Ideen til 'Trolls' er kommer af ønsket om, at lave en film med de ke..." /> Filmanmeldelse: Trolls - Filmpuls

animation Trolls. Læs filmanmeldelsen på filmpuls.dk

Skrevet den 13 oktober, 2016 | af Line F. Svare

0

Filmanmeldelse: Trolls

Ideen til ‘Trolls’ er kommer af ønsket om, at lave en film med de kendte danske troldefigurer skabt af Thomas Dam. Der er dog blevet udviklet en del på dem siden, og ved man det ikke, er det nok svært at se på animationstroldende i ‘Trolls’, at inspirationen til dem er kommet fra netop Dams trolde.

De søde, glade og positive trolde lever i skoven, fester, danser og krammer og er lykkelige. Men de har én fjende: borkerne. De vil spise troldene, fordi det gør dem lykkelige. Efter at de små trolde har levet i fred i 20 år, er der en borker der finder dem! Et par af troldende når ikke at flygte, og bliver kidnapper af borkeren, som vil bringe dem til borker-kongen. Den hyper-lykkelige og festglade prinsesse Poppy (Stine Bramsen) må nu drage til borker-landsbyen, for at redde sine venner, og med sig får hun den eneste sure og negative trold der findes: Kvist (Christopher).

Trolls. Læs filmanmeldelsen på filmpuls.dk

© 2016 Twentieth Century Fox

Selve grundhistorien i ‘Trolls’ er meget klassisk. To modsætninger tvinges til at gå ud på et eventyr sammen. Eventyret får dem begge til at udvikle sig, og se at verden ikke altid er helt som man tror. Denne historie kan findes i de fleste tegnefilm, men den giver altid en god dynamik. Her er det især vigtigt at have nogle enormt karakteristiske og interessante karakterer, og et plot, som drives frem af overraskelser og begivenheder der fastholder en. Meeeeen, ‘Trolls’ er ikke helt lykkes med den opskrift.
For det første er alt meget gennemskueligt – men det er dog ikke en så sjælden ting i (også vildt gode) tegnefilm. Men der mangler lidt de her øjeblikke, hvor man føler sig godt inde i historien, og hvor man er underholdt af replikkerne. Filmen har ikke nok morsomme øjeblikke, eller nervepirrende konflikter. På en måde så indeholder filmen også for meget af det samme. De kunne godt have givet mere plads til selve road-trip-aspektet, så der var mere sammenstød og udviklingen i forholdet mellem Kvist og Poppy.

Trolls.  Læs filmanmeldelsen på filmpuls.dk

© 2016 Twentieth Century Fox

Generelt så er filmen simpelthen ikke interessant nok. Jeg synes ikke karakterne er spændende, livagtige eller flerdimensionelle nok. Poppy er enormt irriterende hele vejen igennem – og det er hende filmen har lagt fokus på. Hun skal være vores vejviser, det skal være hende vi skal identificere os med og hendes øjne vi skal se verden igennem. Men jeg føler bare slet ikke for hende, jeg føler mig distanceret fra hende. Jeg er klart mere forståelig og på bølgelængde med Kvist – jeg er åbenbart en utrolig deprimerende og negativ person? Måske? Men han er altså klart mere troværdig og har et mere naturligt syn på livet. Måske er det en form for symbol for det syn man har på verden, som barn vs som voksen? Poppy er barnet, og derfor er det hende børn skal kunne identificere sig med. Anyway, hun er stadig ret irriterende.

Generelt vil jeg mene, at filmen mest er henvendt til børn. Og det jo en noget skør kommentar at komme med – for selvfølgelig er en tegnefilm henvendt børn. Men en rigtig god tegnefilm, kan røre en voksen (i hvert fald mig) lige så meget og på andre punkter. Men det føler jeg ikke ‘Trolls’ kan. Den er dog uden tvivl en god gang underholdning for børnene, som sikkert også vil grine – modsat mig.

© 2016 Twentieth Century Fox

Nøøøøøj, hvor ville jeg gerne have hørt Justin Timberlake og søde Anna Kendrick lægge stemmer til de her figurer. Stine Bramsen og Christopher gør det vel fint nok – men de er sgu lidt kedelige i forhold til (og så er jeg ikke særlig meget fan af nogen af dem – modsat Justin og Anna Kendrick).
Stine Bramsen gør det faktisk fint nok – hun er bedre til skuespil end jeg havde forventet, og hendes stemmer er faktisk rigtig fint. Og synge, det kan hun jo uden tvivl.

