Den prisbelø..." /> Filmanmeldelse: The Duke of Burgundy - Filmpuls

Skrevet den 21 maj, 2015 | af David Moser

0

Filmanmeldelse: The Duke of Burgundy

Når virkeligheden banker på i drømmeland.

Den prisbelønnede arthouse-instruktør Peter Strickland står bag dette britiske drama, der markerer Sidse Babett Knudsens internationale gennembrud. Titlen ’The Duke of Burgundy’ er også navnet på en sommerfugleart og henviser til filmens gennemgående sommerfuglemotiv.

Peter Stricklands (f. 1973) første spillefilm ’Katalin Varga’ vandt en sølvbjørn for sit lyddesign og udmærker sig ved at være årsag til, at Strickland blev den første instruktør, som vandt New Talent Grand Prix på CPH PIX i 2009. I 2012 gjorde han sig bemærket med ’Berberian Sound Studio’, som bl.a. høstede hele fire priser ved årets British Independent Film Awards.

Et sted i en midteuropæisk by, på et ubestemt tidspunkt, i en verden udelukkende befolket af kvinder, møder vi Evelyn (Chiara D’Anna) der tjener som stuepige hos den kolde, strikse sommerfugle og mølekspert Cynthia (Sidse Babett Knudsen). Det står hurtigt klart at de to kvinder i længere tid har indgået et ret så kinky seksuelt forhold, med Cynthia i den dominerende rolle. Cynthia er sjældent tilfreds med det udførte arbejde og finder det passende at afstraffe Evelyn. Korsetter, golden showers og bondage er intet særsyn i dette hjem.

Hvad der ved første øjekast kan ligne en slags ’Lesbisk 50 shades of grey i Jane Austen tøj’, viser sig hurtigt at være både en slags hyldest og parodi af selv samme erotik. Det karikerede scenarie man præsenteres for i filmens indledende minutter og i traileren tjener sin opgave til fulde. Der er en klokkeklar dynamik i forholdet, og man forstår deres respektive roller og rutiner i deres erotiske spil.

Da dynamikken ændres, bliver forholdet sat på prøve og Cynthia må finde ud af om Evelyn virkelig elsker hende, eller blot den figur hun spiller. Illusionens kollison med virkelighedens følelser, baner vejen for et intimt og sanseligt drama. Vi er kort sagt milevidt fra ’50 shades’ pubertære forestillinger om erotik for laveste fællesnævner.

Cynthia og Evelyn

Filmen er som sagt udelukkende befolket af kvinder, og fokuserer på de to eneste figurer der har betydning for historien.

Hele Danmarks Sidse Babett Knudsen behøver næppe nogen nærmere introduktion. Det er næppe mange der ikke er stødt på hende i enten ’Borgen’, ’Den Eneste Ene’, eller andre af hendes mange filmroller. Men lad det være sagt med det samme: Sådan har du ikke set Sidse Babett før. I ’The Duke of Burgundy’ formår hun på mesterlig vis at gøre Cynthia til en klassisk kontrollerende dominatrix, som svæver mere og mere ud af illusionen. Hendes mådeholdne løften af sløret for Cynthias tvivl og ængstelighed er intet mindre end sublim. De subtile nuancer gør hele forskellen.

Jeg har aldrig ikke brudt mig om Sidse Babett Knudsen, men i dag elsker jeg hende. Denne anmelder har sjældent set hende bedre.

Chiara D’Anna (kendt fra Stricklands forrige film ‘Berberian Sound Studio’) er i rollen som Evelyn sårbar, charmerende og til tider lidt af en gavflab. Hun fremstår først som en lidt stereotyp parisienne, men man kommer hurtigt til at holde af hende, og som filmen skrider frem føles figuren mere tredimensionel. Derfor er det virkelig ærgeligt at filmens klimaks ikke er nær så følelsesladet fra hendes side som det kunne have været. Der er noget næsten noget nordjysk over hvor underspillet det pludselig virker.

Mådehold er vigtigt for en skuespiller. Det samme kan siges om at kunne give slip.

sidse_babett

Fotografen Nicholas Knowland er endnu en genganger fra ‘Berberian Sound Studio’. Filmen er holdt i mørke toner med gyldne nuancer, og har et drømmende udtryk over sig, som for at understrege forholdets illusioner. Der er ikke mangel på smukke billeder i ’The Duke of Burgundy’, som vel nærmest kan beskrives som en æstetikers våde drøm. Der er næppe et eneste still-billede i filmen der ikke ville gøre sig godt på en væg. Selv om jeg ikke mener at traileren solgte filmen specielt godt, giver den en glimrende smagsprøve på den visuelle identitet. Filmen er spækket med metaforer og symbolik, ikke alt lige vellykket, men flot er det.

scrsht

Det var absolut ikke ufortjent da Strickland vandt sølvbjørnen for det spektakulære lyddesign i ’Katalin Varga’, og det niveau holder han ved i ’The Duke of Burgundy’ til trods for at hele lydholdet er udskiftet. Der er fra første sekund en æterisk, drømmende stemning over lydbilledet, i et smukt parløb med billedsiden. Særligt en drømmesekvens i filmens sene halvdel er et sansebombardement ud over det sædvanlige. Musikken til filmen er leveret af den alternative popduo ’Cat’s Eyes’, hvilket passer fantastisk til filmens svævende udtryk.

bed

Filmanmeldelse: The Duke of Burgundy David Moser

The Duke of Burgundy - premiere d. 21 maj 2015

Kort fortalt: Mellem bondage og golden showers gemmer der sig en særpræget kærlighedshistorie, som mere end noget andet, er sin egen. Se den for de atmosfæriske billeder, den seksuelle spænding og Sidse Babett Knudsens fantastisk nuancerede præstation.

5

Superhelte nørd med en forkærlighed for noir, koreansk film og historisk drama. Besidder en ustyrlig trang til at delagtiggøre sine omgivelser i holdninger til løst og fast, hvilket er grunden til han i dag er at finde på Filmpuls.