godt med at være deres eget, men så lige på et lille punkt have noget tilfælles. I den her film føles det mere som om de prøver at tvinge en overordnet historie ind.

cloverfield_02

© Netflix

Men hvis vi hopper lidt frem i filmen så er det altså sådan baggrunden for rum-missionen er. Men så har filmen også bare generelt virkelig svært ved at holde sig i gang. Det føles lidt som om at de havde en historie, der passede bedst til en kort film, og så blev de bare ved med at fylde flere og flere ting, indtil de havde et manuskript i spillefilms-længde. Det mest ærgerlige de har sat på, er at vi følger en person på Jorden, der oplever hvad partikel-acceleratoren har gjort. Jeg tror at vi sammenlagt bruger 15 minutter med ham, og i den tid får vi intet nyt at vide. Vi oplever monstrenes angreb, men det er noget vi allerede har set i den første film fra 2008. Helt kort, så kunne de 15 minutter være klippet ud, og gjort filmen langt bedre samtidig med at den havde stream linet historien.

Efter jeg skrev denne anmeldelse, fandt jeg ud af at den her film faktisk foregår 20 år efter den første, hvilket slet ikke giver mening i mit hoved. Det de gør i denne film er nok at prøve at udvide Cloverfield universet, men det er ikke noget jeg kan komme videre ind på uden at spoile filmen. Men som det bliver nævnt, så fungere den her film simpelthen ikke med sit Cloverfield omdrejningspunkt.

Det er ikke de største Hollywood skuespillere vi finder i filmen, men det er dog alligevel nogle man kan genkende. Der er desværre ingen af dem der giver deres bedste præsentation. Skuespillet virker ofte falskt, og deres interaktioner mellem hinanden mangler virkelig noget energi, før jeg kan blive overbevist. Det er virkelig ærgerligt, for der er mange af skuespillerne, som jeg har set i andre film, hvor de gør det virkelig godt, men det skinner bare ikke rigtig igennem her.

cloverfield_03

Daniel Brühl, Aksel Hennie, John Ortiz, David Oyelowo, Ziyi Zhang, Chris O’Dowd, Gugu Mbatha-Raw – © Netflix

Jeg vil dog give en smule ros til casting-teamet. Besætningen på rumstationen er sat op sådan at det skal ligne at hver astronaut kommer fra hver sit land, og i nogle tilfælde kommer de rent faktisk fra det land som de spiller at de kommer fra! Samtidig er der så også den anden halvdel, som ikke spiller en fra det land de kommer fra, og det kan man virkelig høre på accenten. Dette gælder især russeren og tyskeren. Synes virkelig det er ærgerligt at de kun har ført denne del halvvejs igennem.

Visuelt er filmen faktisk rimelig flot. Rumstationen er ret godt gennemført, og har et par flotte detaljer. De er dog også gået lidt for langt nogle gange, og har lavet det tekniske på den lidt for fremtids sci-fi, som jeg igen synes skiller sig for meget ud fra de tidligere film.

Samtidig virker det som om at de har haft to forskellige fotografer på filmen, som har filmet hver for sig. Der er nogle underlige skift i kameraføringen, som ødelægger oplevelsen og gør det svært at leve sig ind hvad der foregår. Det er dog nok ikke alle der vil tænke lige så meget over dette som mig.

cloverfield_01

Daniel Brühl, John Ortiz, David Oyelowo, Ziyi Zhang, Chris O’Dowd, Gugu Mbatha-Raw – © Netflix

Der er mange gange hvor en middelmådig film kan have noget kørende for sig. Enten på den visuelle eller musiske front. Det er bare ikke tilfældet her. Soundtracket til filmen er virkelig kedeligt og det samme som vi har hørt 100 gange før. Nogle gange bare gjort en smule værre, og gør at det passer virkelig dårligt ind.

På den generelle lydside er filmen egentlig okay, men jeg synes det er ærgerligt at de ikke har brugt det at de er i rummet noget bedre. Den ene gang hvor astronauterne bevæger sig ud i rummet, for at reparere noget, skruer filmen helt op for lydeffekterne. Men i min personlige mening ville det have virket langt bedre at have holdt det helt uden lyd. Det er dog denne scene der fungerer dårligst i hele filmen, når det kommer til lyd, da det også er her den dårligste musik skyller ind over os.

Filmanmeldelse: The Cloverfield Paradox Nicolaj N. Justesen

The Cloverfield Paradox - Kun på Netflix fra d. 4. februar

Kort fortalt: The Cloverfield Paradox er uden tvivl det svageste indslag i Cloverfield serien. Tror filmen ville have fungeret meget bedre som sin egen, men samtidig skulle man have været langt mere kreativ med hvilke muligheder man havde. Hvis du er fan af Cloverfield-serien vil du nok se denne film, men synes egentlig mest den ødelægger den mystik, der blev sat op i de tidligere film. Hvis du på den anden side er fan af rum/monster film er du bedre tjent med at gense Alien.

2.5

Tags: , , , , , , , ,

Film-nørd der er større fan af instruktørerne end skuespillerne (Burton, Wright og Del Toro skaber magi!). Gode film kan komme i alle genrer, undtagen "komedier" a'la Anchorman. Historien skal hænge sammen og skuespillet skal være overbevisende, men en middelmådig film kan godt hives op af at se flot ud eller have et godt lydbillede