thriller Ud af intet

Skrevet den 12 april, 2018 | af Line Petterson

0

Filmanmeldelse: ‘Ud af intet’

Den tyrkisk/tyske instruktør Fatih Akin, er ude med sin nyeste film ‘Ud af intet’, som er inspireret af de nynazistiske angreb der i 2011 fandt sted i Tyskland. Akins har med filmen søgt at udforske begreberne sorg og hævn, og betegner selv filmens hovedrolle Katja (Diane Kruger) som sit alterego. Filmen har høstet store priser, som blandt andet bedste udenlandske film (Golden Globe) og bedste kvindelige skuespiller (Cannes filmfestival), filmen var sågar nomineret til en Oscar ved dette års oscaruddeling.

Katja kommer på katastrofekurs, da hendes mand og barn bliver dræbt af en bombe i Hamborg. Familie og venner støtter alt hvad de kan, men den sorgramte kvindes hævntørst og behov for opklaring, er lige så bundløs som hendes sorg. Katjas sympatiske advokat forsikrer hende, at straffen vil ske fyldest, men forsvaret skyr ingen midler, og så tager Katja sagen i egne hænder.

Historien er spændende fra start til slut og har du en stor retfærdighedssans, så kan du roligt regne med at denne bliver vækket og pirret hele filmen igennem. Akin sætter nemlig både sin hovedrolle og sin tilskuer på en opgave, idet man gennem historien tvinges til at tage stilling til sin tillid til systemet. Det er en genial måde for Akin at skabe kontakt til sin tilskuer, for man kan ganske enkelt ikke stille noget op og præcis som hovedrollen, føres vi rundt i manegen og skubbes helt derud, hvor en forståelse og retfærdiggørelse for Katjas trang til hævn er altoverskyggende. Ganske enkelt en genistreg!

Historien er så vigtig og så smuk, og samtidig er den næsten ubærlig at være vidne til. Der er scener i denne film, som jeg aldrig vil glemme. Scener som var så kraftfulde og stærke, at det var næsten uudholdeligt. Jeg brugte ganske enkelt det meste af filmens spilletid på yderkanten af mit sæde og jeg har kun et råd til dig – hvis ikke du allerede har stiftet bekendtskab med Akin, så skynd dig at gøre det og skynd dig også lige ind og se denne perle!

Ud af intet

Generelt gør hele castet det rigtig godt. Alle spiller de troværdigt og er nærværende i deres underspillethed. MEN, filmen trækkes op på et magisk niveau, af Diane Krugers præstation og derfor er det hovedsageligt hendes arbejde, jeg vil bruge tid på at anmelde.

Helt essentielt for Krugers skuespil i denne film, er brugen af pauser. Jeg har skrevet om det før og jeg skriver det gerne igen – det er en absolut fornøjelse når en instruktør i samarbejde med en skuespiller, tør tage et valg om at prioritere pauser i skuespillet. Pauser giver nemlig anledning, til at skuespilleren kan få lukket tilskueren ind i sit følelsesliv og dette gør at vi som tilskuere, er med på hvert et skridt af Krugers vej. Kruger gør i virkeligheden meget lidt, men det virker utroligt stort idet hun ved at vende sit skuespil indad, får fyldt sin karakter med indre liv. Hun er mester i at opbygge indre spænding og af denne grund, bliver hun til tider også utilregnelig. Kruger er så troværdig og formår, i rollens store, mørke tragedie, at holde en nerve der gør det ubærligt og smertefuldt som tilskuer at være vidne til Katjas oplevelser. Opgaven der følger med sådan rolle er kæmpe stor og Kruger løser den til perfektion.

Filmens visuelle side bærer præg af et dokumentarisk udtryk med håndholdt kamera og enkelte steder i starten af filmen, har skuespillerne også kontakt med kameraet, idet de kigger direkte ind i og taler til det. Det er generelt ikke noget jeg bryder mig særligt meget om, så skal det i hvert fald give mening for historien og være konsekvent! Personligt synes jeg ikke det har betydning for historien og da det heller ikke er et konsekvent valg, forstår jeg ikke helt hvorfor man har valgt at benytte sig af denne teknik, da filmen i sine første scener, kommer til at fremstå en smule vag. Heldigvis er det dog også noget der hurtigt stopper igen og resten af filmen forløber uden forstyrrelser af denne slags, hvilket skaber en ro omkring både historien og skuespillet, som medvirker til at bringe filmen op på et højere teknisk niveau.

Derudover er ‘Ud af intet’ en meget smuk film. Det rå og dokumentariske udtryk klæder filmens upolerede historie og der skabes nogle sindssygt flotte billeder ud af meget lidt. Filmen er enormt minimalistisk i sine enkelte hverdagsbilleder, men lys og farver bruges enormt effektfuldt. Billederne forvandler sig til små historier i sig selv og skaber i den grad et ekstra lag og værdi til filmens udtryk og skuespillernes arbejde. Her kan man godt fornemme at Akin og kameramand Rainer Klausmann har arbejdet sammen før.

Ud af intet

I filmens første del består filmens lydside mest af reallyde. Altså de lyde som karaktererne laver når de går, åbner/lukker en dør, stiller en kop på et bord og så videre. I film ledes tilskueren ofte på vej af netop underlægningsmusik, og det kan være enormt virkningsfuldt, men med Akins valg om minimum underlægning ved filmens begyndelse, skabes der hurtigt et rum for tilskueren, som uden for meget ‘støj’, får god adgang til at mærke skuespillerne og filmens historie. Filmen får så at sige lov til at ånde og det medvirker samtidig til at øge filmens thriller træk, da stilheden enkelte steder bliver så larmende, at det er fysisk ubehageligt.

Selve filmens originale score har Josh Homme (Queens of the Stone Age) stået for, og den ny komponerede musik, passer perfekt til filmens rå udtryk og ulidelige smerte. Der er samtidig noget nyskabende over denne score, som formår at forene filmens mørke og tunge tone, med en lethed og her skabes et spændende spændings felt og den smukkeste melankoli.

Billede copyright: Camera Film

Filmanmeldelse: ‘Ud af intet’ Line Petterson

'Ud af intet' - premiere den 12. april 2018

Kort fortalt: ‘Ud af intet’ er en hjerteskærende thriller, som nok skal få dig og din retfærdighedssans helt ud på sædekanten. Og her kan du så bruge filmens 106 minutters spilletid, på at opleve denne filmiske perle, fortalt af den fantastiske Diane Kruger i hovedrollen. En vigtig historie, flot filmet og smukt fortalt. Afsted med dig!

5.8

Når jeg ser film, lægger jeg stor vægt på det skuespiltekniske, men det er også vigtigt med et godt plot og at filmens delkomponenter går op i en højere enhed. Jeg er til visuelt flotte film som 'Interstellar' og elsker Quentin Tarantinos filmunivers.