action

Skrevet den 21 maj, 2015 | af David Moser

0

Filmanmeldelse: Tomorrowland: A World Beyond

Tag på en hæsblæsende tur med Brad Bird til morgendagen!

Fra Walt Disney Studios kommer dette historiske sci-fi eventyr med George Clooney og Britt Robertson i hovedrollerne.

Filmen er instrueret af Brad Bird, som mest er kendt for sit arbejde på en række hæderkronede animations- og tegnefilm, herunder klassikeren ‘The Iron Giant’, og Oscar vinderne ‘The Incredibles’ og ‘Ratatouille’. Bird instruerede i 2011 for første gang en ikke animeret live action film, ‘Mission: Impossible – Ghost Protocol’. Filmen blev en kæmpe succes, den største i serien til dato, og er formentlig en af de primære årsager til at han har fået et knap 1250 mio. kroner stort budget og frie tøjler til den stort anlagte eventyrfilm Tomorrowland: A World Beyond.

Tomorrowland er også navnet på en forlystelse i Disneyland, og filmen havner dermed i tvivlsomt selskab med film som The Haunted Mansion, Pirates of the Carribean og The Country Bears. Af de tre genkender du formentlig kun Pirates (som har endnu en film på vej til sommer). Jo mindre sagt om de to andre, jo bedre. Falder Tomorrowland: A World Beyond i samme kategori som Pirates of The Carribean, eller havner den hos de andre nær-glemte flop?

I 1971 udgav John Lennon den i dag legendariske single ’Imagine’: En optimistisk fremtidsvision om en menneskehed samlet af fællesskab, fri for grænser og ufred. I 2004 udgav bandet A Perfect Circle en meget lidt ændret coverversion. Teksten er intakt, men melodien er denne gang i mol, og fremtidsvisionen er pludselig med omvendt fortegn. For et sted hen af vejen, når vi alle et punkt hvor fremtiden ikke længere kun er en kilde til inspiration, håb og drømme, men i stigende grad overtages af frygt, bekymringer, frustrationer og angst. Fokus på alt det der er i vejen, alt det der kan gå galt, i stedet for de højder vi endnu ikke har nået, og det vi stadig er i stand til at redde. Centralt for denne ændring står spørgsmålet: Er det naivt at blive ved med at håbe på det bedste?

clooney3

Samme spørgsmål er i centrum for fortællingen i Tomorrowland. Casey Newton (Britt Robertson) er en videnskabsinteresseret rebelsk teenager der arresteres efter at have begået hærværk på det lokale NASA-center, hvor de ansatte (herunder hendes far) står til opsigelse, da centret skal lukkes. Da hun løslades finder hun et mystisk T-badge blandt sine egendele, som øjeblikkeligt fører hende til en futuristisk verden, i det hun rører det. Casey får dog kun en forsmag på hvad der venter hende, og sætter sig for at finde andre der kan hjælpe hende med at forstå hvad hun har set. Undervejs får hun selskab af John Francis ‘Frank’ Walker, i skikkelse af George Clooney, og den lille Athena (Raffey Cassidy) som er mere end hun ser ud til.

casey 2

Stemningen trækker tankerne i retning af de Spielberg producerede eventyrfilm fra 80’erne, som f.eks. Goonies, Back to the Future eller E.T., hvilket absolut ikke er en skidt ting. Jeg har svært ved at huske hvornår jeg sidst har følt mig så ung i biografsædet, og havde svært ved at få hænderne ned under det meste af turen. Dampen går dog lidt af fløjten nær slutningen. Der danses meget let henover den endelige afsløring af skurkens plan, og i forhold til resten af den ellers velfortalte historie virker det voldsomt undervældende, og påvirker desværre slutindtrykket så der kun er tilbage at sige ‘nå da’, og så lade credits rulle. Om dette skyldes filmens pacing, eller at medforfatter Damon Lindelof (Lost) STADIGVÆK ikke kan skrive en ordenlig slutning, vil jeg lade være op til publikum. Det er under alle omstændigheder ikke nok til at ødelægge filmen helt, men stadig en gevaldig streg i regningen.

