streamingfilm Filmanmeldelse af Unicorn Store. Læs anmeldelsen her på filmpuls.dk

Skrevet den 2 maj, 2019 | af Julie Høstrup

1

Filmanmeldelse: Unicorn Store

Brie Larson har lokket Samuel L. Jackson med i hendes instruktør-debut, der handler om mistede drømme, at blive voksen, og en butik som sælger enhjørninger.
Filmen er lavet i samarbejde med Netflix, og kan selvfølgelig streames derpå.

‘Unicorn Store’ handler og kvinden/pigen Kit (Brie Larson), der har svært ved at give slip på barndommens drømme. Kit er lige blevet smidt ud af kunstskolen, fordi hun ikke passer ned i “kunstskole-kassen”. Hun bor i hendes forældres kælder, er arbejdsløs, og nu også drømmeløs. I et forsøg på at gøre forældrene tilpas, bliver hun vikar hos et PR-firma. Her tager hun kopier, laver kaffe og finder sig i tilnærmelser fra chefen. Men da hun får tilbudt at købe en rigtig enhjørning af sælgeren i “Unicorn Store” (Samuel L. Jackson), har hun nu chancen for at opfylde hendes største barndoms drøm.

Min første tanke var; Hold kæft hvor kan jeg bare følge hende! For jeg er selv blevet slugt, tygget og spyttet ud igen af mit drømmestudie fordi jeg ikke passede ind. Det gør ondt og man er virkelig modløs bagefter. At hun tager et kedeligt kontorjob bagefter, kun på grundlag af at gøre sine forældre tilpas, irriterer mig. Det virker urealistisk at hun ikke ville opføre sig mere voksent. Jeg har f.eks. hele tiden lyst til at hun skal have sit eget sted, istedet for at bo hos forældrene. Selv da hun får besked på at bygge en stald til sin enhjørning, falder det hende slet ikke ind at få et sted til sig selv, men beslutter sig istedet for at bygge stalden i forældrenes baghave. Under hele filmen har jeg lyst til at ruske i hende og bede hende om at blive voksen.
Men kan man mærke kærligheden til det finurlige og magiske fra Brie. Filmen ligger nemlig ud med hjemmevideoer af hende selv som barn, der maler regnbuer og har enhjørninger-klistermærker i hovedet. Men den kærlighed har hun bare ikke kastet ud over resten af filmen.

Filmanmeldelse af Unicorn Store. Læs anmeldelsen her på filmpuls.dk

Jeg synes simpelthen starten er så god, for man kan virkelig se skuffelsen og uforståelsen i Kit’s øjne da hun bliver afvist af kunstskolen. Brie Larson er jo også oscarvinder, og hun gør det godt generelt. I denne film ligger hun da også på et meget stabilt niveau. Dog er kemien mellem hende og Samuel L. Jackson, som var så spot on i ‘Captain Marvel’, pist væk. Underligt nok har hun ikke formået at få den gode energi og ping-pong mellem dem med fra deres sidste samarbejde. Resten af skuespillerne er temmelig overspillet og stereotype. F.eks. hendes chef der skal være kedelig, virker til at han er halvt bedøvet på Xanax og klar til at smide sig på sofaen. Dog er karakteren Virgil, der spilles af Mamoudou Athie, et godt og realistisk modspil til resten af castet.

Pastelfarverne og regnbuerne er “In Your Face!” Der er nærmest ikke en scene hvor der ikke kan findes lidt glimmer i hjørnet, eller en børnetegning af en enhjørning. Altså hvis vi nu skulle have glemt hvad filmen handler om, så bliver vi på det kraftigste mindet om det. Både Kit’s og Sælgerens outfits smider farver i hovedet på publikum. Jeg sidder og spørger mig selv om det virkelig også var nødvendigt at putte glimmer i Samuel L. Jackson afro? Behøves selv Kit’s pyjamas at være regnbuefarvet. Slap nu lidt af. Når Kit selv har gang i malerpenslerne og pynter alt fra enhjørninge-stalden til en støvsuger hun prøver at sælge, ser det hele også lidt hjemmelavet og børnevenligt ud.

Musikken er sat sammen af Brie Larsons tidligere forlovede, Alexander Greenwald. Musikken er med til at understrege det finurlige univers. Men når jeg tænker tilbage på det er det bare noget der er fløjet ind af det ene øre, og ud af det andet. Ikke noget der på nogen måde bliver siddende.

Foto Copyright: Netflix

Filmanmeldelse: Unicorn Store Julie Høstrup

Unicorn Store - Kan streames på Netflix

Kort fortalt: Brie Larson kommer altså ikke godt i mål med denne komedie. Man mærker tydeligt kærligheden til barndomsdrømme og enhjørninger, men jeg tror hun er blevet forblændet af dem. Hun taber ihvertfald alt andet på gulvet. Jeg sidder tilbage med følelsen af at jeg skulle have haft en enhjørning, med istedet sidder tilbage med en gammel svajrygget pony, med et påmalet horn.

2.3

User Rating: 0.6 (1 vurderinger)

Jeg har altid set og nydt film. Men først på efterskolen blev jeg interesseret i at gå i dybden med film. Den første film jeg så i biffen var Den lille Havfrue, og den er blevet genset maaaange gange efter.

One Response to Filmanmeldelse: Unicorn Store

1. Jakob Sørensen says:

Jeg så cirka halvdelen, så måtte jeg give op! Virkelig dårlig film i mine øjne, og moralen med at “det er okay at være dårlig til alt” fandt jeg næsten rystende! Kunne hvertfald godt mærke at filmen ikke var tiltænkt til mig som publikum 😉