gyser THE CURSE OF LA LLORONA anmeldelse

Skrevet den 17 april, 2019 | af Jakob Sørensen

0

Filmanmeldelse: The Curse of La Llorona

Så er det igen blevet tid til at bide negle, få nakkehårene til at rejse sig og tillægge sig et ekstra lag af gåsehud. Teamet bag ’The Conjuring’, ’Annabelle’ og sidste års ’The Nun, ja de introducerer endnu et rædselskapitel, som er en del af samme filmunivers. Spørgsmålet er nu… Er filmen skræmmende? Ja, det gik skribenten fra Filmpuls modigt ind i biografmørket for at undersøge.

THE CURSE OF LA LLORONA anmeldelse

I Mexico der frygter et klogt barn ikke La Llorona. Den grædende kvinde, som for mange år siden druknede sine egne børn som hævn på sin mands utroskab og hor, før hun tog sit eget liv. Nu går hun så igen, som et satanisk genfærd, der jager børn, som erstatning på sine egne. Men alt dette er jo ren og skær myte, det tror socialrådgiveren Anna også, indtil hendes egne børn begynder at opfører sig mærkeligt. For La Llorona har fundet en ny familie af suge livet ud af, men hvordan stopper man hende?

THE CURSE OF LA LLORONA

Hvad er et godt gys? Ja, det er jo nok en individuel smagssag. Men, hvis der er noget som moderne gyserfilm lider grusomt af, ja så er det de sædvanlige BØH-effekter, eller ”jump scares” som de også kendes som. Og ‘The Curse of La Llorona’ lider desværre alvorligt af ”jump scare-syndrom”. Dette overskygger en meget god mytefortælling, og gør det hele til en stor gimmick. Hvilket også er fair nok, for dette er vel nok det fans af spin-off filmene til ’The Conjuring’ vil have. Dem med meget svage nerver vil hoppe og springe i biografsæderne, og dem som har tykkere hud, eller er komplet kureret, ja de vil finde dette underholdende at overvære, altså sidemandens skrigen.  THE CURSE OF LA LLORONA

Men, hvis vi skal koge plottet helt ned. Så har man en kort myte og baggrundshistorie om et gespenst-kvindemenneske, som render rundt og skræmmer børn og mødre til døde. Og mere får man ikke for den 25 øre. Kan man leve med dette, så vil der være intense øjeblikke, men for det meste så er dette en dyr og effektiv lavet facon at lokke penge op af folks lommer på. Havde man skjult La Lorna mere i baggrunden, leget mere med vores sanser og oppet dialogerne, ja så kunne dette sagtens være en rigtig god tur i biffen for selv de mest hardcore gysernørder. Men, hvad man i stedet for serveret af en halv-slatten forlystelse, der synes rusten i siderne. Efter denne skribents mening, så burde holdet bag disse film alvorligt begynde at arbejde mere intens på bedre skrevne historier og færre ”jump scares”. Med det menes der ikke, at det hele skal blive artsi fartsi, men det må da for pokker kunne lade sig gøre at leverer et bedre og mere intelligent produkt.

Skribenten skal da også lige nævne filmens meget skuffende klimaks, der foregår i familiens hus midt på en almindelig gade i Los Angeles. Under hele forløbet, så tænker man, hvor helvede er naboerne? For de må da kunne hører larmen og skrigene fra huset, men åbenbart så vælger alle at være indenfor. Meget mystisk!

THE CURSE OF LA LLORONA

Mange ukendte navne, men også genkendelige ansigter fra den latino-amerikanske skuespillerstand. Der er ingen som spiller forfærdelig, heller ikke børnene, som faktisk gør det hæderligt. Desværre, ja så hiver historien og klichéerne dem ned. Mange af karaktererne handler stupidt, ja ekstrem stupidt nogle gange, og det er nærmest tåkrummende at være vidne til.

THE CURSE OF LA LLORONA

På det visuelle felt, ja så er ‘The Curse of La Llorona’ faktisk ganske god. Folkene bag filmen ved klart hvordan man laver atmosfæriske billeder, og skruer op for uhyggen. Problemet er bare igen alle de forfærdelige ”jump scares” og andre kliché-gimmicks, som man kan lugte væk fra lang afstand. Dette gør at en pæn isende og potentiel uhyggelig billedside i enden ikke leverer fuldt ud, da luften ligesom bliver taget ud af ballonen.

THE CURSE OF LA LLORONA

Denne del af en gyserfilm er essentielt. Lyd og musik er generelt en af de vigtigste komponenter til en film, men i en gyserfilm er det alfa og omega. Det er heller ikke overraskende, at det er dette felt, som scorer højest. Som alle de andre film før denne, så er ‘The Curse of La Llorona’ utrolig godt mixet sammen. Det knirker, knager og buldre i gennem sammen med Joseph Bishara musik i baggrunden, der sørger for at filmen i enden får en lidt højere karakter, end hvad den i virkeligheden burde få.

Copyright: Warner Bros.
Filmanmeldelse: The Curse of La Llorona Jakob Sørensen

THE CURSE OF LA LLORONA - Premiere den 17. April 2019

Kort fortalt: Dette er en effektiv kliché-mølle, med jump scares ad libitum. For dem der elsker dette, så vil dette være en god tur i biffen. Men for os andre, der ønsker lidt mere "intelligent" horror, så er dette ren og skær middelvarer.

3

User Rating: 3.1 (2 vurderinger)