Trods mange mindevÃ..." /> Filmanmeldelse: The Revenant - Filmpuls

dvd / blu-ray The Revenant

Skrevet den 9 juni, 2016 | af Michella Malin Petersen

0

Filmanmeldelse: The Revenant

Trods mange mindeværdige begivenheder kun halvt inde i 2016, vil nok en af de største og mest længeventede være da Leonardo DiCaprio langt om længe kunne gÃ¥ op pÃ¥ scenen i Hollywood’s Dolby Theater og hente sin Oscar – i hvert fald for os filmfans. Dermed døde mÃ¥ske verdens mest legendariske meme (RIP, du vil blive savnet!) og DiCaprio kunne endelig kalde sig Oscar-vinder, takket være den 156 minutter lange naturdokumentar ‘The Revenant’.

Men var det fortjent?

‘The Revenant’ er instrueret af mexicanske Alejandro G. Iñárritu, der forrige Ã¥r vandt en Oscar for hans finurlige og fremragende ‘Birdman’. Iñárritu er et lysende talent, med mange imponerende projekter pÃ¥ sit CV, og med ‘The Revenant’ understreger han endnu engang sin plads blandt nutidens mest modige og interessante instruktører. I ‘The Revenant’ spiller Leonardo DiCaprio pelsjægeren Hugh Glass, der efterlades til døden af sit eget jagtselskab, efter et voldsomt bjørneangreb, tilbage i 1820’ernes Amerika. Glass overlever mirakuløst, og kæmper sig igennem den barke vildmark for at hævne sig.

Er dette DiCaprio’s stærkeste præsentation? Nej, nok ikke. Spørger du undertegnede, var hans arbejde i ‘What’s Eating Gilbert Grape’ (1993), og ‘Revolutionary Road’ (2008) langt mere fortjent til en gylden skaldemand. NÃ¥r det er sagt, sÃ¥ giver DiCaprio, som altid, 100% af sig selv i rollen som Glass. Udover at rollen var fysisk udfordrende, sÃ¥ har han nærmest ingen dialog at gøre godt med her – 80% af tiden bruges udenlukkende fysisk skuespil, hvilket er en stor forandring fra hans tidligere karakterer. SÃ¥ selvom dette mÃ¥ske ikke var DiCaprio’s bedste præsentation (hvilket virkelig er en ret høj standard – har manden nogensinde givet sÃ¥ meget som bare en middel præsentation?), var det uden tvivl velfortjent. Der var ingen der blev snydt – af Ã¥rets fem nominerede, var DiCaprio stadigvæk den stærkeste hingst pÃ¥ banen, og efter sÃ¥ mange Ã¥rs fantastisk og trofast arbejde i branchen, sÃ¥ var det bare pÃ¥ tide at han blev belønnet.

OgsÃ¥ nomineret for sin præsentation, var Tom Hardy, undertegnede anmelders store svaghed, som her bringer sin karakteristiske flair for accenter og mildere mumlen til filmens centrale antagonist-rolle, John Fitzgerald, og han gør det som sædvanlig fantastisk. Hardy spiller rollen som den kyniske og kolde pelsjæger med en undertrykkende sindsyge i blikket, og dog fornemmer man alligevel en sorg bag karakteren. En film er aldrig bedre end dens skurk, og de bedste skurke er dem man fÃ¥r forstÃ¥else for, omend man ikke bifalder deres handlinger. OgsÃ¥ her fungerer ‘The Revenant’. Hardy brillierer i kunsten “mikroudtryk”, hvilket gør ham konstant interessant at følge. Hans medfødte Britiske accent er ikke til at ane, og der er ofte hvor han egentlig overskygger DiCaprio, nøjagtig som han ogsÃ¥ gjorde i Christopher Nolan’s mesterværk ‘Inception’ tilbage i 2010.

I mindre roller, er både Domhnall Gleeson (‘Ex Machina’ og ‘Star Wars: The Force Awakens’), samt Will ’mine øjenbryn er mit bedste våben’ Poutler fremragende, og at langt de fleste af filmens indianere spilles af netop rigtige indianere, gør hele oplevelsen endnu mere ægte.

