Filmpuls logo
Filmpuls logo

Filmanmeldelse: Trumbo

I 1940’erne var Dalton Trumbo en af verdens højst betalte manuskriptforfattere. Han var ikke bare en del af Hollywoods sociale aktiviteter men blev også ærklæret politisk aktivist der støttede diverse fagforeninger, lige løn og borrettigheder. Desværre for Trumbo og hans kammerater var efterkrigstiden præget af politisk højredrejning og det gav dem mange problemer. Så mange problemer at de blev smidt i fængsel, måtte sælge deres huse og ingen af Trumbo og hans kollegaer kan få arbejde igen. Trumbo opgiver dog aldrig og begynder at udgive manuskripter i aliasser og så tager det hele fart…

Trumbo

Historien i ’Trumbo’ er på mange en hel del politisk og en hel del branche visende. Jeg kunne rigtig godt lide historien om filmfolk der kæmper for deres rettigheder. Der kan nemlig godt være et meget romantiseret syn på filmverdenen, fordi det er en svær branche at komme ind i. Enten har man det, eller også har man ikke. Men i Trumbo skider de på alle fordomme og råber højt om hvad de vil, hvilket er pisse fedt!

Trumbo

En del af successen med historien er klart også at Bryan Cranston spiller sin rolle som Dalton Trumbo virkelig godt. Han er troværdig og ligner også en ’rigtig’ manuskript forfatter med hans overskæg og briller. Bryan Cranston er også en erfaren herre så det er klart at man kan forvente et godt stykke arbejde fra ham, men jeg blev alligevel overrasket. Jeg havde nemlig kun set ham i rollen som Walter White i Breaking Bad og der han jo utrolig tough. Her i ’Trumbo’ er han utrolig stærk og sigende, men stadig kærlig.

En anden skuespiller der fortjener lidt opmærksomhed er Elle Fanning der spiller Trumbos datter Niki. Jeg havde kun set hende i Maleficent før og havde egentlig ikke bemærket noget særligt ved hende indtil jeg så hende i Trumbo! For her er hun mega sej! Hun spiller Trumbos stærke og meget standhaftige datter som er en tro kopi af sin far. Hun står ved sine principper og tør sige sin far i mod når der er noget hun er utilfreds med, hvilket var mega sejt og hun blev min yndlings karakter i ’Trumbo’.

Trumbo

Visuelt er ’Trumbo’ også meget imponerende, den er flot i farverne og så er jeg vild med når film har troværdige rekvisitter med som passer til den tid de skal forstille sig at foregå i. Og det gør de i den grad i ’Trumbo’, alt fra hår, tøj og make up, til møbler, biler og huse. Musikken og lydbilledet generelt er også utroligt tidsvarende. Der kører hovedsageligt mest jazz musik i baggrunden hvilket bare er med til at gøre filmen endnu bedre.

Alt i alt er Trumbo en dejlig feelgood film, og klart en biograf tur værd. Specielt hvis man synes at filmbranchen er lidt spændende, for mange af de ting der sker i filmen, skete rent faktisk i virkeligheden.