Skrevet den 5 marts, 2015 | af admin

0

Filmanmeldelse: WILD

How wild it was to let it be”

– Cheryl Strayed

Jean-Marc Vallée har forlængst slået sit navn fast som en filminstruktør, der skaber kontroversielle film, bl.a. den anmelderroste franske film C.R.A.Z.Y fra 2006, hvor en homoseksuel teenager kæmper at passe ind i en voksen verden, eller Vallées seneste film – og i min optik nok største succes – Dallas Buyers Club med Matthew McConaughey i hovedrollen som den AIDS-ramte rodeorytter.

I WILD har Vallée nu kastet sig over den autentiske historie om Cheryl Strayed, som på sin egen noget alternative måde, kæmper for at overkomme sorgen efter tabet af sin mor. Et emne, som de fleste af os på et eller andet plan kan relatere til. For hvordan håndter man livets sværeste situationer – dér hvor alt virker allermest sort og uoverkommeligt og meningsløst?

Skærmbillede 2015-03-05 kl. 10.51.58

Åbningsscenen i WILD er vild.

Cheryl sidder højt oppe på en klippetop i den Canadiske ødemark.

Varsomt, og under stor smerte, fjerner hun sin ene vandrestøvle. Sokken er blodig. Neglen på storetåen er ved at falde af. Cheryl flår neglen af og skriger af smerte, men får samtidig skubbet vandrestøvlen ud over klippetoppen. Cheryl rejser sig og stirrer ned i dybet. Og råber til ingen og alle: ”FUUUUUUCK”

Som barn vokser Cheryl (Reese Witherspoon) op med sin bror og mor Bobbie (Laura Dern), efter at moren har forladt et voldeligt og misbrugspræget ægteskab. De har ikke meget, hverdagen er en kamp, men Bobbie forsøger at holde livsmodet oppe – hun ofre alt for at være en kærlig og givende alenemor. Indtil Bobbie får konstateret kræft og dør kort efter – og alt ændrer sig.

I was always a mother, someones wife…I was never me”

Bobbie, Cheryls Mor

Cheryl forsøger at dulme sorgen med stoffer og skiftende sexpartnere.

Men da Cheryl er allerlængst ude, opdager hun på et lokalt bibliotek tilfældigvis en bog om Pacific Crest Trail – en berømt og berygtet 1700 km lange vandrerute fra Mexico til Canada.

Bogen og vandreruten bliver et afgørende vendepunktet i hendes liv. Ikke kun fordi Cheryl udfordres fysisk, men ligeledes psykisk – alene i ørkenen konfronteres Cheryl med sine indre dæmoner og kan ikke flygte.

Reese Whiterspoon har gennemgået en større forandring som skuespiller. Fra high-school-musical-daling i hendes første film, til mindeværdige roller i film som MUD, Walk the line og ikke mindst Afsløringen. I WILD understreger Witherspoon sin alsidighed og talent som skuespiller. Hendes indlevelse i rollen som Cheryl er troværdig og medrivende. Vi føler med hende, som hende. Det samme kan sige som Laura Derns skuespil.

Skærmbillede 2015-03-05 kl. 10.51.25

Visuelt er WILD intens og medrivende.

Vi følger hvert skridt Cheryl tager i den tørre, golde ørken. Vi føler heden og varmen og regnen og smager tørsten – vedholdende og ulidelig. Vi føler smerten. Vi føler opgivelsen og succeserne. Vi føler os indplacerede i den overvældende natur. Vi følger Cheryl på hendes lange rejse – i bogstavligste forstand og metaforisk. For rejsen bliver mere end blot en rejse. Det er en eksistentiel rejse for Cheryl, hvor hun søger tilbage til den hun var og lægger afstand til den hun er blevet.

Vi trækkes tilbage i fortiden med Cheryl, når hun oplever intense flashbacks, der viser os hendes bedste og værste minder. Minder, der får os –  tilskuerne – til at reflektere over eget liv og egne valg.

Skærmbillede 2015-03-05 kl. 10.51.08

Vallée forstår at bruge reallyde. Han har tidligere vist sine evner i C.R.A.Z.Y og Dallas Buyers Club, og fortsætter nu tråden i WILD. Og virkningen er eminent. Istedet for, at overbebyrde filmen med underlægningsmusik, er lydbilledet neutralt og tilpasset de situationer, som hovedpersonerne befinder sig i. Musikken vi hører, er musikken, som Cheryl hører på en jukebox. Cikaderne vi hører, er cikaderne, som Cheryl hører, når hun ligger om natten i sit telt, alene i ødemarken. Brugen af reallyde trækker os ind i fortællingen og gør den nærværende for os.

Filmanmeldelse: WILD admin

Wild - premiere d. 5. marts 2015

Kort fortalt: Overordnet er WILD medrivende, smuk og følsom - men filmen mangler lige det her sidste touch for at komme op på samme niveau som Jean-Marc Vallées tidligere mesterværker. Gåturen bliver i længden bare en lang gåtur. Måske er det ikke retfærdigt at bedømme filmen i forhold til bl.a. C.R.A.Z.Y og Dallas Buyers Club, men det er svært at undgå at have erindringen om dem liggende i baghovedet, når man sætter sig i biografen og åbningsscenen i WILD udfoldes. Når er det er sagt, så er WILD stadig godt håndværk og klart værd at se. Visuelt og lydmæssigt er WILD glimrende og velproduceret. Skuespillet er ligeledes gedigent og troværdigt, mens historien er interessant og får os til at reflektere over egen eksistens og livsvalg.

4.3