vista

Britt Robertson giver den fuld gas som klassisk eventyrfilm heltinde, og det er især via hende at 80’er tonerne slås an. Filmen havde nok ikke haft en kvindelig hovedrolle, hvis den havde været lavet i 80’erne, og det er forfriskende at det på intet tidspunkt spiller nogen rolle hvilket køn helten har. Caseys definerende træk er stædighed, nysgerrighed og optimisme. Figuren kan dog til tider godt virke en anelse karikeret, hvilket ikke er noget nyt problem for Britt Robertson (se The Secret Circle eller Under The Dome). Hun er ikke helt håbløs, men der er et stykke op til A-listen.

casey

George Clooney er for engangs skyld dejlig ucharmerende. Som den bitre, forsmåede drømmer Frank Walker, er han A Perfect Circle til Casey’s John Lennon. For Frank var fremtiden engang lig med den store lyse morgendag. I dag er den et mørkt kammer, beklædt med alskens skærme der viser ham diverse former for potentiel død og ødelæggelse, alt sammen med en sandsynlighed på 100%. Clooney kanaliserer en god blanding af den excentriske Doc Brown fra Back to the Future og Dr. Leonard ‘Bones’ McCoy fra Star Trek. En mand hvis hjerte er på rette sted, men som er blevet såret af løgne og knuste drømme.

clooney1

Tomorrowland: A World Beyond er en sand tour de force af speciel effects og fantasifulde designs. Brad Bird forener det bedste han har lært fra animation og action film, i en spektakulær blanding. Fra retro-futuristiske jetpacks til kæmpe robotter der giver thumbs up. Filmen bevæger sig i flere tidsperioder og miljøer, og de føles alle levende og særegne. Fantasien er i højsædet, og formår at få laserpistoler og sortklædte terminators til at føles som noget du ikke har set før. Brad Bird har stillet skyhøje krav til filmens visuelle side, og man må sige at han har fået sin vilje. Tomorrowland: A World Beyond indeholder nogen af de bedste special effects jeg har nogensinde har set. Intet mindre. Filmen er desuden filmet i iMax format, og hvis det er en mulighed der tilbydes af den lokale biograf, kan det klart anbefales.

Musikken til filmen er komponeret af den hæderkronede komponist Michael Giacchino, som Bird også arbejdede sammen med på ‘M:I-Ghost Protocol’, ‘Ratatouille’ og ‘The Incredibles’. Giacchino maler med sin sædvanlige palette af storladne arrangementer, som både ledsager og bidrager til stemningen i filmens bedste passager. Det er ikke en videre eksperimenterende lydside, men den er bundsolid.

clooney2

Filmanmeldelse: Tomorrowland: A World Beyond David Moser

Tomorrowland: A World Beyond

Kort fortalt: Filmens tone er som en hyldest til eventyrfilm af i går, hvilket vil begejstre et publikum, mens det fremmedgør et andet. Filmen er dog bestemt en tur i biografen værd. Der er rigeligt med attitude og energi i heltinden Casey, hvilket vil begejstre de yngste i publikum. Hvis man som voksen stadig er i kontakt med sit indre barn (eller i det mindste stadig er villig til at kæmpe om forældremyndigheden til det) er Tomorrowland et must. Tomorrowland er gudskelov mere Pirates end Haunted Mansion, og et glimrende bud på denne sommers store familiefilm.

5

- premiere d. 21. maj 2015

User Rating: 5 (2 vurderinger)

Superhelte nørd med en forkærlighed for noir, koreansk film og historisk drama. Besidder en ustyrlig trang til at delagtiggøre sine omgivelser i holdninger til løst og fast, hvilket er grunden til han i dag er at finde på Filmpuls.