Film baseret på spil har gennem lang tid været under hård behandli..." /> Filmanmeldelse: Warcraft - Filmpuls

fantasy warcraft

Skrevet den 26 maj, 2016 | af Nicolaj N. Justesen

0

Filmanmeldelse: Warcraft

Film baseret på spil har gennem lang tid været under hård behandling af både kritikere og film-seere. Men er der en chance for at de endelig er ved at komme på højde med alle de andre store blockbusters. Vi har tidligere set bl.a. Tomb Raider, der er baseret på den klassiske platform spil-serie, og som hører under den del af film som ikke er blevet supergodt modtaget. Men for kun få uger siden fik vi Angry Birds, der har noget stor kommerciel succes, og i fremtiden kan vi både se frem til Assasins Creed og en reboot af Tomb Raider. Men for nu har vi fået ‘Warcraft’, der er baseret på det meget succesfulde MMORPG spil (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game) World of Warcraft. Og hvordan er det så gået med at transformere denne kæmpe verden til en film, og gøre både hardcore fans og folk nye til verden tilfredse.

Orkernes planet Draenor er ved at uddø. Det hele er blevet til en stor ørken, men høvdingen Gul’dan har svaret, ved at han åbner en magisk port til en anden verden og dermed riget Azeroth. I Azeroth og De Allieredes verden har der hersket fred i mange år. Men da de ukendte orker pludselig invadere landsbyerne må de tage til sværdet og gå til modangreb. De får hjælp fra de smedende dværge og magiske troldmænd. Men der er venner og fjender på begge sider. Hvem kan man stole på?

Historien til ‘Warcraft’ er taget fra det første spil ‘Warcraft: Orcs and Humans’, og ligesom i spillet har holdet arbejdet hårdt på at man skal kunne vælge side, og derfor er der også både gode og onde på begge sider af krigen. Og det skinner rigtig flot igennem. Generelt vil jeg egentlig sige at hele historien bare er rigtig god. Der er ingen i fortællingen som er vildt gode og perfekte. Alle har fået inkorporeret en form for fejl i deres karakter, som de ofte er helt klar over er der – og de bliver nødt til at leve med den. Samtidig er der ikke for mange sidehistorier, som tager fokus væk fra plottet, og de historier som er lidt udenfor, bliver alle brugt i sidste ende som en del af den overordnede historie. Så man keder sig absolut ikke på noget tidspunkt, men samtidig bliver man heller ikke overdynget af hverken action eller snak. I stedet bliver begge ting brugt i en passende mængde og er godt viklet sammen. Og faktisk er det utroligt at de har kunne forklare så meget af det kæmpe store univers, uden at man føler at man sidder på en skolebænk og lytter til en historie lektion. Man får hele tiden lidt og nok at vide til, at selv folk der intet ved om spillet er 100 % med på hvad der sker og er sket i fortiden.

Hvis der virkelig skal siges én dårlig ting om historien er det at jeg manglede en forklaring på Garona, der er halvt menneske, halvt ork. For så vidt jeg kunne forstå havde mennesker og orker aldrig mødtes før. Eller også var det i hvert fald meget lang tid siden. Det hul ville jeg gerne have haft udfyldt, men det er egentlig en detalje man glemmer igen i løbet af filmen.

warcraft_3

Dominic Cooper, Toby Kebbell og Paula Patton i Warcraft – © Universal Pictures – IMDb.com

Man må starte med at sige at det absolut ikke kan have været nemt at være skuespiller i denne film. For det første er de fleste scener optaget på greenscreen, og derudover er verden befolket af væsner, som har krævet at skuespillere gik rund i performance-capture dragter. Og der har sikkert været væsner som slet ikke har været med i optagelsen, som skuespillerne kunne reagere til. Generelt set har det nok været en stor udfordring for skuespillerne, men alle har faktisk klaret det helt utroligt godt.

Travis Fimmel spiller anføreren af kongens hær Anduin Lothar. Jeg må starte med at sige at jeg ikke er vildt glad for denne skuespiller. Jeg synes at hans roller altid er meget ensformige. Det skinner dog ikke så meget igennem her, og for det meste fik jeg mig selv til at glemme hvem skuespilleren var, og fokuserede i stedet på karakteren. Men jeg vil nu ikke fremhæve Fimmel for meget, da han absolut ikke er den mest spændende af castet.

