gyser

Skrevet den 6 september, 2018 | af Jakob Sørensen

0

Filmanmeldelse: The Nun

Så er det igen blevet tid til at skrige, skælve, svede og ikke mindst hoppe lidt i biografstolene af ren SKRÆK! For holdet bag ’The Conjuring’ og ’Annabelle’ filmene giver os her en diabolsk og i særdeleshed uhelligt stykke gys, der er klar til en valfart af horror-fans, hvis man ellers tør gå ind i biografens mørke. Men, nu er spørgsmålet, om denne skribent også fik lidt svedperler på panden?

I et øde og meget isoleret rumænsk kloster hænger en nonne sig selv. Sagen må undersøges, og Vatikanet sender en præst og en ung novice, med specielle talenter, afsted for at efterforske og grave i, om klosteret stadig er ”hellig grund”. Hvad de finder, overgår ikke kun deres fantasi, men også deres tro. For det onde er i live, og så snart mørket falder på, så bliver klosteret en dæmonisk legeplads for en nonneagtig skikkelse. Kampen om liv, død og ens sjæl kan nu begynde!

Gyser-genren er noget af det ”farligste” man kan lave. Farlig, fordi det er så pokkers svært at skræmme folk og lave noget, som oprigtigt kan få folk til at sjattisse i bukserne. Dog, så er denne skribent så hærdet, at jeg for længst er holdt op med at kigge den anden vej og hoppe af rædsel, men alligevel så er gyseren min absolut favorit genre. For det jeg leder efter er især stemning og atmosfære og små ”skjulte” subtile øjeblikke, der kan gøre filmen rigtig uhyggelig. De første to ting har ’The Nun’ rigeligt af.

Desværre, så byder filmen ikke rigtig på noget voldsomt interessant eller subtilt. Min største anke er, at historien kører sig selv alt, alt for sikkert hjem. Formlen virker uoriginal, og der bliver ikke taget chancer, leveret de store overraskelser eller forsøgt at gå endnu mere diabolsk i dybden, som ville få mine nakkehår til at rejse sig. Men på den anden side, så er filmen en ganske udmærket ”scare fest”, der er designet til at få dem med svagere nerver end mig til at holde godt fast i sidekammeraten eller kæresten, da du i så fald ikke kommer til at klippe negle de næste måneder, hvis du nu i stedet skulle bide dem helt ned til roden. Denne skribent var altså ikke særlig skræmt, men nogle gange må man se det fra mainstream-publikummets perspektiv.

Filmen byder på mindre kendte navne, hvilket jeg synes er ganske forfriskende og et klogt valg. Mexicanske Demián Bichir (’The Hateful Eight) og amerikanske Taissa Farmiga (Game of Thrones) er præsten og novicen, der skal opklare dette ondskabsfulde mysterium. De to spiller ganske godt overfor hinanden og for sig selv. Vi er ikke vidne til Oscar-præstationer, men det er også komplet ligegyldigt her, for når deres karakterer er bange, så tror vi på det, og det er nok. Bonnie Aarons spiller for tredje gang Nonnen fra Helvede, hvilket hun gør yderst effektivt.

Det er i denne kategori, at filmens samlede vurdering stiger. For det er tydeligt, at der er nogle yderst talentfulde kræfter bag denne produktion, som ved hvordan man bruger lys, filmsettet og effekter til at skabe en krybende atmosfære. Engang i mellem er det tydeligt, at man bruger teatertricks som røgmaskiner, men jeg ser dette som en slags hyldest til de gamle gotiske gyserfilm. Min eneste store irritations moment, er det som plager de fleste nutidige gysere. Jeg mener selvfølgelig de såkaldte ”jump scares”, eller BØH-effekter, der efter min mening bliver overgjort her. Og en hærdet mand som mig kan lugte disse billige tricks flere kilometer væk. Flere gange sker der samme scenarie, hvor en af karakterne ser en skikkelse, kigge ned for at kigge op igen, og skikkelsen er væk…. og BØH, så kommer den fra siden af. Ja, det er et gammelt nummer, og den virker på de fleste, men bare ikke på denne skribent. Men billedmæssigt, så er ‘The Nun’ virkelig flot filmet og giver nogle visuelle guf-øjeblikke for horror-nørderne.

Man siger, at fjerner man lyden til en gyserfilm, så er den ikke uhyggelig, og lyden i ’The Nun’ får også fuld skrald på rædselsbarometeret. Der er nok øjeblikke i dette segment til, at folk vil (undskyld ordet) skide grønne grise. Musikken er ret atmosfærisk, men også til tider lidt irriterende, ofte med den samme groteske-kloster-dæmon-bøvse tone, som nok bliver for overgjort, men alligevel fungere i enden.

Copyright: SF-Film / Warner Bros. / New Line Cinema
Filmanmeldelse: The Nun Jakob Sørensen

The Nun - Premiere den 6. September 2018

Kort fortalt: ’The Nun’ vil for mainstream publikummet være den uhyggeligste oplevelse anno 2018. Men for os, der gerne vil have lidt mere end en atmosfærisk billedside og BØH-effekter ad libitum, så er dette blot en ganske udmærket tur i biffen. Filmen er klart ikke for dem med svage nerver, for efter den her film, så kommer du ikke til at klippe negle det næste halve år, da du kommer ud af biografmørket kun med dine neglerødder tilbage. 'The Nun' er altså et fint kapitel, men bidrager som sådan ikke det store til 'The Conjuring' universet.

4

User Rating: 6 (1 vurderinger)