gyser 'Us'. Jordan Peele. Læs anmeldelsen på Filmpuls.dk

Skrevet den 21 marts, 2019 | af Anders Bjerg

0

Filmanmeldelse: Us

Jordan Peele er kendt i komikkens verden som en super sjov herre, hvilket også gjorde overraskelsen større, da det kom for øre, at han ville lave en gyserfilm. Folk var hurtige til at sige ”get out of here with that shit…”, men filmen endte med at blive en stor succes og vandt endda bedste originale manuskript ved det store Oscar show. Man må sige, at Peele viste en ny side af sig selv, og med ’Us’ vil han vise en ny side af, ja du gættede det, ’os’.

Det er rigtig svært at ramme et homerun i baseball… og det er endnu sværere at gøre det to gange i træk. Men måske er Jordan Peele lige akkurat kugleskør nok til at få brikkerne til at falde helt rigtig endnu engang… har Peele mon fundet nøglen til andengangs-, og ikke andenrangs-succes, og dermed fået klippe-klistret endnu et genialt men gakket koncept af en film sammen til os, eller bliver vi mon en del af dem, der tvivlede på hans talent til at starte med?

Et forældrepar tager deres to børn med til et sommerhus, som også gemmer på et par mørke hemmeligheder fra fortiden. Hvad der skulle have været en hyggelig familietur, ender med at blive dobbelt op på uhygge i stedet, da familien pludselig står ansigt til ansigt med en gruppe mennesker, som syntes at virke en lille smule for… bekendte.

Jordan Peeles ’Us’ er en svær film at anmelde, fordi oplevelsen afhænger af indlevelsen, og denne afhænger af udeblivelsen af spoilers for filmens handlingsforløb. Jeg hader selv spoilers, så jeg vil gøre mit bedste for at anmelde denne film uden at stikke alt for dybt. Jeg vil starte hurtigt ud med at nævne, at filmen starter en anelse langsomt ud efter min mening. Vi får introduceret konceptet og karaktererne og meget af begyndelsen indeholder da også små og store set-ups til filmens senere pay-offs. Men personligt kunne jeg godt have tænkt mig en start på filmen, der gik lidt mere efter struben, da det hele virker lidt for konventionelt og kedeligt, hvor det måske skulle have været lidt mere kompakt og konsekvent – her kunne Peele godt lige have haft saksen med i klipperummet.

© Universal, UIP

Når det sår er sagt, lige så snart familien bliver udsat for en seriøs omgang fysisk selvterapi, er filmen en uhyggelig og underholdende omgang genganger-gys, med en uhyre funktionel facade samt nogle finurlige underliggende tematikker, man kan spejle sig i, hvor Peeles vanvittige påfund får plads til at reflektere perfekt over på sit publikum. Det er en interessant oplevelse at se Peele langsomt pille lagene af sin film, men jeg er ikke sikker på, at filmen holder hundrede procent, når vi kommer helt ind til kernen. Selvom jeg holder af Peeles, til tider, ret overlegne tekniske udførsel samt den underfundige underholdningsværdi – som uden tvivl er en engangsbillet værdig – så virker det som om, at filmen kun er halvvejs til en færdig film. Hvis nogen er interesseret, så vil jeg mene, at ’Get Out’ er en langt mere helstøbt film, selvom instruktørens ånd bestemt er tydelig i begge to.

’Us’ sætter nogle tanker i gang men nogle gange også uden at tænke sig ordentligt om. Det meste af filmen virker faktisk dejlig ustyrlig, men trods forhåbningerne om noget andet, så styrer filmen alligevel direkte mod en slutning, man lidt havde håbet på, ikke kom. Jeg ville ønske, at Peele ikke havde prøvet på at flette sin fortælling alt for perfekt sammen, for selvom det giver mening med hensyn til set-uppet, så var det tematikkerne undervejs, der var langt mere spændende, end hvad filmen ender med at forsøge at svare på eller forsvare i stedet.

Men jeg kan til stadighed ikke tage de excentriske, veleksekverede enkeltstående elementer fra filmen, som fungerer fandens godt til tider, og man må også indrømme, at Peeles konstante insisteren på at bruge samfundskritik, både som underholdning og udgangspunkt til debat, i det mindste er beundringsværdigt og forfriskende, om end lidt ustabilt i det store hele.

© Universal, UIP

Jordan Peele har hevet nogle garvede ansigter med ind i sit morderiske maskebal af en film, men selvom dette også inkluderer Oscar-vindere som Lupita Nyong’o, så er filmens stærkeste punkt langt fra skuespillet. Det virker til gengæld som om, at alle involveret har haft det super sjovt med at lave denne film og overgiver sig helt og aldeles til alle Peeles pudsige opfindsomheder. Men der er desværre ikke rigtig nogen, der kommer helt ud over kanten på noget tidspunkt. Enten holdes det meget neutralt eller også løftes det til lettere latterlige højder, som ender enten som knald eller fald. Nogle gange kan man også blive i tvivl om, hvilken ”Jordan Peele” der har det sidste ord i instruktionsprocessen.

I det visuelle var der mulighed for at skabe et surrealistisk særpræget udtryk, hvori det underliggende koncept kunne manifestere sig i billedsiden på yderst kreativ manér. Det sker bestemt også til tider, og der er periodisk både leg med skygger og farver, men det visuelle er langt fra ligeså levende, som man kunne have håbet, ej heller ligeså konsekvent. Som helhed er filmen lidt for neutral, men enkelte scener er super imponerende, både lysmæssigt og stemningsmæssigt. Der er nogle flotte set designs og spændende farvevalg, men man kunne have ønsket billedsiden havde været mere kreativ undervejs…

© Universal, UIP

Hvis du troede, at ’I Got Five On It’ var den eneste ørehænger, der fik en plads i filmen, så tager du gruligt fejl… Faktisk så gør nogle af filmens mest mindeværdige scener brug af en velkendt sang eller to, som arbejdes innovativt ind i filmens ofte vidunderlig vanvittige vision. Den underliggende musik til filmen er tilmed tilpas skummel og skrider en lille smule over i ’Get Out’-territorie også.

Filmanmeldelse: Us Anders Bjerg

Us - premiere den 21. marts 2019

Kort fortalt: ’Us’ er stimulerende og provokerende semi-satirisk og samfundskritisk underholdning og både grin og gys kommer ofte som perler på en snor, selvom filmen glipper lidt, når trådende i sidste ende skal samles. Jordan Peele har skabt en film, der er glimrende som grundkomisk diskussion over større samtaleemner, som den dog ikke helt kan bide over… men ’Us’ er stadig bidende nok til at hægte sig fast i erindringen som en uhyrlig og ustyrlig rutjebanetur, der skænker sin seer en boblende biografoplevelse, der måske virker mere frembrusende end instruktørens forgænger – men ikke nær så knivskarp. Så hvis du har lyst til at stene ud i biografen og se en gruppe mennesker sidde i saksen i et lettere papirstyndt plot (tematikker ikke inkluderet), så synes jeg bare, at du skal tage afsted med det samme! ’Get Out’ var noget særligt, men ’Us’ er us en fed film!

4

/ Film er en fantastisk udtryksform, som jeg elsker at blive informeret, stimuleret og provokeret af. Der er uendelige muligheder, genre og stilarter gemt i filmmediet og jeg brænder for at finde og opleve hver og en. Film har forskellige udgangspunker, og det er også, hvad jeg er determineret på at bedømme ud fra. En god film er en film, der lykkedes på sine egne præmisser... hvad de så end måtte være.