action

Skrevet den 31 maj, 2018 | af Jakob Sørensen

0

Filmanmeldelse: The Hurricane Heist

Jeg elsker både gode katastrofe og heist-film, så hey, nu er mine bønner blevet hørt, da genrerne her er blevet kørt igennem en tornado-blender og serveret i form af ’The Hurricane Heist’. Så er spørgsmålet, om filmen blæste i stedet for at feje mine ben væk og gav mig en god tur i biografmørket.

I 1992 var brødrene Will og Breeze vidne til, at deres far omkom under orkanen Andrew, som var en af de vildeste storme i mands minde. 25 år senere, ved kysten af Alabama, begynder en ny super-orkan at vise sine kræfter. Will arbejder nu som meteorolog, og observerer opbygningen af Tammy, som orkanen hedder. Breeze er derimod en fordrukken mekaniker og reparations arbejder, der ligger og bobler i en whiskyflaske, når han ikke arbejder. Begge brødre bliver uplanlagt blandet ind i et røveri af gamle dollarsedler af værdi på 600 millioner dollars, hvor en gruppe skruppelløse røvere prøver at bruge orkanen som dække for århundredets heist. Så nu kæmper de to brødre ikke kun imod banditter, men også mod moder natur, som har en virkelig dårlig dag.

Jeg kan sagtens give skyhøje roser til film, som lever på god underholdning i stedet for fokus på historie. Jeg elsker mange film, som er så dårlige, at de er gode. ’The Hurricane Heist’ er desværre hverken det ene eller andet. Filmens prolog, hvor brødrene ser deres far blive tragisk dræbt startede ellers meget godt i cirka 3 minutter, lige indtil brødrene kigger op imod den mørke stormfulde himmel, hvor et dødningehoved viser sig! Ja, jeg har ikke skrevet forkert. Skyerne i stormen omdanner sig i bogstaveligt forstand til et dødningehoved, hvilket også sker til sidst i filmen, så altså 2 x dødningehoved.

Sådan en sekvens ville have været okay, hvis en film ikke tog sig selv for seriøst og bare gav den fuld pedal på plat-pedalen, med en ordentlig skud charme. Problemet er bare at ’The Hurrican Heist’ netop tager sig selv for seriøst. Og så har manuskriptforfatterne slået op i den store Hollywood-klichébog for at finde inspiration, og tro mig, klichéerne står i en lang kø. I enden fungerer dette makværk slet ikke. Katastrofe-delen med orkanen er kedelig, heist-kuppet er ren genbrug fra filmmediets discountmarked og persongalleriet er skåret ud i det tyndeste pap.

Havde man dog bare ladet være med at tage det hele så seriøst, så havde filmen været meget mere spiselig, og så ville filmens slogan/tagline, ”Make it rain”, have været en skæg punchline på plakaten, men ak! Morsomt nok, så lavede danske Mikael Salomon en film lignende denne for 20 år siden, med ’Hard Rain’, som også blandede genrerne sammen. Og selvom den film i sig selv ikke er god, så fik jeg meget mere lyst til at gense den.

Da dette er en film, som der ikke er brugt de helt store svimlende pengesummer på, så er det heller ikke de største stjerner som medvirker her. Filmen har overordnet set et talentfuld cast, men de har INTET at arbejde med her, andet end tomme replikker og situationer, hvor man skal se ud som en actionhelt. Mange af dialogerne er gennemgribende forfærdelig skrevet, og der er ikke brugt mange hjerneceller på at levere nogen personkarakteristik. Når der så kommer noget, der kunne være følelsesmæssigt interessant, så bliver det fejet væk med orkanstyrke og erstattet med scener, der får mig til at rulle med øjnene.

Filmen har tydeligvis ikke så mange penge at gøre godt med. Effekterne har mange slags stadier, og her taler vi om computergenerede effekter, der er ganske gode, til de tvivlsomme, de overgjorte og dem som hører til den helt billige ende. Filmskaberne bag filmen har tydelig sans for action, for det er nu engang instruktøren af den første ’The Fast and the Furious’ og ’XXX’, som har instrueret denne film. Men selvom der er nogle fine sporadiske scener hist og her, så følte jeg på intet tidspunkt noget reelt spænding. Det mest positive respons jeg kan give i dette felt, er til fotografen Shelly Johnson (’Captain America: The First Avenger’ og ’The Wolfman’), som er en talentfuld herre, der desværre spilder sin tid her, men alligevel giver filmen en god belysning.

Ærlig talt, så kan jeg ikke huske musikken i filmen, hvilket nok tyder på, at den ikke sagde mig noget, og ikke gav filmen noget vægt. Filmen har en del bulder og brag effekter, men der bliver ikke rigtig leget og eksperimenteret i denne del.

Billede Copyright: UIP

Filmanmeldelse: The Hurricane Heist Jakob Sørensen

The Hurricane Heist - Premiere d. 31 maj 2018

Kort fortalt: ’The Hurrican Heist’ prøver at være lige dele katastrofefilm og kupfilm, men ingen af delene fungerer. Dette minder mere om en tv-film, end om en storladet biograffilm, som man har lyst til at kaste sine surt tjente penge efter. For man kan lige så godt smide sine penge ud af vinduet, i stedet for at lade denne slatne orkan tage dem. Der er danske vejrprognoser, som er langt mere underholdende!

1.3

User Rating: 1.1 (2 vurderinger)