‘The Revenant’ er ren, rÃ¥ bestialitet. Hvor Iñárritu’s ‘Birdman’ var en tragikomisk satire, er ‘The Revenant’ hÃ¥rdtslÃ¥ende, voldsom og til tider neglebidende intens. Især filmens klimaks, fik denne anmelder til at uvilkÃ¥rligt at grave neglene dybere og dybere ned i armlænet. Filmens repræsentation af vold er ubehagelig realistisk, og fik selv denne hÃ¥rdhudede livslange gyserfan til at krympe sig. Det allerede famøse bjørneangreb (og nej, ingen bliver voldtaget af bjørnen – var nogen virkelig dumme nok til at tro pÃ¥ dette?) er uhyre godt sat sammen, og bringer størstedelen af alle dyre-gysere til skamme pÃ¥ kun fÃ¥ minutter. Kameraarbejdet er exceptionelt – filmens Ã¥bningsscene er betagende, og Iñárritu’s beslutning om kun at gøre brug af naturlys giver filmen en helt unik stemning. Emmanuel Lubezki’s cinematografi er noget af det smukkeste set det sidste Ã¥rti, og Ryuichi Sakamato leverer et mørkt og gribende soundtrack, subtilt nok til at lade instruktionen og skuespillerene tale for sig selv, men stærkt nok til at løfte de mindre øjeblikke op pÃ¥ nærmest kunstneriske niveauer.

‘The Revenant’ vil ikke være alles kop the, og en stor del vil (desværre) finde de lange, dialog-løse scener kedelige. Nej, her er ingen store eksplosioner, uventede plottwists eller kvalmende trekantsdrama. Filmen taler til sanserne, følelserne og de mest basale instinkter. Som en Terrence Malick film uden voice-overs, viser Iñárritu med fantastisk kameraarbejde, cinematografi og et enkelt lydbillede, hvor stærk menneskets viljestyrke kan være. Der er en morale heri omkring hævn som fastgøres af filmens afsluttende scene, men det er ligeså subtilt og elegant håndteret, ligesom filmen i sig selv.

Ekstra materiale

‘The Revenant’ udgives bÃ¥de pÃ¥ DVD, Blu-Ray, samt det nye format 4K Ultra HD – bemærk at denne anmeldelse er af den almindelige Blu-Ray udgave – og alle tre versioner er desværre lidt skrabede. Der er ingen ekstra materialer pÃ¥ DVD udgivelsen, men UHD og BD udgivelserne har begge to bonusser pÃ¥ disken. Den ene er et galleri med hele 69 smukke stills fra skabelsen af filmen, som kan afspilles enten manuelt eller automatisk. Den anden, og mere volumøse bonus, er den 45-minutter lange dokumentar  ‘A World Unseen’, som ogsÃ¥ var aktuelt i tv tilbage i Januar, da filmen fik premiere. Her snakkes der lidt om filmens budskab, en hÃ¥ndfuld af cast og crew interviewes, og det hele fyldes ud med gudesmukke og nærmest hypnotiserende beroligende wide-angle shots. Der vises dog en stor del klip fra selve filmen, sÃ¥ det er en god idé af gemme denne bonus til man har set ‘The Revenant’, med mindre man ikke er sart med spoilers.

Blu-Ray udgivelsen af ‘The Revenant’ har en fantastisk – ja, jeg vil nærmere bruge ordet ‘fortryllende’ – billedside. Jeg tør ikke engang tænke pÃ¥ hvor betagende UHD udgivelsen mÃ¥ se ud pÃ¥ den store skærm, og hvis nogen film i Ã¥r, giver en grund til at opgradere hjemmebiografen med UHD, sÃ¥ er det ‘The Revenant’. Lydkvaliteten er ligeledes skarp, og trods de sparsomme bonus materialer, sÃ¥ er denne udgivelse et must i enhver film-elskers samling. Iñárritu har skabt et billedskønt mesterværk, som matcher hans ‘Birdman’ i bÃ¥de fantastisk kontrast og harmoni. Jeg vil endda sige at ‘The Revenant’ overgÃ¥r Oscar-vinderen. Snyd ikke dig selv for denne film – du bliver en oplevelse rigere.

Filmanmeldelse: The Revenant Michella Malin Petersen
Ekstra materiale

Kort fortalt: Der er ikke meget mere at sige: ‘The Revenant’ er et mesterværk. Med fantastiske billeder, en knivskarp lydside og gennemtrængende præsentationer, har Iñárritu formået at skabe en film der taler til de mest basiske sanser, og fortæller en måske banal, men effektiv historie med disse enkelte virkemidler. Det kan godt være at vi jublede da DiCaprio fik sin Oscar, men at ‘The Revenant’ tabte Best Picture til ‘Spotlight’, er næsten en ligeså stor forbrydelse som stjernens alt for sene sejr.

5

User Rating: 6.9 (2 vurderinger)

har et ekstra hjertebank for superhelte, gyser-genren, 80'er film, tragiske dramaer og alt af Christopher Nolan. Taler flydende i film-citater, og ville se en film om tørrende maling hvis Tom Hardy var på rollelisten.