thriller

Skrevet den 4 juni, 2019 | af Rikke Ingemann Jensen

0

Filmanmeldelse: The Nightingale

Instruktøren bag den højtroste “The Babadook” Jennifer Kent er tilbage med en ny skræmmende film, der viser det værste i mennesker. Ramme denne historie så publikum, eller får den mest af alt en lyst til at kigge væk? læs vores bedømmelse af “The Nightingale” her

Filmen foregår i 1825 i Australien i koloniseringstiden, og følger Clare, der bor sammen med sin mand og sit barn. Clare er 21 år og fra Irland, men da hun blev dømt blev hun sendt til Australien, hvor hun arbejder på en kro. Hun står i gæld til Løjtnant Hawkins, der styrer hendes liv. Ham og hans kollegaer misbruger hende, og da de en dag går over stregen, bryder hun sammen. Hun beslutter sig for at forfølge Hawkins for at få hævn. Den eneste måde hun kan gøre dette er ved at slå sig sammen med en af Australiens indfødte.

Handlingen er på mange måder ret simpel, det meste af tiden går med, at Clare og den australske indfødte Billy jagter Hawkins. De møder mange forhindringer på vejen, men det meste af filmen går med, at de befinder sig i en skov. Det er også et solidt plot, der holder en interesseret i lang tid, men da den er 2 timer og 16 minutter lang, så mistede den mig lidt til sidst. Der var mangel på forandring, og der kunne sagtens være cuttet et par scener.

Dog er det imponerende, hvor mange historiske ting instruktøren får flettet naturligt ind i historien. Man lærer både om de indfødte australieres levevilkår, da englænderne overtog landet, og om kvindernes vilkår i samfundet i 1800-talet. På den måde var plottet rigtig interessant.

IFC Films

Hovedrollen Clare spilles af Aisling Franciosi, der ikke er en helt ny skuespillerinde, men dog heller ikke har så meget erfaring. Hun gør det rigtig godt som Clare, den meget impulsive vrede unge kvinde, der vil gøre alt for at få hævn. Man får sympati for hendes karakter og håber virkelig på at hendes mission lykkedes.

Den ellers så flinke og rare Sam Claflin spiller den yderst ubehagelige løjtnant Hawkins. Jeg var meget overrasket over, at han spiller sådan en rolle, men han gør det overbevisende. Helt klart en af de mest skræmmende og ondskabsfulde karakterer, jeg har set i en film i lang tid. Resten af castet gør det også super godt, og skuespillet er helt klart filmens stærkeste side.

IFC Films

Der er ikke så vildt meget at sige her. Instruktøren arbejder meget minimalistisk med et lille cast og meget få locations. Det giver dog også meget mening, når man tager i betragtning, at filmen foregår i 1800-tallet, og karaktererne ikke ejer så mange ting. Der er ikke noget der stikker ud og virker mærkeligt. Filmen er meget voldlig og voldsom, og dette bliver vist meget nøje. Man ser det hele, da hun banker en mand til døde. Det ser så virkelighedstro ud, at mange af os pressefolk til sidst sad og holdt os for øjnene, når vi vidste, der kom noget ubehageligt. Det er selvfølgelig smag og behag, hvorvidt man synes sådan noget er underholdende at se, men jeg synes det blev for meget. Fik næsten kvalme under nogle af scenerne, og der er grænser for hvor meget, man bør udsætte sit publikum for. Især når nogle af de voldlige scener virkede pointeløse.

Jeg mindes ikke, at der bliver brugt meget musik i filmen. Dette fungerer dog godt, da det ikke distraherer publikum. Man er hele tiden på vagt ligesom karaktererne. Små lyde i skoven bliver forstærket og gør det hele lidt mere uhyggeligt. Der, hvor der bliver brugt musik er, når hovedpersonen Clare synger. Hun bliver kaldt “The Nightingale” og synger smukt. Hendes sang bliver et symbol, der ændrer sig i løbet af filmen og fungerer rigtig godt.

Filmanmeldelse: The Nightingale Rikke Ingemann Jensen

Kort fortalt: "The Nightingale" er en film der portrætterer kvinder og de indfødte australieres levevilkår i 1800-tallet godt. Desværre er den for voldlig og lang.

3