© 2016 Twentieth Century Fox

Christopher derimod mangler lidt stemme. Den er ikke nuanceret eller kraftfuld nok og mangler derfor en del karakteristik. De har jo klart valgt ham for at trække folk til, og fordi Disney har ment han er den ”danske Timberlake”. Men han er jo også valgt fordi han er sanger.
Nu er det sådan, at Kvist er en sur trold, som ikke synger – så det skal jo være det helt stor moment, når han endelig gør. De arbejder sig så meget op til det, og man tænker: “ja ja nu kommer det, nu synger han!!” (wuhu Justin Timberlake giver den gas). Men så når det sker, så tænker jeg lidt: “nå jo… det jo bare Christopher…”, og så er det lidt som om luften går ud af ballonen. Ikke at Christopher synger dårligt – men det jo ikke den der gåsehudsoplevelse. (Nu får jeg en flok af teenage-fans efter mig).
I den originale version har de også givet den ret meget gas med kendte stemmer: Zooey Deschanel, James Corden, John Cleese, Russell Brand og Gwen Stafani fx
Det kan den danske version ikke helt leve op til det – hvilket man heller ikke kan forvente!! Men den har da Jonas Schmidt, samt Anilde og Azilda kendt fra x-factor, hvor de gik under gruppenavnet ‘Embrance’.

© 2016 Twentieth Century Fox

Jeg var faktisk ret imponeret over, hvor meget dybde figurerne har. De ser slet ikke flade ud, og til tider ligner de faktisk rigtige dukker. Jeg var især imponeret over overfladen på de forskellige væsners hud, som ser ret virkelig ud.
Jeg er jo normalt en modstander af 3D, men det fungerer altså fint til animationsfilm, og jeg tror helt klart det har givet noget af dybden til karakterne.

Derudover er det et enormt farverigt og detaljeret univers. Til tider lidt for overdrevet – som om de prøver for hårdt. Det er næsten mere syret end Alice i Eventyrland.
Det er heller ikke sådan specielt nyskabende eller karakteristisk. Men jeg synes dog det nogle rigtig fine universer der er skabt.

© 2016 Twentieth Century Fox

Musikmæssigt er filmen ret genialt gennemført. Der er måske én eller to nye sang, men ellers er den fyldt med store klassikere som Earth, Wind and Fire’s ’September’, danske Junior Seniors ’Move your body’ og Lionel Richies ’Hello’ – bare sunget af skuespillerne fra filmen. Jeg tror der er blevet ændret en smule på dem alle, sådan ren musikalsk og de har måske også lavet om på få sætninger og ord. Det er Justin Timberlake der står bag produktionen af soundtracket, og han har gjort et ret godt arbejde.
Men så er der noget i den danske version, som får det til at gøre lidt ondt. Alle sange, på nær sådan 2-3, er oversat til dansk! Altså, ‘Hello’ på dansk, ’Move you body’ på dansk og også Justin Timberlakes store hit, skrevet til filmen: ’Can’t stop the feeling’. Det er faktisk lidt sørgeligt. Jeg vil dog godt give nogle skulderklap for, at det er ret fint oversat, men det betyder dog ikke, at det ikke stadig gør lidt ondt.

Filmanmeldelse: Trolls Line F. Svare

Trolls - premiere d. 13. oktober 2016

Kort fortalt: 'Trolls' fortæller en rigtig fin og sød historie, men den er lidt kedelig og intetsigende i længden. Mest fordi karakterne ikke brænder nok igennem, og vi ikke rigtig lærer at holde ordentlig af dem. De danske stemme-skuespiller gør det standard fint. Visuelt er den rigtig fint udført, og musikken er ret genial - men desværre oversat til dansk.

3.8

User Rating: 5.8 (1 vurderinger)

Specielt glad for fantasy universer og visuelt flotte film. Forventer at en film har et interessant plot eller spændende karakterer. Har en hel speciel og uforpligtende kærlighed til Baz Luhrmann, selv når han laver dårlige film.