Af dem der virkelig skal nævnes er der i hvert fald orkerne. Som nævnt kan de umulig have haft det nemt i de tætsiddende dragter, men det er absolut ikke noget man ligger mærke til i deres optræden. CGI er i dag kommet så langt, så det kan opfange hver eneste lille mimik i ansigtet, og kan føre det direkte over i karakteren der bliver animeret. Og det kommer virkelig til udtryk. Toby Kebbel, Rob Kazinsky og Daniel Wu spiller de 3 centrale orker, som henholdsvis klan-høvdingen Durotan, hans næstkommanderende Orgrim og over-høvdingen Gul’dan. Alle tre tegner en flot streg, og på det ene eller det andet tidspunkt kan man (næsten) holde med dem alle sammen, selvom det overhovedet ikke giver mening. Og det er især pga. deres skuespil.

Der er dog to skuespillere der skal have endnu mere ros. Ben Foster og Ben Schnetzer spiller de to magikere. En er mesteren og den anden er endnu kun i oplæringsfasen. Magien der kommer ud af deres hænder og kroppe er selvfølgelig lavet med CGI, men deres bevægelser, der fremfører magien, sidder lige i skabet. Man begynder næsten at tro på magien. Jeg kunne blive ved med at fremhæve skuespillere, for alle gør det faktisk egentlig bare virkelig godt, men i stedet synes jeg vi skal til at komme videre.

warcraft_4

Ben Scnetzer i Warcraft – wowhead.com

Der er så meget at tage fat i, i denne film. For alt er virkelig bare storslået på den ene eller anden måde. Men blandt alle disse vigtige ting er der jo også det visuelle. Og de har i hvert fald ikke sparet på budgettet her. Den utrolige høje kvalitet holder hele vejen igennem, og for hver gang man ser et nyt område af verdenen er den præcis lige så flot som den forrige.

Som nævnt et par gange er mange af væsnerne lavet fuldstændig af CGI. Men udover at man ved at disse væsner ikke eksisterer i virkeligheden, så tror man fuldstændig på at de er lige foran en. Det ligner simpelthen ikke at det er CGI på nogen måde. Og hvor er det dog rart at se. Det er ellers før set at plakaterne er flottere end selve filmen, men der er egentlig slet ikke forskel. Jeg vil dog fremhæve Gul’dan, som er virkelig flot, og har så uendelig mange detaljer at du helt sikkert ikke når at se dem alle. Hele filmen er faktisk bare ***** flot…

Jeg så filmen i IMAX 3D. Og det er første gang i mange år jeg ser en film i 3D. Og enten var jeg heldig med filmen, eller også så er de 3D blevet bedre siden da. For det fungerede faktisk for det meste. Det ødelagde ikke filmen. Og det gav da også en god dybde til mange af scenerne. Men jeg tror faktisk jeg ville have synes den var præcis lige så flot i 2D. Men hvis du ikke ligefrem hader 3D, kan du da nok gøre dig en tjeneste ved at se den i det.

warcraft_2

Daniel Wu i Warcraft – blizzardwatch.com

Med alt det andet jeg sad og var betaget af må jeg indrømme at jeg faktisk ikke rigtig tænkte over musikken. Jeg plejer dog at sige at, hvis jeg ikke ligger mærke til musikken, men heller ikke savner den, så har komponisten gjort sit arbejde godt. Så det må jo siges at være arbejde godt gjort. Musikken er leveret af Ramin Djawadi, der før har lavet musik til bl.a. Iron Man og Pacific Rim.

Lydbilledet er generelt også rigtig. Gør dig klar til at blive kastet bagud i sædet når orkerne brøler. Om det er 100 eller 1 gør ingen forskel, for det er højt og virkelig fedt! Alt fra lyden af magi der bliver kastet, til de små detaljer som kæder og knogler der rasler, er der blevet taget højde for.

warcraft_1

© 2015 – Universal Pictures – IMDb.com

Header-billede fra IMDb.com

Filmanmeldelse: Warcraft Nicolaj N. Justesen

Warcraft - Premiere d. 26. maj 2016

Kort fortalt: Jeg var utrolig glad for denne film. Og hvis du er til fantasy universer vil du helt sikkert også falde for den. Hvis du har brug for en intro til universet er det ligeledes en rigtig god film at gøre det med. Du burde faktisk bare gøre dig selv den tjeneste at se denne film, og du vil gøre den selv en stor tjeneste ved at se den på det store lærred!

5.5

Tags: , , , , , , , , ,

Film-fanatiker med en svaghed for Tim Burton og en drøm om at blive film-instruktør. Giver alle film en chance og det eneste der nok ikke bliver set, er romantiske komedier og spoofs af andre film.