drama The model

Published on 11 February, 2016 | af Maria-Louise Madsen

0

Filmanmeldelse: ‘The Model’

the model

’The Model’ handler om den unge og danske model Emma som får muligheden for at få sit gennembrud i den parisiske modeverdenen. Her møder Emma både de glamourøse sider af modeverdenen, med Chanel tasker, lækkert tøj, store fester, flotte fyrer osv. Men også den mere dystre side med alt for tynde piger, stoffer og grov udnyttelse. Emma møder den flotte og noget ældre modefotograf Shane, hvilket udvikler sig til et stort drama, da de hovedløse forelsker sig i hinanden.

Historien i ’The model’ er meget klichefyldt og selvom at der sker uventede ting og sager i filmen, så er det ikke nok til at den fangede mig. Det var som om historien skrev sig selv. Mine fordomme blev i hvert fald sat på prøve, for man hører ofte om fotografer og modeller som forelsker sig. Der var ikke noget som sådan der overraskede mig i filmen og jeg tog mig selv i at tænke, hvad der ville ske i den næste scene. Hvilket var synd, for da jeg første gang så traileren blev jeg fanget af scenen i Shanes lejlighed, hvor han smider Emma ud. Jeg troede der ville være mere drama og intrigere, men det hele blev meget teenage agtig.

The model

Skuespillet var der heller ikke meget over. Shane bliver spillet af Ed Skrein, som også er aktuel med Deadpool i øjeblikket. Ed Skrein var egentlig meget troværdig og han spillede rollen som mystisk, lidt halv snobbet modefotograf, der forelskede sig i den unge model. Selvom Ed Skrein gjorde sit job var det ikke nok til at redde filmen, for jeg synes Emma, der bliver spillet af den danske fotomodel Maria Palm, var ret utroværdig. Dette er på trods af hun kender den modeverden, hun skulle forestille sig at være i. På trods af alle de ting hun gik igennem, blev jeg mere irriteret på hende end jeg følte medfølelse. Desværre for filmen, for den havde utroligt meget potentiale.

The model

Til gengæld har den her film noget at byde på visuelt. For ’The model’ er utroligt godt filmet. Den har ikke bare de klassiske nærbilleder, men var filmet fra anderledes og uventede vinkler. På den måde blev jeg alligevel lidt overrasket. Musikken i filmen var også ret kliché, det meste af det var run way musik, som bliver spillet på diverse modeuger.

’The model’ er ikke en film jeg ville bruge mine biografpenge på, men er heller ikke en film som jeg ville helt undgå. Faktisk så har ’The model’ meget potentiale, men hører ikke til i de store biografer. Måske ville ’The model’ passe bedre ind i en filmfestival så som CPH:PIX, og her ville den også virke mere interessant. For ’The model’ kan ikke hamle op med de helt store lærreder, der også viser de helt store Blockbuster, desværre.

Filmanmeldelse: ‘The Model’ Maria-Louise Madsen

The Model - Premiere d. 11 februar 2016

Summary: 'The Model' er meget kliché fyldt og en klassisk film om den glamourøse modeverdenen, men den kan desværre ikke hamle op med det store film lærred.