ilmanmeldelse af 'Tolkien' på filmpuls.dk
copyright: 20th century fox

Filmanmeldelse: Tolkien

Sidst opdateret:
4

“Ringenes Herre” er en af de mest populære fantasy-serier, der har inspireret fantasyforfattere verden over. Selvom bøgerne efterhånden er ved at være gamle, så fanger de alligevel et nyt publikum hver dag. Hvis du bare er lidt familiær med serien, kender du sikkert også navnet på forfatteren: J.R.R Tolkien. Men hvor meget ved du egentlig om manden bag bøgerne? sikkert ikke så meget, og det vil denne film ændre. Men har vi virkelig brug for en film om forfatteren? få vores svar her

Filmen følger John Ronald Reuel Tolkien fra hans tidlig ungdom, hvor en tragedie rammer familien, der ender med at ham og hans bror kommer til at bo hos en plejefamilie. John er intelligent og har et kæmpe talent indenfor sprog. Problemet er dog, at han ikke kommer fra de samme kår som hans rige venner, og derfor skal kæmpe hårdt for at få de samme muligheder som dem. Han forelsker sig i pigen Edith, men oddsene er imod ham. Vi følger hans successer og hans nederlag, gennem kærlighed og magteløshed i denne historie, der fortæller hvilke hændelser, der fik ham til at skrive den berømte Ringenes Herre bogserie.

copyright: 20th century fox. Filmanmeldelse af 'Tolkien' på filmpuls.dk
copyright: 20th century fox

Jeg må indrømme, at jeg ikke kendte meget til Tolkien, før jeg så filmen. Filmen gør mig helt sikkert klogere, men det er som om, der mangler noget. Man kommer ikke helt i dybden og finder aldrig rigtig ud af, hvem han er som person. Alle hans bedrifter bliver nævnt fra hans tid på Oxford Universitet til hans deltagelse i 1. verdenskrig. Det er helt klart en fortælling, der gør en klogere på livet som universitetsstuderende dengang og forskellen på rig og fattig. Men som sådan kunne store dele af filmen lige så godt have handlet om hvilken som helst person fra fattige kår, der går på Oxford Universitet i denne periode. Det er lidt ærgerlig, at man ikke kommer helt under huden på karakteren.

Netop dette gør også at filmen bliver lidt langtrukken. Det er lidt som om, de har opdaget, at de faktisk ikke ved så meget om ham, så det de ved, bruger de alt for meget tid på. Dog er det hele ikke negativt. Der er nogle rigtig gode scener, især fra hans ungdom med hans drengegruppe som er meget interessante. De dedikerede fans bliver også fodret med små godbider med, hvordan Tolkien fandt på de forskellige ord til hans eget elversprog. Dette var meget fascinerede.

Det er ingen hemmelighed, at jeg er stor fan af Lily Collins og har set næsten samtlige af hendes film. Jeg var meget imponeret over hendes præsentation som Edith. Hendes inderlighed og charme er svær at stå for. Hendes karakter er egentlig meget flad og kedelig, da man ved næsten intet om hende. Men Collins formår at gøre karakteren interessant, og man vil ønske, at der var lidt mere fokus på hende.

Nicholas Hoult spiller endnu en gang en berømt forfatter efter at have spillet Jerry Salinger i “Rebel in the Rye”. Og jeg må sige, at han gør det godt. Selvom hans karakter er lidt kedelig, og man ikke kommer i dybden med hans personlighed, skyldes det ikke Hoult’s skuespil men nok nærmere manuskriptet. Især i krigsscenerne er han overbevisende som en rædselsslagende soldat. Kemien mellem ham og Lily Collins fungerer, og selvom de trods alt ikke er Romeo & Julie, ønsker man stadig at de vil ende sammen.

Det er også værd at nævne skuespillerne bag den unge version af Tolkien og hans venner. De spiller med en glæde og intensitet, der smitter af på publikum, og man vil helt ønske, at man var en del af deres intellektuelle venskab. Især Albie Marber, der spiller unge Robert, gør det fantastisk som den lidt for spontane rigmandssøn. Dog falder skuespillerniveauet lidt ved den voksne version af Tolkien’s venner, der ikke er noget specielt.

Copyright: 20th century fox
Filmanmeldelse af ‘Tolkien’ på filmpuls.dk

Ringenes Herre er nogle af de bedst producerede fantasy-film nogensinde, når det kommer til det visuelle. Derfor er der en del af leve op til, selvom denne film ikke er en fantasy-film. Der er ingen tvivl om, at filmen er visuel smuk. Især arkitekturen og kostumerne i Tolkien’s oxford-tid er en fryd for øjet. Der er en masse små detaljer gemt i filmen, der giver hints til Tolkien’s senere forfatterskab som for eksempel nogle tegninger og hans sprog.

Dog er den meget standard for film, der portrætterer denne periode, og det er visuelt rigtig fint, men ikke nogen wow-effekt. Det er dog den fine detalje, at man til tider ser riddere på heste og dværge som Tolkien fantasere om, der giver associationer til Ringenes Herre.

Musik- og lydbillede

Det var ikke noget, jeg lagde specielt meget mærke til andet end, at det fungerede helt fint. Lyden bliver brugt rigtig godt i scenerne under krigen, hvor man hører lyden af bomber, der falder ned omkring Tolkien.

"Tolkien" er en smuk film, der giver dig et indblik ind i forfatteren bag Ringenes Herre's liv. Collins og Hoult har en magisk kemi og spiller begge godt. Dog kunne filmen på mange punkter lige så godt handle om hvem som helst i den periode.
4